Diş Hekimliği ( İngilizce ) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DENT323 | ||||||||
Ders İsmi: | Pharmacology | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. BARKIN BERK | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, farmakolojinin genel prensiplerini tanımlamaktır. Öğrenciler spesifik ilaç gruplarını öğrenmeden önce farmakodinamik ve farmakokinetik özellikleri öğrenirler. Diş hekimliğinde akılcı ilaç kullanımı, reçete yazma kuralları, farmakovigilans, farmakogenetik, ilaçların veriliş yolları ve yan etkileri konularında bilgi sahibi olurlar. Ayrıca Otonom Sinir Sistemine, Kardiyovasküler sisteme, Merkezi sinir Sistemine, Solunum sistemine, Gastrointestinal sistemine, Endokrin sisteme etkili ilaçlar, Kemoterapotikler, Analjezikler, Vitaminler, Gebelik emzirme dönemi ve yaşlılıkta, karaciğer böbrek hastalıklarında ilaç kullanımı, ilaç etkileşimleri, orofasiyal ağrılar ve Orofasiyal ağrılarda kullanılan ilaçlar, Tükürük bezleri ve tükürüğü etkileyen ilaçlar, Sistemik hastalıkların ve ilaçların diş hekimliği açısından önemi, Flor, Gargaralar, diş macunları ve antiplak ajanlar hakkında da bilgi sahibi olurlar. |
Dersin İçeriği: | • Farmakolojiye giriş ve farmakolojinin alt dalları • Farmakokinetik • Farmakodinamik • Otonom sinir sistemine etkili ilaçlar • Kardiyovasküler sisteme etkili ilaçlar • Santral sinir sistemi farmakolojisi ve santral sinir sistemine etkili ilaçlar • Opioid analjezikler • Nonsteroid antienflamatuar etkili ilaçlar • Kan ve kan yapıcı organları etkileyen ilaçlar • Solunum sistemine etkili ilaçlar • Sindirim sistemine etkili ilaçlar • Mikrobiyal hastalıkların kemoterapisi • Antiseptik ve dezenfektanlar • Neoplastik hastalıkların kemoterapisi • Endokrin sistem farmakolojisi • Vitaminler • Yaşlılık, gebelik, karaciğer yetmezliği ve böbrek yetmezliğinde ilaç kullanımı • Diş hekimliğinde ilaç etkileşimleri • Orofasial ağrılar ve tedavisi • Periodonsiyum ve ilaçlar • Ağızda görülen hastalıklar ve tedavi • Fluor, gargara, diş macunu • Toksikoloji • Dişhekimliği kliniğinde acil tedavi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Farmakolojiye Giriş | |
2) | İlaçların farmasötik şekilleri ve uygulama yolları | |
3) | Farmakokinetik (Emilim, Dağılım, Metabolizma ) | |
4) | Farmakokinetik (Atılım) ve Farmakodinamik | |
5) | İlaçlar arası etkileşmeler İlaçların toksik tesirleri | |
6) | Reçete yazma kuralları Akılcı ilaç kullanımı | |
7) | Otonom sinir sistemine giriş | |
8) | 1. Ara Sınav | |
9) | Adrenerjik agonistler ve antagonistler | |
10) | Kardiyovasküler sistem ve böbreklere etkili ilaçlar | |
11) | Antikoagulan ve Antitrombositik İlaçlar | |
12) | Merkezi Sinir Sistemine Giris Anestezikler | |
13) | Kolinerjik agonist ve antagonistler | |
14) | Anksiyolitik, Sedatif ve Hipnotik İlaçlar Alkol | |
15) | Antiepileptikler Nörodejeneratif hastalıklarda kullanılan ilaçlar İskelet Kası Gevseticiler | |
16) | 2. Ara Sınav | |
17) | Antiinflamatuar, antipiretik ve analjezik ilaçlar Opioidler | |
18) | Pulmoner Hastalıklarda kullanılan ilaçlar | |
19) | Gastrointestinal sisteme etkili ilaçlar | |
20) | Antimikrobiyal ilaçlara genel bakış | |
21) | Beta-laktam antibiyotikler | |
22) | Makrolidler, Linkozamidler, Tetrasiklinler, Aminoglikozidler, Fluorokinolonlar | |
23) | Sülfonamidler, Kloramfenikol ve diğer antimikrobiyaller | |
24) | 3. Ara Sınav | |
25) | Antiseptik ve dezenfektanlar Vitaminler | |
26) | Gebelik, emzirme ve yaşlılık dönemlerinde ilac kullanımı | |
27) | Diş hekimliği pratiğinde ilaç etkileşimleri | |
28) | Tükürük bezleri ve tükürüğü etkileyen ilaçlar Sistemik hastalıkların ve ilaçların diş hekimliği açısından önemi | |
29) | Tükürük bezleri ve tükürüğü etkileyen ilaçlar Sistemik hastalıkların ve ilaçların diş hekimliği açısından önemi | |
30) | Flor Gargaralar, diş macunları ve antiplak ajanlar | |
31) | Genel Tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders slaytları pdf olarak her hafta verilecektir. Kaynak kitap olarak "Farmakoloji, Prof Dr Esen A. Özalp Dural 5. Baskı Nobel Kitabevleri 2012 ISBN:978-975-420-921-1" belirlenmiş olup ayrıca ders anlatımında diğer kaynaklar kısmında yeralan kitaplardan da yararlanılacaktır. Course slides will be given every week in pdf format. "Farmakoloji, Prof Dr Esen A. Özalp Dural 5. Baskı Nobel Kitabevleri 2012 ISBN:978-975-420-921-1" was determined as the reference book and also the books in other sources (references) will be used in the lecture. |
Diğer Kaynaklar: | -Goodman & Gilman Farmakoloji ve tedavi el kitabı. Yazar: Randa Hilal Dandan, Laurence L. Brunton, Çevirmen: Ş. Remzi Erdem, Güneş Tıp Kitabevleri 2017. ISBN:9789752776760 -Lippincott Illustrated Reviews, Sixth Edition, Howland RD, Mycek MJ, Lippincott Williams and Wilkins, 2015 ISBN-13: 978-1451191776 -Basic and Clinical Pharmacology, Bertram G. Katzung. Lange Eighth edition Mc Graw Hill 2001 ISBN:0-8385-0598-8 -Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbı Farmakoloji, Prof. Dr. Oğuz Kayaalp, 13. Baskı, Pelikan Yayıncılık 2012 ISBN:978-605-5270-10-0 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | |||||||||
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |||||||||
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | |||||||||
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | |||||||||
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | |||||||||
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | |
2) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
3) | Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. | |
4) | Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. | |
5) | Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. | |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Web Tabanlı Öğrenme |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 3 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 28 | 4 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 28 | 4 | 112 |
Ara Sınavlar | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 228 |