EGT731 Örgüt Sosyolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT731
Ders İsmi: Örgüt Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. SÜMEYYE YÜCEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Örgüt Sosyolojisi dersi, bürokratik sistemlerin incelenmesi yoluyla bir örgüt içerisindeki kolektif eylem mantığının anlaşılmasını hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Konu, bir örgütü oluşturan bireysel ya da kolektif aktörler arasındaki erk ilişkilerine odaklanan stratejik analiz çerçevesinden incelenecek ve insanların örgüt içerisinde işbirliği ya da çatışma oyununu nasıl oynadıkları açıklanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 19. yüzyıldan günümüze örgütlerle ilgili algının gelişimini kavrar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Örgütlerin sosyolojik çözümlemesini hedefleyen farklı yaklaşımları ayırt eder
2) Örgütlerin yerel, örgütsel ve uluslararası çevreleriyle kurdukları ilişkileri anlar.
3) Stratejik analiz yöntemini farklı örgüt türlerine uygular (özellikle farklı sektörlerde karşılaşılan bürokratik sistemler)
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Örgütsel olgu ve sosyolojik örgüt analizi alanındaki çağdaş gelişmeleri izler ve kavrar

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş : Örgütsel düşüncenin başlıca aşamaları Dersle ilgili kaynaklar
2) İlk örgütler, ilk kuramlar (1) : Max Weber ve rasyonalite Dersle ilgili kaynaklar
3) İlk örgütler, ilk kuramlar (2) : F. W. Taylor ve şirketin rasyonelleştirilmesi Dersle ilgili kaynaklar
4) Örgütlerde insan faktörünün keşfi Dersle ilgili kaynaklar
5) Sistem olarak örgütler Dersle ilgili kaynaklar
6) Sosyolojik örgüt çözümleme modelleri (1) : Yapısal olumsallık teorisi Dersle ilgili kaynaklar
7) Sosyolojik örgüt çözümleme modelleri (2) : Stratejik analizin temel kavramları Dersle ilgili kaynaklar
8) Somut eylem sistemlerinin stratejik analizi (1) Dersle ilgili kaynaklar
9) Somut eylem sistemlerinin stratejik analizi (2) Dersle ilgili kaynaklar
10) Vaka çözümlemeleri Dersle ilgili kaynaklar
11) Kimlik, kültür ve örgüt (1) : İş yerinde kimlikler Dersle ilgili kaynaklar
12) Kimlik, kültür ve örgüt (2) : Bir etkileşim zinciri olarak kültür, örgüt ve aktör Dersle ilgili kaynaklar
13) Vaka çözümlemeleri Dersle ilgili kaynaklar
14) Sonuç : Örgütlerde değişimin yönetimi Dersle ilgili kaynaklar
15) Final sınavı Dersle ilgili kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: KATZ, D. et KAHN, R. L., The Social Psychology of Organizations, New York, Wiley Int., 1966.
Diğer Kaynaklar: KATZ, D. et KAHN, R. L., The Social Psychology of Organizations, New York, Wiley Int., 1966.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
3) Okul liderliğinin temellerini bilme.
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme 4
3) Okul liderliğinin temellerini bilme.
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Okuma
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 60
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 28 3 84
Proje 1 30 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 176