Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EEE458 | ||||||||
Ders İsmi: | Electrical Distribution Systems | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ÖMER CİHAN KIVANÇ | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı sıralanan konuların tanıtılması ve temel dağıtım proje hesaplamalarının yapılabilmesini sağlamaktır. Elektrik enerjisi ve enerji dağıtım sistemlerinin özellikleri. Hat sabitler ve hesaplama yöntemleri. Anormal gerilimlerin cihaz ve makinelere etkisi. Hat iletken kesit belirlemelerinin temelleri. Bir noktadan yüklü çizgiler. Enerji dağıtım şebekeleri. Noktasal yüklerle yüklü hatlar ve kesit hesaplamaları. Dağıtık yükler ve güç yoğunlukları. Kompakt ve dağıtılmış yük hatlarında kesit hesaplamaları. Dönüşüm yerlerinin saptanması ve güç hesaplamaları. Kuleler, yan kanat kuvvetlerinin hesaplanması ve kule tiplerinin belirlenmesi. Alçak gerilim enerji dağıtım ağı projelerinin hazırlanması esasları. |
Dersin İçeriği: | Elektrik enerjisi ve enerji dağıtım sistemlerinin özelliklerini tanımlama Hat sabitlerini ve hesaplama yöntemlerini, anormal gerilimlerin cihaz ve makinelere etkisini anlama. Hat iletken kesit tayinlerini ve bir noktadan yüklenen hatların, noktasal yüklerle yüklenmiş çizgileri ve kesit hesaplamalarını anlama Enerji dağıtım şebekelerini tanımlama Dağıtık yükleri ve güç yoğunluklarını hesaplama, Kompakt ve dağıtılmış yük hatlarında kesit hesaplamaları yapma Dönüşüm yerlerini ve güçlerin hesaplamalarını belirleme Kuleleri, yan kanat kuvvetlerini ve kule tiplerini belirleme hesaplama. Alçak gerilim enerji dağıtım ağı projelerinin temellerini hazırlama |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Elektrik dağıtım sistemlerine giriş | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
2) | Elektrik dağıtım hatlarının ve ağlarının temel tanımları | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
3) | Dengesiz yük koşullarının etkileri | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
4) | Güç sistemi bileşenleri ve boyutlandırma etkilerinin tasarımı ve belirlenmesi | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
5) | Yük karakteristikleri ve ağa etkileri | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
6) | Ağ Tipleri | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
7) | Güç sistemi yüklerinin tasarımı ve belirlenmesi ve boyutlarının etkileri | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
8) | Ağ içindeki güç akışı | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
9) | Ara Sınav Uygulaması | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
10) | Dağıtık yük hatlarının tasarımı ve belirlenmesi, etkileri ve boyutlandırma | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
11) | Transformatör yük tipleri ve trafo yerinin ağa etkileri | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
12) | Kule Tipleri ve Kuvvet Analizi | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
13) | Alçak gerilim dağıtım şebekesi projesi için temel kriterler | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
14) | Örnek uygulamaların analizi ve tasarımı | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
15) | Yarı yıl sonu Sınavı Uygulaması | Ders Notlarının Gözden Geçirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | T. Gönen, “Electric Power Distribution System Engineering”, McGraw-Hill Book Company, 1986. |
Diğer Kaynaklar: | T. A. Short, “Electric Power Distribution Equipment and Systems”, 2006. Anthony j. Pansini, “Guide to Electrical Power Distribution Systems”, CRC Pres, 2005. Westinghouse Electric Corporation, “Electric Utility Engineering Reference Book-Distribution Systems”, 1965. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 2 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 2 |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 1 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Teknik gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Bireysel Proje | |
Sunum | |
Raporlama | |
Bilgisayar Destekli Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 5 |
Sunum | 1 | % 5 |
Projeler | 1 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Proje | 1 | 30 | 30 |
Ödevler | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 150 |