EGT-567 Eğitimde Kalite Uygulamalarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT-567
Ders İsmi: Eğitimde Kalite Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin dünyada ve ülkemizde, eğitim sistemini bütün olarak ya da kısmen, öğrencilerin öğrenme süreçlerinin bir kısmını ya da tamamını etkileyen ve daha iyi bir eğitim veya öğretim sağladığı düşünülen modelleri ve uygulamaları gözden geçirmektir.
Dersin İçeriği: • Eğitimde Kalite Kavramının Kullanılmasına Yol Açan Gelişmeler • Eğitimde Kalitenin Boyutları ve Özellikleri • Girdi, Süreç, Çıktı, Değer, Katma Değer Kalitesi • Yönetim ve İşletmede Kalite Kavramı • Hizmet Kesiminde Kalite • Eğitimde Kalitenin Kullanılması • Eğitimde Kaliteyi (Niteliği) Artırmaya Yönelen Modeller ve Uygulamalar Olarak Çeşitli Ülkelerde Eğitimi Geliştirmeye Yönelik Uygulama ve Yaklaşımlar • Toplam Kalite Yönetimi ve Eğitim Kurumları • Kalite Okulları (Glasser) • Davetkar / Çekici Okul Modeli • Eleştirel/ Özgürlükçü Eğitim Yaklaşımları (Dewey, Rousseau, Makarenko, Freire vd) • Summerhill (A.S. Neill) • Gorki Topluluğu (Makarenko) • Etkili Okul • Ev Okulu • Sözleşmeli Okullar • Okuldan Yönetim Yaklaşımı • Değerlendirme Merkezli Modeller • İçerik merkezli Modeller • Okullarda Gönüllüler Desteği • Uzatılmış Okul Saatleri ve Günleri • Yatılı Okullar • Ödüllendirme (Personel- yönetici -okul-öğrenci) • Eğitimde Teknoloji Kullanımı • Öğretmen Yetiştirme Maliyet- Etkililik ve Eğitim Finansmanı- Eğitimde Nitelik İlişkisi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Eğitimde Kaliteyi (Niteliği) Artırmaya Yönelen Modeller ve Uygulamalar Olarak Çeşitli Ülkelerde Eğitimi Geliştirmeye Yönelik Uygulama ve Yaklaşımlar , Toplam Kalite Yönetimi ve Eğitim Kurumlarını kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Eğitimde Kalitenin Boyutları ve Özelliklerini bilir
2) Girdi, Süreç, Çıktı, Değer, Katma Değer Kalitesini analiz eder.
3) Yönetim ve İşletmede Kalite Kavramı, Hizmet Kesiminde Kalite, Eğitimde Kalitenin Kullanılmasını bilir
4) Kalite Okulları (Glasser), Davetkar / Çekici Okul Modeli, Eleştirel/ Özgürlükçü Eğitim Yaklaşımlarını (Dewey, Rousseau, Makarenko, Freire vd) bilir.
5) Summerhill (A.S. Neill), Gorki Topluluğu (Makarenko), Etkili Okul, Ev Okulu Summerhill (A.S. Neill)ni bilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Sözleşmeli Okullar, Okuldan Yönetim Yaklaşımı, Değerlendirme Merkezli Modellerini açıklar.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Eğitimde Kalite Kavramının Kullanılmasına Yol Açan Gelişmeleri takip eder

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Eğitimde Kalite Kavramının Kullanılmasına Yol Açan Gelişmeler BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
2) Eğitimde Kalitenin Boyutları ve Özellikleri BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
3) Girdi, Süreç, Çıktı, Değer, Katma Değer Kalitesi BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
4) Yönetim ve İşletmede Kalite Kavramı, Hizmet Kesiminde Kalite, Eğitimde Kalitenin Kullanılması BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
5) Eğitimde Kaliteyi (Niteliği) Artırmaya Yönelen Modeller ve Uygulamalar Olarak Çeşitli Ülkelerde Eğitimi Geliştirmeye Yönelik Uygulama ve Yaklaşımlar , Toplam Kalite Yönetimi ve Eğitim Kurumları BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
6) Kalite Okulları (Glasser), Davetkar / Çekici Okul Modeli, Eleştirel/ Özgürlükçü Eğitim Yaklaşmları (Dewey, Rousseau, Makarenko, Freire vd) BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
7) Ara sınav
8) Ara sınav
9) Sözleşmeli Okullar, Okuldan Yönetim Yaklaşımı, Değerlendirme Merkezli Modeller BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
10) İçerik merkezli Modeller, Okullarda Gönüllüler Desteği BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
11) Uzatılmış Okul Saatleri ve Günleri, Yatılı Okullar BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
12) Ödüllendirme (Personel- yönetici -okul-öğrenci) BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
13) Eğitimde Teknoloji Kullanımı, Öğretmen Yetiştirme BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
14) Maliyet- Etkililik ve Eğitim Finansmanı- Eğitimde Nitelik İlişkisi BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: BALCI, A. (1998). Yükseköğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Eğitim Yönetimi, Sayı:5, Yaz, ss: 319-334, Pegem Yayıncılık, Ankara.
Diğer Kaynaklar: BURSALIOĞLU, Z. (1994). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Pegem Yayınları, Ankara.
GALLOWAY, P. L. (1998). Determination of Quality Perception in Educational
PAUL, J. (1996).Total Quality Management. Prentice Hall Europe Compuss no:400, London.
RICHE, M. L. (1999). Quality Management for Educational Technology, Association for Educational Communication and Technology. Washington D.C.
MEB - Millî Eğitim Bakanlığı Toplam Kalite Yönetimi Uygulama Yönergesi (meb.gov.tr/ erişim Nisan 2007)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

7

5

8

Program Kazanımları
1) Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek.
2) EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek.
3) EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek.
4) EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek
5) EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek.
6) EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
7) EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek.
8) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek.
9) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek.
10) Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek.
11) Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak
12) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
13) Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek. 4
2) EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek. 4
3) EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek. 5
4) EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek
5) EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek.
6) EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek
7) EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek.
8) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek.
9) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek.
10) Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek.
11) Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak
12) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek.
13) Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 5 80
Sunum / Seminer 15 4 60
Ara Sınavlar 1 19 19
Final 1 18 18
Toplam İş Yükü 225