Eğitim Yönetimi ve Denetimi (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | E-MBA513 | ||||||||
Ders İsmi: | Yönetim Organizasyon | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi BEYNAZ UYSAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Hakan ÇORA Dr.Öğr.Üyesi UĞUR TARIK ÖZKUT EZGİ YILDIRIM SAATÇİ Dr.Öğr.Üyesi BEYNAZ UYSAL Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM UZPEDER Dr.Öğr.Üyesi ÜMİT AKIN Dr.Öğr.Üyesi BEYZA TOKSOY Doç. Dr. BÜLENT GÜNCELER Prof. Dr. UĞUR YOZGAT |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, terimleri ve temel kavramları tanımlamak ve tartışmaktır; modeller; yönetim ve organizasyon teorileri; yönetim düşüncesinin evrimi; yönetimin dört işlevi: planlama, organize etme, yönlendirme ve kontrol etme; örgütsel yapı; tasarım; organizasyonun iç sistemleri; organizasyon ve çevresi; organizasyonel uyum; organizasyon kültürü; örgütsel performans; sosyal sorumluluk ve etik; yönetimsel karar verme; erken ve çağdaş liderlik teorileri ve uygulamaları. |
Dersin İçeriği: | • Çeşitli özel işletme ve kar amacı gütmeyen ortamlarda yönetim ve liderlik pozisyonlarında başarı için gerekli bilgi, beceri, tutum ve değerleri geliştirmek. • Bir kuruluşta başarılı performans ve ilerleme için gerekli olan uygun kişiler arası, yazılı iletişim ve eleştirel düşünme becerilerini kullanarak gelişmiş profesyonel ve eğitimsel yetenekler göstermek • Yönetimsel ve örgütsel karar verme ile ilgili tüm konularda kişisel ve mesleki etik anlayış sergilemek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • İzlencenin açıklanması • Yönetim ve yöneticilerin tanımını | Whetten, D. (1989). What constitutes theory? Academy of Management Review, 14: 490-495. Weick, K. (1989). Theory construction as disciplined imagination. Academy of Management Review, 14, 516-531. Okhuysen, G. & Bonardi, J. P. 2011. Editor’s comments: The challenges of building theory by combining lenses. Academy of Management Review, 36 (1), 6-11. Corley, K.G. & Gioia, D. A. 2011. Building theory about building theory: What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review, 36 (1), 12-32. (Pages 12-19 ONLY) Bartunek, J. M., Rynes, S. L., & Ireland, R. D. 2006. What Makes Management Research Interesting and Why Does It Matter? Academy of Management Journal, 49, 1, 9-15. |
2) | • Yönetim tarihi • Yönetim ortamını tanımlama • Kurum kültürünü tanımlama • Eğitmenle Dönem Projesi Hakkında Tartışma | Bölümün sonundaki vaka çalışmasını okuyun ve cevapları gönderin, sınıfta tartışmaya hazır olun. Robbins, S. P., Coulter, M., & Decenzo, D. A. (2016). Fundamentals of Management, 8th Edition, Global Edition, Pearson Publishing. |
3) | • Bütünleştirici Yönetim Sorunları | Robbins, S. P., Coulter, M., & Decenzo, D. A. (2016). Fundamentals of Management, 8th Edition, Global Edition, Pearson Publishing. Bölümün sonundaki vaka çalışmasını okuyun ve cevapları gönderin, sınıfta tartışmaya hazır olun. Mylab hesabınıza gidin ve ödevinizi tamamlayın. |
4) | • Karar Vermenin Temellerini TanımlaMA | Robbins, S. P., Coulter, M., & Decenzo, D. A. (2016). Fundamentals of Management, 8th Edition, Global Edition, Pearson Publishing. Bölümün sonundaki vaka çalışmasını okuyun ve cevapları gönderin, sınıfta tartışmaya hazır olun. Mylab hesabınıza gidin ve ödevinizi tamamlayın. |
5) | • Planlamanın doğasını ve amaçlarını tartışma • Stratejik yönetim sürecinde yöneticilerin neler yaptığını açıklama • Hedef belirleme ve planlamaya yönelik yaklaşımları karşılaştırma • Planlamada güncel konuları tartışma | Robbins, S. P., Coulter, M., & Decenzo, D. A. (2016). Fundamentals of Management, 8th Edition, Global Edition, Pearson Publishing. Bölümün sonundaki vaka çalışmasını okuyun ve cevapları gönderin, sınıfta tartışmaya hazır olun. Mylab hesabınıza gidin ve ödevinizi tamamlayın. |
6) | • Örgütsel tasarımdaki altı temel unsuru tanımlama • Örgütsel tasarımın mekanik modelini veya organik modelini tercih eden beklenmedik durum faktörlerini tanımlama • Geleneksel ve çağdaş organizasyonel tasarımları karşılaştırın ve karşılaştırma • Günümüz kuruluşlarının karşılaştığı tasarım zorluklarını tartışma | Robbins, S. P., Coulter, M., & Decenzo, D. A. (2016). Fundamentals of Management, 8th Edition, Global Edition, Pearson Publishing. 1'den 6'ya kadar olan Bölümleri gözden geçirin. Vaka çalışmalarını inceleyin. |
7) | Vize Sınavı | Robbins, S. P., Coulter, M., & Decenzo, D. A. (2016). Fundamentals of Management, 8th Edition, Global Edition, Pearson Publishing. |
8) | • İnsan Kaynaklarını Yönetmek | Bölümün sonundaki vaka çalışmasını okuyun ve cevapları gönderin, sınıfta tartışmaya hazır olun. Mylab hesabınıza gidin ve ödevinizi tamamlayın. |
9) | • Bireysel Davranışın Temelleri • Değişimi ve İnovasyonu Yönetmek | Bölümün sonundaki vaka çalışmasını okuyun ve cevapları gönderin, sınıfta tartışmaya hazır olun. Mylab hesabınıza gidin ve ödevinizi tamamlayın. |
10) | • Grup ve ekip davranışını tanımlama • Motivasyon kavramını açıklama ve tartışma • Motivasyonla ilgili farklı yaklaşımları ve teorileri tartışma | Bölümün sonundaki vaka çalışmasını okuyun ve cevapları gönderin, sınıfta tartışmaya hazır olun. Mylab hesabınıza gidin ve ödevinizi tamamlayın. |
11) | • Dönem Projesi hazırlama | Bölümün sonundaki vaka çalışmasını okuyun ve cevapları gönderin, sınıfta tartışmaya hazır olun. Mylab hesabınıza gidin ve ödevinizi tamamlayın. |
12) | • İş hayatında iletişimin önemini açıklama • İletişim modelini tanımlama • İletişim kanallarını tanımlama • Sözsüz iletişimi açıklama • Etkili dinlemeyi belirleme • Kontrolün temellerini açıklama | Mylab hesabınıza gidin ve ödevinizi tamamlayın. Projeyi hazırlayın. |
13) | • Proje Ödevi | Proje hazırlayın. |
14) | • Proje Ödevi | Final sınavına çalışın. |
15) | Final Sınavı | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | Whetten, D. (1989). What constitutes theory? Academy of Management Review, 14: 490-495. Weick, K. (1989). Theory construction as disciplined imagination. Academy of Management Review, 14, 516-531. Okhuysen, G. & Bonardi, J. P. 2011. Editor’s comments: The challenges of building theory by combining lenses. Academy of Management Review, 36 (1), 6-11. Corley, K.G. & Gioia, D. A. 2011. Building theory about building theory: What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review, 36 (1), 12-32. (Pages 12-19 ONLY) Bartunek, J. M., Rynes, S. L., & Ireland, R. D. 2006. What Makes Management Research Interesting and Why Does It Matter? Academy of Management Journal, 49, 1, 9-15. |
Diğer Kaynaklar: | Whetten, D. (1989). What constitutes theory? Academy of Management Review, 14: 490-495. Weick, K. (1989). Theory construction as disciplined imagination. Academy of Management Review, 14, 516-531. Okhuysen, G. & Bonardi, J. P. 2011. Editor’s comments: The challenges of building theory by combining lenses. Academy of Management Review, 36 (1), 6-11. Corley, K.G. & Gioia, D. A. 2011. Building theory about building theory: What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review, 36 (1), 12-32. (Pages 12-19 ONLY) Bartunek, J. M., Rynes, S. L., & Ireland, R. D. 2006. What Makes Management Research Interesting and Why Does It Matter? Academy of Management Journal, 49, 1, 9-15. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek. | ||||||||||||
2) EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek. | ||||||||||||
3) EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek. | ||||||||||||
4) EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek | ||||||||||||
5) EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek. | ||||||||||||
6) EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek | ||||||||||||
7) EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek. | ||||||||||||
8) Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek. | ||||||||||||
9) İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek. | ||||||||||||
10) Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek. | ||||||||||||
11) Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak | ||||||||||||
12) Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek. | ||||||||||||
13) Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eğitim bilimine ilişkin genel bilgi birikimini, EYD alanına ilişkin temel teori ve uygulamalar çerçevesinde derinleştirmek, eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve uygulamalar arasındaki ilişkileri değerlendirebilmek. | |
2) | EYD ile psikoloji, sosyoloji, felsefe, genel yönetim, ekonomi, siyaset ve diğer ilişkili disiplinler arasında ilişkileri kavrayıp, alanında özümsendiği bilgi ve becerilerden yararlanarak disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek. | |
3) | EYD'ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek. | |
4) | EYD alanına ilişkin sahip olduğu bilgileri kullanarak, eğitim sisteminin yönetimi ve denetimine ilişkin sorunları tanımlayabilmek, ilişkili disiplinlerden elde ettiği bilgilerle yeni bakış açıları geliştirmek | |
5) | EYTEPE'ye ilişkin sorunları bilimsel bir yaklaşımla değerlendirerek farklı ve uygun araştırma yöntemlerini (nitel, nicel, karma) kullanarak araştırma yürütebilmek ve bu çerçevede eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri getirebilmek. | |
6) | EYD alanında bilimsel bir araştırma yürütebilmek için gerekli olan istatistik yazılımları kullanabilme becerilerini kazanmak, bilgi ve veri paylaşım sürecinin gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek | |
7) | EYD alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm modelleri geliştirerek, çözüm modellerinin sonuçları doğrultusunda modeli sistemin bütününe uygulayabilmek. | |
8) | Eğitim yönetimi ve denetimi alanında güncel gelişmeleri ve kendi bilimsel nitelikli çalışmalarını alan ve alan dışındaki kişi, kurum ve kuruluşlara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilmek. | |
9) | İnsanları harekete geçirebilme konusunda sosyal ilişkilerin dinamiklerini yönetebilme ve bulundukları sosyal ve eğitimsel ortamların gerektirdiği liderlik becerilerini uygulayabilmek. | |
10) | Eğitim sistemine ilişkin geliştirilen strateji, politika ve planları eğitim yönetimi ve denetimine ilişkin teori ve ilkeleri açısından yorumlayarak; elde edilen sonuçları ulusal ve uluslar arası kalite göstergeleri çerçevesinde değerlendirebilmek. | |
11) | Eğitim örgütlerinde insan kaynaklarının örgütsel amaçlar doğrultusunda harekete geçirilmesini ve onlara eğitim kurumlarının vizyonuna ulaştırabilecek liderlik becerilerini kazanmak | |
12) | Uluslararası düzeyde ortaya çıkan eğitim politikalarının ulusal eğitim politikalarına yansımalarını analiz ederek, ulusal düzeyde yeni bakış açıları geliştirebilmek. | |
13) | Okul-çevre ilişkileri çerçevesinde, okullarda değişimi yaratan içsel ve dışsal güçlerin doğasını analiz ederek, okullarda değişim yönetimine ilişkin tasarlanan strateji ve süreçleri uygulayabilmek |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 72 |
Proje | 13 | 40 |
Ara Sınavlar | 3 | 27 |
Final | 4 | 42 |
Toplam İş Yükü | 226 |