EGT 241 Öğretim İlke ve Yöntemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Özel Eğitim ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Özel Eğitim Öğretmenliği
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT 241
Ders İsmi: Öğretim İlke ve Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA KORKMAZ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin, öğrenme ve öğretme, etkili ders çalışma becerileri, öğrenme ve öğretme yöntem ve teknikleri ilkelerini kullanarak doğru bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmelerine yardımcı olmaktır. Bu derste, ders tasarımını planlamak ve farklı müfredat ve öğrenme ortamlarında öğretime hazırlanmak ele alınacaktır. Derslerde, öğrenciler liderlik sorumluluklarını alarak, yaratıcı sınıf ortamları geliştirecek ve ekip arkadaşlarıyla birlikte çalışacaktır. (Bu ders Türkçe verilmektedir.)
Dersin İçeriği: 1. Öğretimde Temel Kavramlar
2. Eğitimde Planlama ve Plan Çeşitleri
3. Öğretim Programlarını İnceleme
4. Hedefler ve Hedef Yazma
5. Öğrenme Kuramları
6. Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları (Sunuş, Buluş, Araştırma Yoluyla Öğrenme)
7. Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları (Proje Tabanlı Öğrenme)
8. Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları (Çoklu Zekâ Kuramı)
9. Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları (İşbirliğine Dayalı Öğrenme)
10. Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları (Yapılandırmacılık & Aktif Öğrenme)
11. Diğer Öğrenme-Öğretme Yaklaşımları
12. Düşünme Biçimleri
13. Öğrenme ve Öğretme Yöntem ve Teknikleri
14. Öğrenme Stratejileri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1. Eğitim ve öğretim programları ile ilgili temel kavramları açıklar.
2) 2. Öğrenme ve öğretim ilkelerini tanımlar.
3) 5. Öğretim ilkelerini açıklar.
4) 11. Öğretim planlarının türlerini açıklar.
5.1) 12. Öğretim planlarının unsurlarını açıklar.
5) 16. Çoklu Zeka Kuramına göre farklı zeka türlerini analiz eder.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1)
2.1) 3. Çeşitli ilkeleri / öğrenme kuramlarını ve bunların öğretime etkilerini açıklar.
2) 6. Farklı öğrenme yaklaşımları analiz eder.
3) 7. Amaç, içerik ve öğrenci özelliklerine uygun öğretme stratejilerini belirler.
4) 8. Farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanır.
5) 9. Öğretim aktivitelerini etkili olarak planlar.
6) 13. Uygun öğretim strateji, yöntem ve disiplinlere ilişkin tekniklerini kullanarak öğretimi planlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) 4. Öğrenci merkezli öğrenme-öğretme sürecini düzenler.
2) 14. Öğretim yöntem ve teknikleri uygular.
3) 18. Farklı motivasyon nedenlerini açıklar, öğrencileri motive etmek için farklı yaklaşımları tanımlar ve farklı sınıf ortamlarında öğrencileri motive etmek için stratejiler geliştirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) 15. Öğretim kalitesini artırmak için bir öğretmenin görev ve sorumluluklarını değerlendirir.
2) 17. Öğrenme prensiplerini / teorilerini ve bunların öğretime olan etkilerini açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) 10. Öğretim etkinliklerinin planlanmasının önemini tartışır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Öğretimde Temel Kavramlar Ders kitabının, ilk bölümünün 6-24 sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz.
2) 2. Eğitimde Planlama ve Plan Çeşitleri Ders kitabının, ikinci bölümünün 26-38 sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz.
3) 3. Öğrenme Çıktıları • Seçilen konunun öğrenme çıktıları • Sistem yaklaşımı • Eğitim programı ve ders tasarımı • Bilişsel, Duyuşsal ve Psikomotor Öğrenme Alanları Ders kitabının, ikinci bölümünün 132-145 sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. Her bir öğrenme alanının öğrenme çıktılarını yazınız. (Bilişsel, Duygusal ve Psikomotor)
4) 4. Öğrenme Yaklaşımı ve Öğrenme İlkeleri Ders kitabının, ikinci bölümünün 145-158 sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz.
5) 5. Öğrenme kuramları Ders kitabının, birinci bölümünün 2. Kısmının 70-83 & 159-178 sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. Seçtiğiniz bir öğrenme teorisi hakkında özet yazınız.
6) 6. Öğretme Yöntemleri Ders kitabının birinci bölümünün ikinci kısmının, 83-104 numaralı sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. Seçtiğiniz bir öğrenme teorisi hakkında özet yazınız.
7) 7. Öğretim Yöntemleri Ders kitabının birinci bölümünün ikinci kısmının, 104-130 numaralı sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz. Seçtiğiniz bir öğretme tekniğinin ders aktivitelerinde kullanımı hakkında yansıtıcı açıklama hazırlayınız.
8) 8. ARA SINAV. Konular: • Eğitimde temel kavramlar • Eğitim programlarının temel bileşenleri • Ders tasarımı • Bilişsel, Duyuşsal ve Psikomotor Öğrenme Alanları • Bloom Taksonomisi • Öğrenme Yaklaşımları • Öğrenme İlkeleri • Öğrenme kuramları • Öğretme teknikleri Ders kitabının birinci bölümünün ikinci kısmının, 142-153 numaralı sayfalarını okuyunuz. Bölümün sonundaki soruları cevaplandırınız ve cevaplarınızı sınıfa getiriniz.
9) 9. Öğretim Yöntem ve Teknikleri & Çoklu Zeka Kuramı Çoklu zeka teorisini kullanarak ilişkili bir öğretim planı yazınız.
10) 10. Öğretim Yöntem ve Teknikleri - Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları & Aktif öğrenme Ders kitabının beşinci bölümünün ikinci kısmının, 202-213 numaralı sayfalarını okuyunuz. Bir öğretim planı ve yapılandırmacı öğrenme ortamı gösteren bir ders ortamı betimleyiniz.
11) 11. Öğrenme etkinliklerinin planlanması & Motivasyon teorisi Ders kitabının üçüncü bölümünün ikinci kısmının, 180-188 numaralı sayfalarını okuyunuz. Motivasyon teorisi kullanılarak ilgili bir öğretim planı yazın.
12) 12. Öğrenme etkinliklerinin planlanması Ders kitabının bölüm 1 (Modül III), sayfa 226-294 bölümlerini okuyunuz. Sonunda yorum sorularını yanıtlayınız, sınıfta tartışmaya hazır olunuz.
13) 13. Değerlendirme ve öğrenme etkinliklerinin ölçülmesi Ders kitabının bölüm 1 (Modül III), sayfa 296-312 bölümlerini okuyunuz. Sonunda yorum sorularını yanıtlayınız, sınıfta tartışmaya hazır olunuz.
14) 14. Öğretim stratejileri & Müfredat geliştirme Öğretim stratejileri müfredat geliştirme ve ilişki ilkeleri hakkında bir yazı yazınız.
15) 15. Finale Hazırlık • Öğretim Yöntem ve Teknikleri • Çoklu Zekâ Kuramı • Yapılandırmacı Yaklaşım • Aktif Öğrenme • Plan, Öğrenim aktiviteleri planlama • Motivasyon teorisi • Değerlendirme ve ders aktivitelerinin değerlendirilmesi • Öğrenme Stratejileri • Öğretme Stratejileri • Program ve Müfredat Geliştirme
16) 16. Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğretme Sanatı
Özcan Demirel
2014 Pegem Akademi | 20. Baskı
ISBN: 9789756802069

Öğretim İlke ve Yöntemleri
Veysel Sonmez
2010 Ani | 4. Baskı
ISBN: 978-9944-474-30-6.
Diğer Kaynaklar: . The following chapters in The Encyclopedia of the Sciences of Learning
Author: Gogus, A. In Seel, N.M. (Eds.)
Publisher: Springer; (2012)
ISBN 978-1-4419-1427-9

• Gogus, A. (2012). Active learning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9.
• Gogus, A. (2012). Analytic learning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9.
• Gogus, A. (2012). Bloom´s taxonomy of learning objectives. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer.
• Gogus, A. (2012). Brainstorming and learning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9.
• Gogus, A. (2012). Constructivist learning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9.
• Gogus, A. (2012). Learning cycles. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9.
• Gogus, A. (2012). Learning objectives. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9.
• Gogus, A. (2012). Outcomes of learning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9.
• Gogus, A. (2012). Peer learning and assessment. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9.
• Gogus, A. (2012). Socratic questioning. In Seel, N.M. (2012) (Eds.), The Encyclopedia of the Sciences of Learning. New York: Springer. ISBN 978-1-4419-1427-9.

Alternatif Kitaplar:
• Arslan, Mehmet. (2007) Öğretim İlke ve Yöntemleri [Instructional Principles and Methods]. Ankara: Anı Yayıncılık.
• Bilen, Mürüvvet. (1993) Plandan Uygulamaya Öğretim [Instruction from Planning to Practice]. Üçüncü baskı. Ankara: TAKAV Yayıncılık.
• Doğanay, Ahmet ve Emin Karip. (2006) Öğretimde Planlama ve Değerlendirme [Instructional Planning and Evaluation]. Ankara: PegemA Yayıncılık.
• Bilen, M. (1999). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
• Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (Human characteristics and school learning). Çev. D. A. Özçelik). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
• Demirel, Ö. (2009). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme (12. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
• Ertürk, S. (1997). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş.
• Seferoğlu, S. Sadi (2009). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
• Seferoğlu, S. S. (2009). İyi bir öğretmenin nitelikleri: Cavit Binbaşıoğlu örneği. Bir Pedagog Olarak Cavit Binbaşıoğlu Sempozyumu Bildirileri (hazırlayan: Hasan Güleryüz), ss. 43-49. Ankara: Özlem Yayınevi.
• Senemoğlu, N. (2009). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

5

11

16

6

7

8

9

13

4

14

18

10

15

17

Program Kazanımları
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma.
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar.
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir.
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular.
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular.
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahip olma. 5
2) Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. 1
3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin gelişimsel özellikleri ile ilgili bilgilerini açıklar. 1
4) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. 1
5) Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. 1
6) Özel gereksinimli öğrencilere yönelik uygun bilimsel yöntem ve teknikleri uygular, uyarlar ve geliştirir. 1
7) Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir. 1
8) Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. 1
9) Öğrencilerin bireysel gereksinimlerine uygun bir biçimde programların kazanımlarını, temalarını, etkinliklerini, sınama durumlarını seçer ve uygular. 1
10) Özel eğitim gereksinimi olan çocuklar ve aileler için uygun aile ve eğitim programları geliştirir ve uygular. 1
11) Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 1
12) Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. 1
13) Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 1
14) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 1
15) Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. 1
16) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. 1
17) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. 1
18) Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar. 1
19) Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincinde dir.
20) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Rapor Yazma
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Akran Değerlendirmesi
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 3
Küçük Sınavlar 3 % 3
Ödev 5 % 20
Sunum 2 % 4
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 3 3 9
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Ödevler 10 5 50
Küçük Sınavlar 3 1 3
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 112