BIL520 İşletim Sistemleriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Bilgisayar Mühendisliği (DR) (Yüksek Lisans Dereceli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Bilgisayar Mühendisliği (DR) (Yüksek Lisans Dereceli)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BIL520
Ders İsmi: İşletim Sistemleri
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SEMİH BİLGEN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. NİLGÜN İNCEREİS
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencinin (1) akıllı sistemlerin işletim sistemlerinin temel işlevleri hakkında bilgi sahibi olmasını, (2) bazı işletim sistemi öğelerini geliştirip gerçekleştirebilmesini, ve (3) Linux işletim sistemi yapı, işleyiş ve kullanımına yönelik temel bilgileri edinmesini hedefler.
Dersin İçeriği: Dönem sonunda öğrencilerin şu kazanımları sağlamış olmaları hedeflenmektedir:
• Bilgisayar işletim sistemlerinin temel işlevlerini anlama ve anlatma becerisi;.
• İşletim sistemlerinin belli başlı denetim parametrelerinin performans üzerindeki etkilerinin değerlendirebilme becerisi;
• İşletim sistemlerinin tasarım parametrelerini değerlendirip kararlaştırabilme becerisi;
• Linux işletim sistemini metin arayüzü üzerinden kullanabilme becerisi ve deneyimi;
• Linux betiklerini (scripts) oluşturup deneyebilme becerisi ve deneyimi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) işletim sistemlerinin temel görevleri ile bunların yerine getirilmesinde uygulanan yöntemlerin bilinip değerlendirilmesi.
2) İşlemci yönetimi ve iş çizelgelemesi teknikleri ile sonuçlarının uygulanıp değerlendirilebilmesi.
3) Akıllı sistemlerde bellek yönetimi tekniklerini uygulayabilme ve sonuçlarını değerlendirebilme.
4) Süreçler arası iletişim ve koordinasyon yöntemlerini uygulayabilme ve sonuçlarını değerlendirebilme.
5) Unix kabuk kullanımına yönelik farkındalık kazanma.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, İS Nedir? İS Tarihçe. Yok
1) İşlemci yönetimi, İGİÇ, EKÖ, EKKSÖ çizelgeleme O'LEARN
1) Süreçler arası iletişim ve eşgüdüm; semaforlar, klasik eşgüdüm problemleri O'LEARN
3) İşlemci yönetimi, Dönüşümlü çizelgeleme O'LEARN
4) Linux işletim sistemi; dosya işlemleri O'LEARN
5) Bellek yönetimi; sabit bölmeleme, değişken bölmeleme, sayfalama O'LEARN
6) Bellek yönetimi, sanal bellek, istem sayfalama O'LEARN
7) Linux kabuk programlama, betik yazımı ve kullanımı O'LEARN
8) Tekrar O'LEARN
9) Ara sınav Yok
10) Kilitlenme; kaçınma, önleme, saptama, giderme, Banker algoritması O'LEARN
11) Süreçler arası iletişim ve eşgüdüm; semaforlar; klasik problemler O'LEARN
12) Kısıtlı yastık problemi; okuyucular-yazıcılar problemi O'LEARN
13) Sofrada filozoflar problemi; uyuyan berber problemi O'LEARN
14) Tekrar O'LEARN
15) Final sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: O'LEARN sistemindedir.
Diğer Kaynaklar: 1. Andrew S. Tanenbaum, Modern Operating Systems, Prentice Hall
2. Graham Glass, UNIX for Programmers and Users, Prentice Hall
3. William Shotts, The Linux Command Line, Third Internet Edition, (http://linuxcommand.org)

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
11) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
5) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
11) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 35
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 35
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 65
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 35
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Küçük Sınavlar 8 1 8
Ara Sınavlar 1 70 70
Final 1 100 100
Toplam İş Yükü 304