EGT-566 Okullarda Rehberlik Hizmetlerinin Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT-566
Ders İsmi: Okullarda Rehberlik Hizmetlerinin Yönetimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Eğitim Örgütlerinde Önleyici Rehberlik, Riskli Öğrenci Davranışları İle Yönetimde Koruyucu Etmenlerle İlgili Bilgi Ve Beceri Kazanır.
Dersin İçeriği: 1. Çağdaş Eğitim Süreci Ve Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık (RPD) Hizmetleri 2. Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık (RPD) Kavramlarının Tanımı ve Temel İlkeleri 3. Gelişimsel RPD Yaklaşımı 4. Önleyici Rehberlik Kavramı ve Yaklaşımı 5. Riskli Ve Zararlı Öğrenci Davranışları A. Saldırganlık, Şiddet, Zorbalık Ve Önleme B. İntihar Ve Önleme C. Uyuşturucu Kullanımı Ve Önleme D. Yeme Bozuklukları Ve Önleme E. Ergen Hamileliği Ve Önleme 6. Yönetimde Koruyucu Etmenler A. Kendilik Değeri Ve Önleme B. Stresle Başa Çıkma Becerileri Ve Önleme C. İletişim Becerileri Ve Önleme D. Problem Çözme Becerileri Ve Önleme E. Karar Verme Becerileri Ve Önleme F. Öfke Denetimi Ve Önleme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İletişim becerileri, karar verme becerileri, öfke denetimi v.b. konularda bilgi ve beceri kazanır.
2) Yönetimde koruyucu etmenler konularında bilgi ve beceri kazanırlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Okullarda ortaya çıkabilecek riskli ve zararlı öğrenci davranışları bilir
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çağdaş Eğitim Süreci Ve Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık (RPD) Hizmetleri Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
2) Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık (RPD) Kavramlarının Tanımı ve Temel İlkeleri Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
3) Gelişimsel RPD Yaklaşımı Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
4) Önleyici Rehberlik Kavramı ve Yaklaşımı Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
5) Riskli Ve Zararlı Öğrenci Davranışları Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
6) Saldırganlık, Şiddet, Zorbalık Ve Önleme, İntihar Ve Önleme Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
7) Ara sınav
8) Ara sınav
9) Ergen Hamileliği Ve Önleme Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
10) Yönetimde Koruyucu Etmenler Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
11) Kendilik Değeri Ve Önleme Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
12) Stresle Başa Çıkma Becerileri Ve Önleme Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
13) İletişim Becerileri Ve Önleme Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
14) Problem Çözme Becerileri Ve Önleme Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yeşilyaprak, Binnur. (2001). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın
Can, Gürhan.(Ed).(2004). Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetleri Ankara: Pegem Yayıncılık
Akboy, Rengin ve İkiz, Ebru (2007). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Çağdaş Bir Anlayış. Ankara: Nobel Yayın
Diğer Kaynaklar: Serdar, Erkan ve Kaya, Alim (Ed). Deneysel Olarak Sınanmış Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları I. Ankara:Pegem Yayıncılık.
• Serdar, Erkan ve Kaya, Alim (Ed).(2009). Deneysel Olarak Sınanmış Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları II. Ankara:Pegem Yayıncılık.
• Serdar, Erkan ve Kaya, Alim (Ed). (2009). Deneysel Olarak Sınanmış Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları III. Ankara:Pegem Yayıncılık.
• Yüksel-Şahin, Fulya (2010). “İletişim Becerilerine Genel Bir Bakış”, Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. (Ed: Alim Kaya). Ankara: Pegem Yayıncılık.
• Hotaman, Davut ve Yüksel-Şahin, Fulya. “Okulun Ögelerine ve Bazı Değişkenlere Göre İlköğretim Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi”. E-Journal of New World Sciences Academy (NWSA). 4 (3), 833-858. (2009)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

2

Program Kazanımları
1) Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek.
2) EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek.
3) EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek.
4) EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek
5) EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek.
6) EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
7) EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek.
8) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek.
9) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek.
10) Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek.
11) Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak
12) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
13) Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek.
2) EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek.
3) EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek.
4) EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek 4
5) EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek.
6) EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
7) EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek.
8) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek. 3
9) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek. 4
10) Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek.
11) Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak
12) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
13) Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 4 64
Ara Sınavlar 2 40 80
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 232