Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Mimarlık ve Yazılı Anlatı Arasındaki Paralellikler:
Sınıf İçi Çalışma#1: Eskiz Çizim ve Eskiz Yazı
|
Babil Kitaplığı – Jorge Luis Borges |
2) |
Yapılar Üzerine Okumak:
Sınıf İçi Çalışma#2: Başka bir metnin kelimeleriyle yazmak
|
Yapı Kredi Kültür Sanat – gazete, dergi, eleştiri yazıları |
3) |
Tanımlayan / Tarif Eden Metinler:
Sınıf İçi Çalışma#3: Tanımlayıcı/Tarif edici kısa metinler yazmak
|
Mimarlık Üzerin On Kitap – Vitruvius |
4) |
Tanımlayan / Tarif Eden Metinler:
Sınıf İçi Çalışma#4: Tanımlayıcı/Tarif edici kısa metinler yazmak
|
Mimarlık Üzerine – Adolf Loos, s.71-87 |
5) |
Tanımlayan / Tarif Eden Metinler:
Sınıf İçi Çalışma#5: Tanımlayıcı/Tarif edici kısa metinler yazmak
|
Yeni Bir Mimarlığa Doğru – Le Corbusier, s.33-41 |
6) |
Mimarlığın Katmanlarına, İşlevlerine Bakmak:
Sınıf İçi Çalışma#6: kısa yorum metinleri yazmak
|
Mutluluğun Mimarisi– Alain De Botton bölüm 1 ve 6 |
7) |
Mimarlığın Katmanlarına, İşlevlerine Bakmak:
Sınıf İçi Çalışma#7: kısa yorum metinleri yazmak
|
Tenin Gözleri – Juhani Pallasmaa, s.80-89 |
8) |
Eleştiri ve Mimarlık
Sınıf İçi Çalışma#8: kısa eleştirel metinler yazmak
|
Denise Scott Brown-Robert Venturi, Jane Jacobs, Ada Huxtable, Uğur Tanyeli |
9) |
Eleştiri ve Mimarlık
Sınıf İçi Çalışma#9: kısa eleştirel metinler yazmak
|
Denise Scott Brown-Robert Venturi, Jane Jacobs, Ada Huxtable, Uğur Tanyeli |
10) |
Mimarlar Üzerine Metinler
Sınıf İçi Çalışma #10: Bir mimar hakkında kısa bir metin yazmak
|
Pritzker Ödül sunuşları, monografiler |
11) |
Geleceği İstemek: Manifestolar
Sınıf İçi Çalışma #11: Belli başlıklar üzerine manifesto denemeleri çalışmak
|
20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar- Ulrich Conrads (ed.) |
12) |
Geleceği İstemek: Manifestolar
Günümüz manifestoları
Sınıf İçi Çalışma #12: Belli başlıklar üzerine manifesto denemeleri çalışmak
|
20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar- Ulrich Conrads (ed.) |
13) |
Geleceği İstemek: Manifestolar
Günümüz manifestoları
Sınıf İçi Çalışma #13: Belli başlıklar üzerine manifesto denemeleri çalışmak
|
20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar- Ulrich Conrads (ed.) |
14) |
Geleceği İstemek: Manifestolar
Günümüz manifestoları
Sınıf İçi Çalışma #14: Belli başlıklar üzerine manifesto denemeleri çalışmak
|
20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar- Ulrich Conrads (ed.) |
Ders Notları / Kitaplar: |
• Borges, J. L. (1994). Babil Kitaplığı. Ölüm ve Pusula (pp. 49–58). İstanbul: İletişim.
• Botton, A. de. (2010). Mutluluğun Mimarisi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
• Conrads, U. (1991). 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
• Glancey, J. (2007, Haziran 19). Issız Sadelik. http://v3.arkitera.com/h17662-issiz-sadelik.html
• Jacobs, J. (2011). Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı. (Doğan Bülent, Trans.). İstanbul: Metis Yayınları.
• Le Corbusier. (1999). Bir Mimarlığa Doğru. İstanbul: YKY.
• Kepekçioğlu, M. B. (2019, Temmuz 26). Pornografik Bir Mimari Jestin Kentsel Monoloğu: Yapı Kredi Kültür Sanat. https://www.arkitera.com/gorus/pornografik-bir-mimari-jestin-kentsel-monologu-yapi-kredi-kultur-sanat/
• Köksal, A. (2018, Eylül 8). Eleştirinin Önlenemez Zorunluluğu. http://www.mimarizm.com/kose-yazilari/elestirinin-onlenemez-zorunlulugu_129425
• Loos, A. (2014). Mimarlık. Mimarlık Üzerine (pp. 71–87). İstanbul: Janus.
• Pallasmaa, J. (2011). Tenin Gözleri: Mimarlık ve Duyular. İstanbul: YEM Yayınları.
• Paquot, T. (2011). Şehirsel Bedenler. Everest Yayınları, İstanbul
• Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. Metis Yayınları, İstanbul.
• Venturi, R., Brown, D. S., & Izenour, S. (1993). Las Vegasın Öğrettikleri: Mimari Biçimin Unutulan Simgeselliği. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
• Vitruvius. (1993). Mimarlık Üzerine On Kitap. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
• Yeğin Metin, & Tanok, M. T. (2014). Kent Reformu ve Yeni Gecekondu Hareketi: ve "Kendi Evini Kendin Yap" Kılavuzu. Ankara: Nota Bene.
|
Diğer Kaynaklar: |
• Yırtıcı, H. (2019, Mart 28). Aynı hayatların cici replikaları: Olmayan ev. https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/03/28/ayni-hayatlarin-cici-replikalari-olmayan-ev/
• Yırtıcı, H. (2019, Nisan 19). Ev nasıl bir nesnedir? https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/04/19/ev-nasil-bir-nesnedir/
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
- İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
2) |
- Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
3) |
- İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
4) |
- İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
5) |
- Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. |
5 |
6) |
- Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
7) |
- İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. |
5 |
8) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. |
5 |
9) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. |
5 |
10) |
- Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
5 |