EGT725 Yüksek Öğretimin Yönetimiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT725
Ders İsmi: Yüksek Öğretimin Yönetimi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SÜMEYYE YÜCEL
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. SONER POLAT
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenenlerin yükseköğretim ve üniversite ile ilgili kavram, model ve kuramlar hakkında bilgi sahibi olması, yükseköğretim ve üniversitelerin tarihsel gelişimi ve dönüşümü hakkında bilgi sahibi olur ve üniversitenin geleceğine ilişkin çıkarımlar yapma, Yükseköğretimin yönetim modellerini tanıma. Akademik özerlik, üniversite özerkliği, hesap verebilirlik, kalite güvencesi ve akreditasyon gibi yükseköğretim temel kavramları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olma.
Türk yükseköğretimi ve üniversitelerinin gelişimini tarihsel olarak inceleme.
Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretimin finansmanındaki sorunlar ve yönelimler hakkında bilgi sahibi olma,
Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretime geçiş ve erişim sistemleri hakkında bilgi sahibi olma,
Avrupa Birliği yükseköğretim alanı ve politikaları ile bunların Türk yükseköğretimine yansımaları konusunda analizler yapma,
Türkiye yükseköğretimin yasal temellerini tanıma ve irdeleme,
Türkiye’nin yükseköğretimdeki sorunları ve eğilimlerini tanıma, irdeleme ve çıkarımlar yapması beklenir.
Dersin İçeriği: Yükseköğretimin Yönetimi dersinde öğrenenler yükseköğretim ve üniversiteler ile ilgili kavram, kuram ve modeller ile bunların yükseköğretim sistemlerine yansımaları ve uygulanması hakkında derinlemesine bilgi sahibi olurlar. Ders kapsamında yükseköğretimin tarihsel gelişimi ve dönüşümü, gelişmiş ülkelerdeki yükseköğretim sistemlerinin ve kurumlarının özellikleri, akademik özgürlük, üniversite özerkliği, yükseköğretimde kalite güvencesi ve akreditasyon gibi konu konular irdelenmektedir. Ayrıca ders kapsamında Türk yükseköğretim sistemi de ele alınan her bir konu kapsamında değerlendirilmektedir. Türkiye’de yükseköğretimin tarihsel gelişimi, yükseköğretime erişim ve giriş sistemleri, yükseköğretimin yönetimindeki dönüşüm, yükseköğretim sistemimizin stratejik yönelimleri, Avrupa Birliğinin yükseköğretim politikaları ve Türkiye'ye yansımaları gibi konular üzerinde de ayrıca durulmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Yükseköğretim ve üniversite düşüncesinin nasıl ortaya çıktığı ve üniversitenin misyonlarının ne olduğu konusunda bilgi ve görüş sahibi olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Dünyanın gelişmiş yükseköğretim sistemlerine sahip ülkelerinin ve Türkiye’de yükseköğretim kurumlarının ilk örneklerinin ortaya çıkışından günümüze kadar nasıl bir dönüşüm geçirdiklerini analiz ederler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) • Dünyanın gelişmiş yükseköğretim sistemlerine sahip ülkelerinin yükseköğretim sistemleri ve üniversitelerini yönetimsel ve akademik açıdan karakteristiklerini ve birbirlerinden farklılıklarını kavrarlar.
2) • Dünyanın gelişmiş yükseköğretim sistemlerine sahip ülkelerinde ve Türkiye’de yükseköğretimde finansman modelleri, yükseköğretimin maliyeti ve harcamaları konusunda bilgi sahibi olur ve ülkelerin yükseköğretimin finansmanına ilişkin politikalarının yükseköğretimin kalitesi ve eşitlik açısından sonuçlarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
3) • Yükseköğretimde kalite güvencesi ve akreditasyon kavramlarını ve bunların farklı ülkelerdeki uygulamalarını ve karşı karşıya olunan sorun ve eğilimleri öğrenirler.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) • Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi hakkında bilgi sahibi olur ve eleştirel bir yaklaşımla yükseköğretim stratejisine ilişkin değerlendirmeler yapıp strateji önerileri sunar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Derse giriş, tanışma Dersle ilgili kaynaklar
2) • Üniversite fikri Dersle ilgili kaynaklar
3) • Yükseköğretimin tarihsel gelişimi Dersle ilgili kaynaklar
4) • Yükseköğretimin yönetimindeki dönüşüm Dersle ilgili kaynaklar
5) • Dünyadaki gelişmiş yükseköğretim sistemleri Dersle ilgili kaynaklar
6) • Akademik özgürlük ve üniversite özerkliği Dersle ilgili kaynaklar
7) • Yükseköğretimin finansmanı Dersle ilgili kaynaklar
8) • Yükseköğretimde Kalite Güvencesi ve Akreditasyon Dersle ilgili kaynaklar
9) • Avrupa birliğinde yükseköğretim Dersle ilgili kaynaklar
10) • Yükseköğretime Erişim ve Giriş Sistemleri Dersle ilgili kaynaklar
11) • Türkiye yükseköğretim sisteminin analizi Dersle ilgili kaynaklar
12) • Yükseköğretime Erişim ve Giriş Sistemleri Dersle ilgili kaynaklar
13) • Türkiye yükseköğretim sisteminin analizi Dersle ilgili kaynaklar
14) • Türk yükseköğretiminde eğilimler • Türkiye’nin yükseköğretim stratejisi Dersle ilgili kaynaklar
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Fielden, J. (2008). Global trends in university governance. Washington, D.C.:The World Bank.
• OECD, (2003). Changing patterns of governance higher education. Education policy analysis. Paris
• Doğramacı, İ. (2007).Türkiye’de ve dünyada yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan.
Diğer Kaynaklar: • Arum, R. ve Roksa, J. (2011). Academically Adrift: Limited Learning on College Campuses. Chicago: University of Chicago Press.
• Bargh, C., Scott, P., & Smith, D. (1996). Governing universities: Changing the culture. Bristol: The Society for Research into Higher Education & Open University Press.
• Felt, U. (2003). University autonomy in Europe: Changing paradigms in higher education policy. http://eua.uni-graz.at/Ulrike_Felt.pdf adresinden erişilebilir.
• Taylor, M. C. (2010). Crisis on campus. New York: Alfred A. Knopf
• Tekeli, İ. (2010). Tarihsel bağlamı içinde Türkiye’de yükseköğretim ve YÖK’ün tarihi. Tarih Vakfı Yurt Yayınları, Ankara.
• World Bank (2007). Turkey-Higher Education Policy Study. Volume 1 (Report No: 39674). Strategic Direction for Higher Education in Turkey.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
3) Okul liderliğinin temellerini bilme.
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme 4
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme 4
3) Okul liderliğinin temellerini bilme. 5
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. 4
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. 5
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma 5
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 13 % 10
Ödev 10 % 25
Projeler 10 % 15
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 5 60
Sunum / Seminer 12 3 36
Proje 12 1 12
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 161