YMD333 Belgesel Fotoğrafçılığıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Yeni MedyaÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Yeni Medya
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: YMD333
Ders İsmi: Belgesel Fotoğrafçılığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. HALUK ÇOBANOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Belgeselciliğin temelinde tarihi olarak belge bırakma isteğinin yanı sıra, ele alınan konularda sosyal bir etki bırakmak amaçlanır. Bu nedenle isteğe bağlı olarak ya kişisel olarak ya da sivil toplum kuruluşları, insan ve çevre odaklı vakıflar, resmi ya da özel kuruluşlarla ortaklıklar yapılarak çeşitli projeler ve kalıcı işler üretilmektedir.
Bu ders boyunca öğrenciler konuya ilişkin teorik kavrayışları geliştirip, kişisel pratiklerini yetkinleştirmek amacıyla alanda pratik çalışmalar yapacaktır.
Dersin İçeriği: Fotoğraf tarihi, fotoğraf sanatı, fotoğrafın temel öğeleri, fotoğraf makinasının parçaları, diyafram, enstantane, alan derinliği, ışık ve ışık ölçümü, Belgesel fotoğrafta kompozisyon, belgesel fotoğrafın tanımı, belgesel fotoğrafın tarihi, çekim teknikleri, foto-röportaj, belgesel fotoğrafta proje hazırlama, basın fotoğrafçılığı.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel fotoğrafçılık kavramlarını tanımlama, kullanılacak ekipmanları doğru tespit edebilme, Belgesel fotoğrafçılığının tarihsel gelişimi ve günümüzdeki uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Fotoğraf makinasını kullanabilme, tamamen manuel bir yaklaşımla çekim yapabilen özgün fotoğraf tekniklerini uygulayabilme, Belgesel Fotoğrafçılığında Kullanılan Temel Teknikler ve Ekipmanları kullanabilme, Belgesel Fotoğraflar ile Anlatım ve Fotoğraf Projesi Oluşturabilme.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için fotoğrafçılık projeleri düzenleyebilme, Fotoğrafın haber ve diğer iletişim dalları ile ilişkiyi tanımlayabilme ve bu bağlamda toplumsal sorunlara çözümler geliştirebilme.
Öğrenme Yetkinliği
1) Fotoğrafçılık alanına ilişkin edindiği bilgileri alanındaki diğer disiplinlere aktarabilme. Belgesel fotoğrafçılığının somut çıktılarını kuramsal ve teknik bilgisi ışığında değerlendirebilme, genel görüntü düzenleme kurallarını örnek fotoğraflar üzerinden tanımlayabilme.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Belgesel fotoğrafçılığına dair fotoğraf düzeltme/işleme programlarını kullanabilme, Alana dair verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Fotoğrafı sosyal etki bırakma amacıyla kullanarak istenen içeriğe uygun etkileyici ve ifade gücü yüksek çalışmalar oluşturabilme. Kavramış olduğu temel kompozisyon kuralları ve teknik beceri ile sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Fotoğraf nedir? Fotoğrafçılığın tarihsel gelişim süreci. None
2) Belgesel Fotoğrafçılığının Tarihsel Önemi ve Gelişimi. None
3) Pozlama ve Kontrol Sistemleri: Diyafram ve enstantane. None
4) Belgesel Fotoğrafçılık Türleri ve farklı yaklaşımlar. None
5) Fotoğrafta renk, ışık ve ışık ölçümü. none
6) Belgesel Fotoğrafçılığında kompozisyon. Doğru kompozisyon oluşturma teknikleri. none
7) Vize Sınavı ..
8) Fotoğraf ve Toplum. Dökümental proje oluşturma. none
9) Belgesel Fotoğrafçılığında Kullanılan Temel Teknikler ve Ekipmanlar. none
10) Belgesel Fotoğraflar ile Anlatım ve Fotoğraf Projesi Oluşturma. none
11) Belgesel fotoğrafçılığı üzerine güncel fotoğraf okumaları. none
12) Belgesel Fotoğrafçılığında Etik Değerler. none
13) Teknik Gezi ..
14) Final Sınavı. ..

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haluk Çobanoğlu, Bu Fotoğrafları Neden Çekiyoruz?, Espas Kitap, 2017.
Diğer Kaynaklar: John Berger, Görme Biçimleri, Çev. Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İstanbul, 2012.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak. 2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak. 3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek. 4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak.
2) 1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme. 2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme. 3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı. 4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması. 5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme. 6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
3) 1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı. 2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi. 3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme. 4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama.
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama. 2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek. 3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama 4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme. 5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
5) 1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme 2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme 3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
6) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme 3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama. 4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma 5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Sosyal Faaliyet
Teknik gezi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 2 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 0 3 0
Uygulama 1 0 0
Sunum / Seminer 1 0 0
Proje 1 0 0
Ara Sınavlar 1 0 0
Final 1 0 0
Toplam İş Yükü 0