Dersin Amacı: |
Bu dersin en temel amacı, öğrencilere bulanık mantığın tanımını, temel kavramlarını ve matematiksel uygulamalarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersin içeriği:
1- çok değerli mantık, bulanık mantık, klasik mantık ile bulanık mantığın karşılaştırılması,
2- üyelik kavramı, bulanık kümeler, üyelik fonksiyon tipleri,
3- bulanık önermeler, bulanık modeller,
4- Modellerin bulanık değerleri, bulanık nicelikler, bulanık koşullu ve sınırlı önermeler, çıkarımlar,
5- bulanık seviye kümeler
6- bulanık küme işlemleri, bulanık sayılar
7- bulanık sayı işlemleri,
8- bulanık küme grafikleri,
9- bulanık denklemler, kural tabanlı çıkarım,
10- bulanıklaştırma, çıkarım mekanizmaları,
11- durulama, Mammadani ve Sugeno bulanık sistem modelleri,
12- bulanık bağıntılar, bulanık fonksiyonlar ve temel özellikleri,
13- Uygulamalar |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Çok değerli mantık, bulanık mantık, klasik mantık ile bulanık mantığın karşılaştırılması, |
yok |
2) |
Üyelik kavramı, bulanık kümeler, üyelik fonksiyon tipleri. |
yok |
3) |
Bulanık önermeler ve bulanık modeller. |
yok |
4) |
Modellerin bulanık değerleri, bulanık nicelikler, bulanık koşullu ve sınırlı önermeler, çıkarımlar. |
yok |
5) |
Bulanık küme işlemleri ve bulanık sayılar. |
yok |
6) |
Bulanık küme işlemleri ve bulanık sayılar. |
yok |
7) |
Bulanık sayı işlemleri, |
yok |
8) |
Bulanık küme grafikleri. |
yok |
9) |
Ara Sınav |
yok |
10) |
Bulanıklaştırma ve çıkarım mekanizmaları, |
yok |
11) |
Durulaştırma, Mamdani ve Sugeno bulanık sistem modelleri. |
yok |
12) |
Bulanık bağıntılar, bulanık fonksiyonlar ve temel özellikleri. |
yok |
13) |
Uygulamalar. |
yok |
14) |
Uygulamalar. |
yok |
15) |
Final Sınavı. |
yok |
Ders Notları / Kitaplar: |
1- Introduction to fuzzy logic, Franck Dernoncourt, MIT, January 2013
2- Fuzzy logic with engineering applications, third edition, Timothy J. Ross, 2010 John Wiley & Sons, Ltd. ISBN: 978-0-470-74376-8 |
Diğer Kaynaklar: |
1- Introduction to fuzzy logic, Franck Dernoncourt, MIT, January 2013
2- Fuzzy logic with engineering applications, third edition, Timothy J. Ross, 2010 John Wiley & Sons, Ltd. ISBN: 978-0-470-74376-8 |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
12) |
En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. |
|
13) |
Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. |
|