Mimarlık (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ARCDE209 | ||||||||
Ders İsmi: | Space and Psychologıcal Issues | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR-EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. GÜLİZ MUĞAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Temel amaç insan ve çevre etkileşiminde temel eleştirel konuları tanıtmaktır. Mekan ve çevre psikolojisi kapsamındaki farklı araştırmalar fiziksel mekanın davranış üzerindeki etkisinin aynı mekanın sosyal boyutlarına nasıl bağlı olduğunu anlamak adına dersin içeriği dahilinde incelenecektir. Ayrıca, kültürel, psikolojik ve işlevsel etkenlerin insan ve çevre ilişkisi üzerindeki etkisi tasarım örnekleri ve tasarım çözümleri çerçevesinde incelenecektir. |
Dersin İçeriği: | Dönem boyunca hem çevre hem de mekân psikolojisine ilişkin unsurlardan bahsedilecektir. İnsanların mekânları tecrübe edişi ve ortaya çıkan davranışları hem birey hem de toplum düzeyinde tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul Gifford. R. (2002). Environmental Psychology. Optimal Books: Canada |
2) | Mekan/Çevre psikolojisi nedir? Çevre psikolojisinin temel ilkeleri, kökenleri. | Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul |
3) | Çevre psikolojisinde psikolojik, coğrafi ve mimari arka plan | Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul |
4) | Çevrenin algılanması ve temsili: Çevresel algı | Gifford. R. (2002). Environmental Psychology. Optimal Books: Canada |
5) | Çevrenin algılanması ve temsili: Çevresel algı | Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul |
6) | Zihinsel temsile ilişkin kavramlar: Mekansal imajlar, Çevresel farkındalık (biliş) | Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul |
7) | Mekanın sosyal kullanımı: Kişisel alan ve mekan | Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul |
8) | Vize sınavı | YOK |
9) | Alansallık ve alansallık deneyimleri | Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul |
10) | Kalabalık ve kalabalık algısını etkileyen faktörler | Gifford. R. (2002). Environmental Psychology. Optimal Books: Canada |
11) | Mahremiyet: mahrem, yarı-mahrem ve kamusal mekanlar | Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul |
12) | Çevresel tasarım süreci: Tasarımın farkında olma ve kararlara katılım | Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul |
13) | Kullanıcı ihtiyaçları ve tasarım sürecindeki katkılarına olan duyarlılık | Gifford. R. (2002). Environmental Psychology. Optimal Books: Canada |
14) | Genel tekrar | Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul |
Ders Notları / Kitaplar: | Gifford. R. (2002). Environmental Psychology. Optimal Books: Canada Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul |
Diğer Kaynaklar: | Gifford. R. (2002). Environmental Psychology. Optimal Books: Canada Göregenli, M. (2013). Çevre psikolojisi: İnsan Mekan İlişkileri, İstanbul Bilgi Üniversitesi: İstanbul |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | |||||||||
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | |||||||||
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | |||||||||
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | |||||||||
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
2) | - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
3) | - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
4) | - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
5) | - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. | 3 |
6) | - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 3 |
7) | - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. | 5 |
8) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. | 5 |
9) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. | 5 |
10) | - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. | 5 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 1 | 12 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Ödevler | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 59 |