EGT728 Eğitimde Fırsat Eşitliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT728
Ders İsmi: Eğitimde Fırsat Eşitliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SÜMEYYE YÜCEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Eğitimde Fırsat Eşitliği konusunda dünyada ve Türkiye’de var olan teori, paradigma ve yaklaşımların incelenerek farkındalık sağlar.
Dersin İçeriği: 1- Akademik performans - zeka ilişkisi 2- İnsan sermayesi, kültürel sermaye ve yetenek havuzu 3- Sosyal hareketlilik ve eğitim 4- Genel olarak fırsat eşitliği kavramı ve eğitimde fırsat eşitliği kavramıyla ilişkisi 5- Eğitimde fırsat eşitliği konusunda geliştirilmiş olan teori ve yaklaşımlar 6- Eğitimde fırsat eşitsizliği yaratan faktörler ve buna göre bilgi toplumlarında görülen fırsat eşitsizliği türleri 7- Eğitimde fırsat eşitliği açısından dünyadaki eğitim sistemlerinin sınıflanması ve özelliklerinin tartışılması 8- Tabakalı okul sistemleri ve bireylerin eğitim yaşantıları üzerindeki etkileri 9- Akademik ve mesleki eğitim ikilemi 10- Türk eğitim sisteminin farklı okul sistemi modelleri açısından değerlendirilmesi 11- Öğrencilerin öğretim düzeyleri arasındaki geçişlerini düzenleyen yasa ve uygulamaların değerlendirilmesi 12- Öğrencilerin sosyal statüleri ve onların akademik ve sosyal başarıları üzerindeki etkileri 13- Demokratik eğitim ve eğitimde fırsat eşitliği kavramının bu konudaki önemi Türk Eğitim sisteminde yükseköğretime geçiş sisteminin birey ve okul sistemi üzerine etkileri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Akademik performans - zeka ilişkisini kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İnsan sermayesi, kültürel sermaye ve yetenek havuzunun ne olduğunu bilir
2) Genel olarak fırsat eşitliği kavramı ve eğitimde fırsat eşitliği kavramıyla ilişkisi, Eğitimde fırsat eşitliği konusunda geliştirilmiş olan teori ve yaklaşımları açıklar
3) Öğrencilerin öğretim düzeyleri arasındaki geçişlerini düzenleyen yasa ve uygulamaların analiz eder.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Türk eğitim sisteminin farklı okul sistemi modelleri açısından değerlendirir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Akademik performans - zeka ilişkisi Dersle ilgili kaynaklar
2) İnsan sermayesi, kültürel sermaye ve yetenek havuzu Dersle ilgili kaynaklar
3) Sosyal hareketlilik ve eğitim Dersle ilgili kaynaklar
4) Genel olarak fırsat eşitliği kavramı ve eğitimde fırsat eşitliği kavramıyla ilişkisi, Eğitimde fırsat eşitliği konusunda geliştirilmiş olan teori ve yaklaşımlar Dersle ilgili kaynaklar
5) Genel olarak fırsat eşitliği kavramı ve eğitimde fırsat eşitliği kavramıyla ilişkisi, Eğitimde fırsat eşitliği konusunda geliştirilmiş olan teori ve yaklaşımlar Dersle ilgili kaynaklar
6) Eğitimde fırsat eşitsizliği yaratan faktörler ve buna göre bilgi toplumlarında görülen fırsat eşitsizliği türleri Dersle ilgili kaynaklar
7) Eğitimde fırsat eşitliği açısından dünyadaki eğitim sistemlerinin sınıflanması ve özelliklerinin tartışılması Dersle ilgili kaynaklar
8) Ara sınav
9) Akademik ve mesleki eğitim ikilemi Dersle ilgili kaynaklar
10) Türk eğitim sisteminin farklı okul sistemi modelleri açısından değerlendirilmesi Dersle ilgili kaynaklar
11) Öğrencilerin öğretim düzeyleri arasındaki geçişlerini düzenleyen yasa ve uygulamaların değerlendirilmesi Dersle ilgili kaynaklar
12) Öğrencilerin sosyal statüleri ve onların akademik ve sosyal başarıları üzerindeki etkileri Dersle ilgili kaynaklar
13) Demokratik eğitim ve eğitimde fırsat eşitliği kavramının bu konudaki önemi, Türk Eğitim sisteminde yükseköğretime geçiş sisteminin birey ve okul sistemi üzerine etkileri Dersle ilgili kaynaklar
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: GÜNDÜZ, H. B., (2010). Digital divide in Turkish primary schools: Sakarya sample. The Turkısh Onlıne Journal of Educatıonal Technology, 9 (1), 43 – 53.
GÜNDÜZ, H. B. (2010). Placement of students to high school in Turkey: Factors affecting student achievement in placement tests, International Journal of Human Science, 7 (1), 857-877.
Diğer Kaynaklar: Karabel J. ve Halsey A.H. (1977). Power And Ideology in Edution, New York: Oxford University Press
Tural, N. K., (2002).Eğitim Finansmanı, Anı Yayıncılık, Ankara.
Turner, B.(1986). Eşitlik, Çeviren Bahadır Sina Şeren, Dost Kitapevi, Ankara.
Akşin, S.,(2001). “Bir Toplumu Dönüştürmek,” Mülkiye, Cilt XXV, Sayı 231, Afşaroğlu Matbaası: Ankara.
T.C. 1982 Anayasası, http://www.tbmm.gov.tr/Anayasa.html. (02.08.2006)
Türkiye İstatistik Kurumu, Eğitim İstatistikleri, http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.doc. (17.03.2007)
Türkiye Cumhuriyeti MEB 2006 Bütçe Raporu, http://sgb.meb.gov.tr/yayinlar/ 2006 butce_raporu .pdf (15.10.2006)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
3) Okul liderliğinin temellerini bilme.
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme 3
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
3) Okul liderliğinin temellerini bilme. 3
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. 3
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. 4
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma 4
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 6 96
Sunum / Seminer 15 4 60
Ara Sınavlar 1 19 19
Final 1 18 18
Toplam İş Yükü 232