EGT-559 Örgüt Psikolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT-559
Ders İsmi: Örgüt Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Örgüt psikolojisinin tarihsel gelişimini, örgüt içindeki bireyin güdülenmesi, örgütün iletişim düzeni, liderlik ve örgüt kültürünün oluşumu, örgüt içinde yaşanan sorunlar ve çözümlerini kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde aktarmaktır.
Dersin İçeriği: Yönetim kuramlarında örgüt psikolojisinin yeri, örgüt kültürü, örgütsel bağlılık.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Örgüt psikolojisini tanımlamak, yönetim bilimleri içinde gelişim sürecini ifade edebilme
2) Örgüt kültürünü ve unsurlarını tanımlayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Yönetim kuramları içinde örgütsel psikoloji araştırmalarının yerini ve önemini tespit edebilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Motivasyon sürecini tanımlamak ve motivasyon kuramlarını anlatabilme
2) Örgütsel iletişimi ve işleyişini örneklerle açıklayabilme
3) Örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışlarını tanımlayarak, ayırt edebilme
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Örgütün tanımı, çalışma yaşamı açısından örgüt türleri Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
2) Yönetim kuramları içinde örgüt psikolojisinin yeri Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
3) Motivasyonun oluşma süreci ve güdü çeşitleri Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
4) Motivasyonda kapsam ve süreç kuramları Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
5) Motivasyonda özendirici-ekonomik araçlar Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
6) Motivasyonda psiko-sosyal ve örgütsel-yönetsel araçlar Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
7) Örgütsel iletişim, tanımı ve işleyişi Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
8) Ara sınav
9) Ara sınav
10) Örgüt içinde birey ve kişilik, kişilik-iş uyumu Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
11) Geleneksel ve Çağdaş Liderlik Tarzları Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
12) Örgüt kültürü ve unsurları Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
13) Örgütsel Bağlılık, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
14) Sendikal Bağlılık, Sendikal Katılım ve Sendikal Doyum Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008. Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi, T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008.
Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi,
T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: Zeyyat Sabuncuoğlu, Melek Tüz (2008), Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa, 2008.
Enver Özkalp ve Çiğdem Kırel (2010), Örgütsel Davranış, Ezgi Kitabevi,
T. Demirbilek ve Ö. Çakır (2001), Sendikal Bağlılık, Petrol-İş Yayınları, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

5

2

3

4

6

Program Kazanımları
1) Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek.
2) EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek.
3) EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek.
4) EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek
5) EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek.
6) EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
7) EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek.
8) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek.
9) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek.
10) Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek.
11) Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak
12) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
13) Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek.
2) EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek.
3) EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek.
4) EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek
5) EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek.
6) EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
7) EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek.
8) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek.
9) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek.
10) Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek.
11) Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak 3
12) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
13) Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Sunum / Seminer 1 2 2
Ödevler 1 4 4
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 76