Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | EGT728 | ||||||||
Ders İsmi: | Eğitimde Fırsat Eşitliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. SÜMEYYE YÜCEL | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Eğitimde Fırsat Eşitliği konusunda dünyada ve Türkiye’de var olan teori, paradigma ve yaklaşımların incelenerek farkındalık sağlar. |
Dersin İçeriği: | 1- Akademik performans - zeka ilişkisi 2- İnsan sermayesi, kültürel sermaye ve yetenek havuzu 3- Sosyal hareketlilik ve eğitim 4- Genel olarak fırsat eşitliği kavramı ve eğitimde fırsat eşitliği kavramıyla ilişkisi 5- Eğitimde fırsat eşitliği konusunda geliştirilmiş olan teori ve yaklaşımlar 6- Eğitimde fırsat eşitsizliği yaratan faktörler ve buna göre bilgi toplumlarında görülen fırsat eşitsizliği türleri 7- Eğitimde fırsat eşitliği açısından dünyadaki eğitim sistemlerinin sınıflanması ve özelliklerinin tartışılması 8- Tabakalı okul sistemleri ve bireylerin eğitim yaşantıları üzerindeki etkileri 9- Akademik ve mesleki eğitim ikilemi 10- Türk eğitim sisteminin farklı okul sistemi modelleri açısından değerlendirilmesi 11- Öğrencilerin öğretim düzeyleri arasındaki geçişlerini düzenleyen yasa ve uygulamaların değerlendirilmesi 12- Öğrencilerin sosyal statüleri ve onların akademik ve sosyal başarıları üzerindeki etkileri 13- Demokratik eğitim ve eğitimde fırsat eşitliği kavramının bu konudaki önemi Türk Eğitim sisteminde yükseköğretime geçiş sisteminin birey ve okul sistemi üzerine etkileri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Akademik performans - zeka ilişkisi | Dersle ilgili kaynaklar |
2) | İnsan sermayesi, kültürel sermaye ve yetenek havuzu | Dersle ilgili kaynaklar |
3) | Sosyal hareketlilik ve eğitim | Dersle ilgili kaynaklar |
4) | Genel olarak fırsat eşitliği kavramı ve eğitimde fırsat eşitliği kavramıyla ilişkisi, Eğitimde fırsat eşitliği konusunda geliştirilmiş olan teori ve yaklaşımlar | Dersle ilgili kaynaklar |
5) | Genel olarak fırsat eşitliği kavramı ve eğitimde fırsat eşitliği kavramıyla ilişkisi, Eğitimde fırsat eşitliği konusunda geliştirilmiş olan teori ve yaklaşımlar | Dersle ilgili kaynaklar |
6) | Eğitimde fırsat eşitsizliği yaratan faktörler ve buna göre bilgi toplumlarında görülen fırsat eşitsizliği türleri | Dersle ilgili kaynaklar |
7) | Eğitimde fırsat eşitliği açısından dünyadaki eğitim sistemlerinin sınıflanması ve özelliklerinin tartışılması | Dersle ilgili kaynaklar |
8) | Ara sınav | |
9) | Akademik ve mesleki eğitim ikilemi | Dersle ilgili kaynaklar |
10) | Türk eğitim sisteminin farklı okul sistemi modelleri açısından değerlendirilmesi | Dersle ilgili kaynaklar |
11) | Öğrencilerin öğretim düzeyleri arasındaki geçişlerini düzenleyen yasa ve uygulamaların değerlendirilmesi | Dersle ilgili kaynaklar |
12) | Öğrencilerin sosyal statüleri ve onların akademik ve sosyal başarıları üzerindeki etkileri | Dersle ilgili kaynaklar |
13) | Demokratik eğitim ve eğitimde fırsat eşitliği kavramının bu konudaki önemi, Türk Eğitim sisteminde yükseköğretime geçiş sisteminin birey ve okul sistemi üzerine etkileri | Dersle ilgili kaynaklar |
14) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | GÜNDÜZ, H. B., (2010). Digital divide in Turkish primary schools: Sakarya sample. The Turkısh Onlıne Journal of Educatıonal Technology, 9 (1), 43 – 53. GÜNDÜZ, H. B. (2010). Placement of students to high school in Turkey: Factors affecting student achievement in placement tests, International Journal of Human Science, 7 (1), 857-877. |
Diğer Kaynaklar: | Karabel J. ve Halsey A.H. (1977). Power And Ideology in Edution, New York: Oxford University Press Tural, N. K., (2002).Eğitim Finansmanı, Anı Yayıncılık, Ankara. Turner, B.(1986). Eşitlik, Çeviren Bahadır Sina Şeren, Dost Kitapevi, Ankara. Akşin, S.,(2001). “Bir Toplumu Dönüştürmek,” Mülkiye, Cilt XXV, Sayı 231, Afşaroğlu Matbaası: Ankara. T.C. 1982 Anayasası, http://www.tbmm.gov.tr/Anayasa.html. (02.08.2006) Türkiye İstatistik Kurumu, Eğitim İstatistikleri, http://www.tuik.gov.tr/VeriBilgi.doc. (17.03.2007) Türkiye Cumhuriyeti MEB 2006 Bütçe Raporu, http://sgb.meb.gov.tr/yayinlar/ 2006 butce_raporu .pdf (15.10.2006) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
5 |
4 |
|
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme | ||||||
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme | ||||||
3) Okul liderliğinin temellerini bilme. | ||||||
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. | ||||||
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. | ||||||
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma | ||||||
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme | 3 |
2) | Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme | |
3) | Okul liderliğinin temellerini bilme. | 3 |
4) | Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. | 3 |
5) | Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. | 4 |
6) | Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma | 4 |
7) | Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme. | 4 |
Anlatım | |
Proje Hazırlama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 6 | 96 |
Sunum / Seminer | 15 | 4 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 19 | 19 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 232 |