EGT-551 Eğitim Ekonomisi ve Planlamasıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT-551
Ders İsmi: Eğitim Ekonomisi ve Planlaması
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Türkiye ve dünya ölçeğinde eğitim sistemlerinin ekonomik yönden genel karşılaştırılması çerçevesinde eğitim planlamasının gerekliliğini kavrama.
Dersin İçeriği: Eğitim planlaması, yaklaşımları, eğitim ekonomisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Eğitim planlaması kavrayabilme.
2) Yaklaşımları kuramsal yönleriyle kavrayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Türkiye eğitim sisteminde planlama süreci
2) Değişme ve gelişme kavramlarını anlama
3) Planlama süreci yaklaşımları bilgisi.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Eğitimde güncel planlama yaklaşımlarını anlama
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Planlama ile ilgili temel kavramlar: Eğitim, sistem, kalkınma, planlama, gelişme, büyüme, istihdam Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
2) Eğitim planlamasının gerekliliği ve temel özellikleri Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
3) Eğitim planlaması yaklaşımları: 1. İnsan Gücü Yaklaşımı, 2. Toplumsal İstem Yaklaşımı Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
4) Eğitim planlaması yaklaşımları: 3. Verim Oranı Yaklaşımı, 4. Çağdaş Yaklaşım (esnek model) Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
5) Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde eğitim planlaması Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
6) Beş yıllık kalkınma planları Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
7) Ara sınav
8) Stratejik planlama Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
9) Eğitim planlaması örgütleri ve işleyişi Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
10) Türkiye eğitim sisteminin planlama sorunları ve çözüm önerileri Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
11) Eğitim ekonomisi kuramları Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
12) Eğitimin ekonomik temelleri Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
13) Eğitimde istihdam ve sorunlar Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
14) Eğitimin finansmanı (Maliyet ve harcamalar) Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları
Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara:
Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.
Diğer Kaynaklar: Aydın, M. (2003). Eğitim Yönetimi. Ankara: Hatipoğlu Yayınları
Hesapçıoğlu, M. (2005) İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara:
Adem, M. (1997) Eğitim Planlaması. Ankara: Şafak Matbaacılık.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

5

Program Kazanımları
1) Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek.
2) EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek.
3) EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek.
4) EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek
5) EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek.
6) EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
7) EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek.
8) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek.
9) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek.
10) Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek.
11) Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak
12) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
13) Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek.
2) EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek. 4
3) EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek.
4) EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek 3
5) EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek.
6) EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
7) EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek. 4
8) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek.
9) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek.
10) Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek. 4
11) Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak
12) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
13) Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Grup çalışması ve ödevi
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Uygulama 1 16 16
Sunum / Seminer 1 15 15
Ara Sınavlar 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 105