ARCD311 Architectural Reading and Writingİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Mimarlık (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ARCD311
Ders İsmi: Architectural Reading and Writing
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MELODY SAFARKHANI
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi MELODY SAFARKHANI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, çizimler ve yazılı kelimeler arasındaki etkileşim ve benzerliğe bakmayı hedefler. Yazmak ve çizmek eylemleri; fikirlerin yorumlanma, işlenme süreci olarak ele alınırsa; mimarlık yalnızca yapılarda değil metinlerde de karşımıza çıkar. Buradan hareketle; mimarlık üzerine farklı biçim, içerik ve yapılarda metinler okumaya ve yazmaya odaklanılan bu derste; tasarımın ayrılmaz bir parçası olarak mimarlık üzerine okumanın ve yazmanın önemine vurgu yapmak ve katılımcıların okuma/yazma beceri ve alışkanlıklarını geliştirmek, dersin hedeflenen çıktılarıdır.
Dersin İçeriği: Ders, haftalık okuma ve yazma çalışmaları üzerine kurulmuştur. Dönem boyunca okunacak metinler, belli tema ve türleri takip etmektedir. Katılımcılar, haftalık okuma, yazma ve diğer katılımcıların metinlerini çalışma grupları içinde düzenlemekle yükümlüdürler. Tartışmalara aktif katılım önemlidir. Dönem sonu değerlendirmesi, final tarihinde teslim edilecek olan katılımcının tüm dönem metinlerini içeren portfolyosu ve dönem sonu metni üzerinden yapılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1- Tasarım, Yaratıcı Düşünme, bilgi ve becerileri,
2) 2- Tarih, Kuram, Kültür, Sanat bilgi ve becerileri,
3) 3- Çevre, Kent, Toplum bilgi ve becerileri,
4) 4-Meslek ortamı bilgi ve becerileri,
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mimarlık ve Yazılı Anlatı Arasındaki Paralellikler: Sınıf İçi Çalışma#1: Eskiz Çizim ve Eskiz Yazı Babil Kitaplığı – Jorge Luis Borges
2) Yapılar Üzerine Okumak: Sınıf İçi Çalışma#2: Başka bir metnin kelimeleriyle yazmak Yapı Kredi Kültür Sanat – gazete, dergi, eleştiri yazıları
3) Tanımlayan / Tarif Eden Metinler: Sınıf İçi Çalışma#3: Tanımlayıcı/Tarif edici kısa metinler yazmak Mimarlık Üzerin On Kitap – Vitruvius
4) Tanımlayan / Tarif Eden Metinler: Sınıf İçi Çalışma#4: Tanımlayıcı/Tarif edici kısa metinler yazmak Mimarlık Üzerine – Adolf Loos, s.71-87
5) Tanımlayan / Tarif Eden Metinler: Sınıf İçi Çalışma#5: Tanımlayıcı/Tarif edici kısa metinler yazmak Yeni Bir Mimarlığa Doğru – Le Corbusier, s.33-41
6) Mimarlığın Katmanlarına, İşlevlerine Bakmak: Sınıf İçi Çalışma#6: kısa yorum metinleri yazmak Mutluluğun Mimarisi– Alain De Botton bölüm 1 ve 6
7) Mimarlığın Katmanlarına, İşlevlerine Bakmak: Sınıf İçi Çalışma#7: kısa yorum metinleri yazmak Tenin Gözleri – Juhani Pallasmaa, s.80-89
8) Eleştiri ve Mimarlık Sınıf İçi Çalışma#8: kısa eleştirel metinler yazmak Denise Scott Brown-Robert Venturi, Jane Jacobs, Ada Huxtable, Uğur Tanyeli
9) Eleştiri ve Mimarlık Sınıf İçi Çalışma#9: kısa eleştirel metinler yazmak Denise Scott Brown-Robert Venturi, Jane Jacobs, Ada Huxtable, Uğur Tanyeli
10) Mimarlar Üzerine Metinler Sınıf İçi Çalışma #10: Bir mimar hakkında kısa bir metin yazmak Pritzker Ödül sunuşları, monografiler
11) Geleceği İstemek: Manifestolar Sınıf İçi Çalışma #11: Belli başlıklar üzerine manifesto denemeleri çalışmak 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar- Ulrich Conrads (ed.)
12) Geleceği İstemek: Manifestolar Günümüz manifestoları Sınıf İçi Çalışma #12: Belli başlıklar üzerine manifesto denemeleri çalışmak 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar- Ulrich Conrads (ed.)
13) Geleceği İstemek: Manifestolar Günümüz manifestoları Sınıf İçi Çalışma #13: Belli başlıklar üzerine manifesto denemeleri çalışmak 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar- Ulrich Conrads (ed.)
14) Geleceği İstemek: Manifestolar Günümüz manifestoları Sınıf İçi Çalışma #14: Belli başlıklar üzerine manifesto denemeleri çalışmak 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar- Ulrich Conrads (ed.)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Borges, J. L. (1994). Babil Kitaplığı. Ölüm ve Pusula (pp. 49–58). İstanbul: İletişim.
• Botton, A. de. (2010). Mutluluğun Mimarisi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
• Conrads, U. (1991). 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
• Glancey, J. (2007, Haziran 19). Issız Sadelik. http://v3.arkitera.com/h17662-issiz-sadelik.html
• Jacobs, J. (2011). Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı. (Doğan Bülent, Trans.). İstanbul: Metis Yayınları.
• Le Corbusier. (1999). Bir Mimarlığa Doğru. İstanbul: YKY.
• Kepekçioğlu, M. B. (2019, Temmuz 26). Pornografik Bir Mimari Jestin Kentsel Monoloğu: Yapı Kredi Kültür Sanat. https://www.arkitera.com/gorus/pornografik-bir-mimari-jestin-kentsel-monologu-yapi-kredi-kultur-sanat/
• Köksal, A. (2018, Eylül 8). Eleştirinin Önlenemez Zorunluluğu. http://www.mimarizm.com/kose-yazilari/elestirinin-onlenemez-zorunlulugu_129425
• Loos, A. (2014). Mimarlık. Mimarlık Üzerine (pp. 71–87). İstanbul: Janus.
• Pallasmaa, J. (2011). Tenin Gözleri: Mimarlık ve Duyular. İstanbul: YEM Yayınları.
• Paquot, T. (2011). Şehirsel Bedenler. Everest Yayınları, İstanbul
• Tanyeli, U. (2017). Yıkarak Yapmak. Metis Yayınları, İstanbul.
• Venturi, R., Brown, D. S., & Izenour, S. (1993). Las Vegasın Öğrettikleri: Mimari Biçimin Unutulan Simgeselliği. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
• Vitruvius. (1993). Mimarlık Üzerine On Kitap. Ankara: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı.
• Yeğin Metin, & Tanok, M. T. (2014). Kent Reformu ve Yeni Gecekondu Hareketi: ve "Kendi Evini Kendin Yap" Kılavuzu. Ankara: Nota Bene.
Diğer Kaynaklar: • Yırtıcı, H. (2019, Mart 28). Aynı hayatların cici replikaları: Olmayan ev. https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/03/28/ayni-hayatlarin-cici-replikalari-olmayan-ev/
• Yırtıcı, H. (2019, Nisan 19). Ev nasıl bir nesnedir? https://www.gazeteduvar.com.tr/yazarlar/2019/04/19/ev-nasil-bir-nesnedir/

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 5
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 5
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 5
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Sunum
Bilgisayar Destekli Sunum
Uzman / Jüri Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Küçük Sınavlar 14 % 1
Ara Juri 2 % 40
Juri 1 % 20
Final 1 % 30
Rapor Teslimi 1 % 4
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Ara Juri 1 2 2
Ara Sınavlar 2 4 8
Rapor Teslimi 1 6 6
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 108