EGT721 Öğretim Liderliğinin Kuramsal Temelleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT721
Ders İsmi: Öğretim Liderliğinin Kuramsal Temelleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SÜMEYYE YÜCEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin yönetimin temel kavramları bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Yönetimin Temel Kavramlarına Giriş, Klasik Yönetim Teorisinin Temel Varsayımları, Neoklasik Yönetim Teorisinin Temel Varsayımları, Modern Yönetim Teorisinin Temel Varsayımları, Postmodern Yönetim Teorisinin Temel Varsayımları, Örgüt ve Birey, Yönetim Teorisi, Genel Hizmetlerin Yönetimi, Parasal Kaynağın Yönetimi, Öğrenci Kaynağının Yönetimi, Eğitim Programlarının Yönetimi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Eğitim liderliğinin kuramsal ve uygulamaya dönük temellerini analiz edebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Geçmişten günümüze liderlik literatürüne hakim olur.
2) Farklı liderlik kuramlarının yerel ve evrensel bağlamda kullanılabilirliğini analiz edebilir.
3) Eğitim liderliğini eleştirel bakış açısıyla tartışabilir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Eğitim Liderliğinin Kuram ve Uygulamada Temelleri Dersle ilgili kaynaklar
2) Kişilik Kuramları Dersle ilgili kaynaklar
3) Davranışsal Kuramlar Dersle ilgili kaynaklar
4) Durumsalllık ve Koşulbağımlılık Kuramı Dersle ilgili kaynaklar
5) Lider-Üye Kuramı Dersle ilgili kaynaklar
6) Yol-amaç Kuramı Dersle ilgili kaynaklar
7) Bolman ve Deal Dörtlü Çerçeve Dersle ilgili kaynaklar
8) Ara Sınav
9) Değişim Liderliği Dersle ilgili kaynaklar
10) Kadınlar ve Eğitim Liderliği Dersle ilgili kaynaklar
11) Sosyal Adalet ve Liderlik Dersle ilgili kaynaklar
12) Kültüre Duyarlı Liderlik Dersle ilgili kaynaklar
13) Liderlik kuramlarının Eleştirisi Dersle ilgili kaynaklar
14) Türkiye'de ve Dünyada Eğitim Liderliği Kavramının Tartışması Dersle ilgili kaynaklar
15) Bireysel Liderlik Anlayışlarının Paylaşımı Dersle ilgili kaynaklar
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bolman, L. G., & Deal, T. E. (2017). Reframing organizations: Artistry, choice, and leadership. John Wiley & Sons.
Bush, T. (2003). Theories of educational leadership and management. Sage.
English, F. W. (Ed.). (2011). The Sage handbook of educational leadership: Advances in theory, research, and practice. Sage.
Marzano,Timothy Waters,BrianA.Mcnulty-SCHOOL LEADERSHIP THAT WORKS From Research to Results-Association_for_Supervision_&_Curriculum_Development(2005)
Nezahat Güçlü Serkan Koşar (2016) , Eğitimde Liderlik Kuramları :Pegem
Sergiovanni, T. J. (1996). Leadership for the schoolhouse: How is it different? Why is it important?. Jossey-Bass, Inc. Publishers, 350 Sansome Street, San Francisco, CA 94104.
Leithwood, K. A., & Riehl, C. (2003). What we know about successful school leadership. Nottingham: National College for School Leadership.
İlgili yurt içi yurt dışı makale ve çalışmalar.
Diğer Kaynaklar: Bolman, L. G., & Deal, T. E. (2017). Reframing organizations: Artistry, choice, and leadership. John Wiley & Sons.
Bush, T. (2003). Theories of educational leadership and management. Sage.
English, F. W. (Ed.). (2011). The Sage handbook of educational leadership: Advances in theory, research, and practice. Sage.
Marzano,Timothy Waters,BrianA.Mcnulty-SCHOOL LEADERSHIP THAT WORKS From Research to Results-Association_for_Supervision_&_Curriculum_Development(2005)
Nezahat Güçlü Serkan Koşar (2016) , Eğitimde Liderlik Kuramları :Pegem
Sergiovanni, T. J. (1996). Leadership for the schoolhouse: How is it different? Why is it important?. Jossey-Bass, Inc. Publishers, 350 Sansome Street, San Francisco, CA 94104.
Leithwood, K. A., & Riehl, C. (2003). What we know about successful school leadership. Nottingham: National College for School Leadership.
İlgili yurt içi yurt dışı makale ve çalışmalar.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

Program Kazanımları
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
3) Okul liderliğinin temellerini bilme.
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme 3
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme 4
3) Okul liderliğinin temellerini bilme. 4
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 1 10 10
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 202