EEE527 Advanced Electric Drivesİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Güç Elektroniği ve Temiz Enerji Sistemleri (İngilizce) (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Güç Elektroniği ve Temiz Enerji Sistemleri (İngilizce) (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EEE527
Ders İsmi: Advanced Electric Drives
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 10
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ÖMER CİHAN KIVANÇ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. ÖMER CİHAN KIVANÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Endüstriyel uygulamalarda yaygın olarak kullanılan servomotorlar yapılarınin ve sürücü sistemlerinin incelenmesi, algılayıcılı ve algılayıcısız kontrol yöntemlerinin analizi ve ornek bir uygulamanın gerçekleştirilmesi
Dersin İçeriği: Elektrik makinaları, sınıflandırılması ve çalışma prensipleri, Servomotorların tanımı ve sınıflandırılması, Fırçasız servomotorların yapısı, Sabit mıknatıslar ve çeşitleri, Geri besleme elemanları ve özellikleri, Servomotor sürücü devreleri ve özellikleri, Servomotorun kontrolü

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Servomotorların genel yapısının anlaşılması ve diğer elektrik makinaları ile karşılaştırılmalı analizinin yapılabilmesi
2) Servomotorların sürücü sistemlerinin anlaşılması
3) Servomotor kontrol yöntemlerinin karşılaştırmalı analizinin yapılabilmesi ve deneysel bir çalışma ile servomotorun kontrolünün gerçekleştirilerek, pratik tecrübe kazanılması
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Elektrik makinaları ve çalışma prensiplerine genel bakış Ders Notu
2) Servomotorlara giriş Ders Notu
3) Elektrik makinalarında kullanılan sürekli mıknatıslar ve çeşitleri Ders Notu
4) Sürekli mıknatıslı makinalar Ders Notu
5) Fırçasız servomotorların yapısı ve çalışma prensibi Ders Notu
6) Geri besleme elemanları ve özellikleri Ders Notu
7) Servomotor sürücü devreleri ve özellikleri Ders Notu
8) Servomotorların matematiksel modeli Ders Notu
9) Servomotorun kontrolü ve kontrol yöntemleri Ders Notu
10) Algılayıcısız kontrol yöntemleri Ders Notu
11) Simülasyon programları kullanılarak fırçasız servomotorların kontrolünün yapılması Ders Notu
12) Simülasyon programları kullanılarak fırçasız servomotorların algılayıcız kontrolünün yapılması Ders Notu
13) Uygulama Ders Notu
14) Uygulama Ders Notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Y. Dote, S. Kinoshita, Brushless Servomotors - Fundamentals and Applications, Oxford University Press, 1990.
J. F. Gieras, M. Wing, Permanent Magnet Motor Technology-Design and Applications, Marcel-Dekker, New York, 1997.
P. Vas, Vector Control of AC Machines, Clarendon Press, Oxford, 1994.
P. Vas, Sensorless Vector and Direct Torque Control, Oxford University Pres, 1998.
Diğer Kaynaklar: Y. Dote, S. Kinoshita, Brushless Servomotors - Fundamentals and Applications, Oxford University Press, 1990.
J. F. Gieras, M. Wing, Permanent Magnet Motor Technology-Design and Applications, Marcel-Dekker, New York, 1997.
P. Vas, Vector Control of AC Machines, Clarendon Press, Oxford, 1994.
P. Vas, Sensorless Vector and Direct Torque Control, Oxford University Pres, 1998.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Güç elektroniği ve temiz enerji sistemleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Güç elektroniği alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
4) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
5) Güç elektroniği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
7) Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
8) Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Güç elektroniği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Güç elektroniği ve temiz enerji sistemleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. 2
2) Güç elektroniği alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. 1
3) Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir. 3
4) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
5) Güç elektroniği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. 3
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir. 1
7) Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. 2
8) Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. 2
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Güç elektroniği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler. 2
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Proje 1 175 175
Final 1 80 80
Toplam İş Yükü 297