DENT323 Pharmacologyİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Diş Hekimliği ( İngilizce )Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diş Hekimliği ( İngilizce )
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DENT323
Ders İsmi: Pharmacology
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 0 4 4
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İSMAİL HAKKI ULUS
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, farmakolojinin genel prensiplerini tanımlamaktır. Öğrenciler spesifik ilaç gruplarını öğrenmeden önce farmakodinamik ve farmakokinetik özellikleri öğrenirler. Diş hekimliğinde akılcı ilaç kullanımı, reçete yazma kuralları, farmakovigilans, farmakogenetik, ilaçların veriliş yolları ve yan etkileri konularında bilgi sahibi olurlar. Ayrıca Otonom Sinir Sistemine, Kardiyovasküler sisteme, Merkezi sinir Sistemine, Solunum sistemine, Gastrointestinal sistemine, Endokrin sisteme etkili ilaçlar, Kemoterapotikler, Analjezikler, Vitaminler, Gebelik emzirme dönemi ve yaşlılıkta, karaciğer böbrek hastalıklarında ilaç kullanımı, ilaç etkileşimleri, orofasiyal ağrılar ve Orofasiyal ağrılarda kullanılan ilaçlar, Tükürük bezleri ve tükürüğü etkileyen ilaçlar, Sistemik hastalıkların ve ilaçların diş hekimliği açısından önemi, Flor, Gargaralar, diş macunları ve antiplak ajanlar hakkında da bilgi sahibi olurlar.

Dersin İçeriği: • Farmakolojiye giriş ve farmakolojinin alt dalları
• Farmakokinetik
• Farmakodinamik
• Otonom sinir sistemine etkili ilaçlar
• Kardiyovasküler sisteme etkili ilaçlar
• Santral sinir sistemi farmakolojisi ve santral sinir sistemine etkili ilaçlar
• Opioid analjezikler
• Nonsteroid antienflamatuar etkili ilaçlar
• Kan ve kan yapıcı organları etkileyen ilaçlar
• Solunum sistemine etkili ilaçlar
• Sindirim sistemine etkili ilaçlar
• Mikrobiyal hastalıkların kemoterapisi
• Antiseptik ve dezenfektanlar
• Neoplastik hastalıkların kemoterapisi
• Endokrin sistem farmakolojisi
• Vitaminler
• Yaşlılık, gebelik, karaciğer yetmezliği ve böbrek yetmezliğinde ilaç kullanımı
• Diş hekimliğinde ilaç etkileşimleri
• Orofasial ağrılar ve tedavisi
• Periodonsiyum ve ilaçlar
• Ağızda görülen hastalıklar ve tedavi
• Fluor, gargara, diş macunu
• Toksikoloji
• Dişhekimliği kliniğinde acil tedavi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İlaçların sınıflandırılması, farmasötik şekilleri, uygulama yolları,etki mekanizmaları ve etkisini değiştiren faktörleri bilir.
2) Farmakokinetik, farmakodinamik, farmakogenetik ve farmakovigilansı tanımlar ve açıklar.
3) Reçete yazma kurallarını öğrenir.
4) Kardiyovasküler sistem, Santral sinir sistemi, Otonom sinir sistemi ve endokrin sisteme etkili ilaçlar ve yan etkileri hakkında bilgi kazanır.
5) Antibiyotikler, antiseptik ve dezenfektanlar ile etki mekanizmalarını bilir
6) • Antienflamatuar ilaçlar, antikanser ilaçlar ve ilaç etkileşimleri hakkında bilgi sahibi olur.
7) Diş hekimliğine özel konularda kullanılan ilaçları bilir.
8) Diş hekimliğinde akılcı ilaç kullanımını açıklar.
9) Diş hekimliği kliniğinde acil tedaviyi bilir ve açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Farmakolojiye Giriş
2) İlaçların farmasötik şekilleri ve uygulama yolları
3) Farmakokinetik (Emilim, Dağılım, Metabolizma )
4) Farmakokinetik (Atılım) ve Farmakodinamik
5) İlaçlar arası etkileşmeler İlaçların toksik tesirleri
6) Reçete yazma kuralları Akılcı ilaç kullanımı
7) Otonom sinir sistemine giriş
8) 1. Ara Sınav
9) Adrenerjik agonistler ve antagonistler
10) Kardiyovasküler sistem ve böbreklere etkili ilaçlar
11) Antikoagulan ve Antitrombositik İlaçlar
12) Merkezi Sinir Sistemine Giris Anestezikler
13) Kolinerjik agonist ve antagonistler
14) Anksiyolitik, Sedatif ve Hipnotik İlaçlar Alkol
15) Antiepileptikler Nörodejeneratif hastalıklarda kullanılan ilaçlar İskelet Kası Gevseticiler
16) 2. Ara Sınav
17) Antiinflamatuar, antipiretik ve analjezik ilaçlar Opioidler
18) Pulmoner Hastalıklarda kullanılan ilaçlar
19) Gastrointestinal sisteme etkili ilaçlar
20) Antimikrobiyal ilaçlara genel bakış
21) Beta-laktam antibiyotikler
22) Makrolidler, Linkozamidler, Tetrasiklinler, Aminoglikozidler, Fluorokinolonlar
23) Sülfonamidler, Kloramfenikol ve diğer antimikrobiyaller
24) 3. Ara Sınav
25) Antiseptik ve dezenfektanlar Vitaminler
26) Gebelik, emzirme ve yaşlılık dönemlerinde ilac kullanımı
27) Diş hekimliği pratiğinde ilaç etkileşimleri
28) Tükürük bezleri ve tükürüğü etkileyen ilaçlar Sistemik hastalıkların ve ilaçların diş hekimliği açısından önemi
29) Tükürük bezleri ve tükürüğü etkileyen ilaçlar Sistemik hastalıkların ve ilaçların diş hekimliği açısından önemi
30) Flor Gargaralar, diş macunları ve antiplak ajanlar
31) Genel Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders slaytları pdf olarak her hafta verilecektir.
Kaynak kitap olarak "Farmakoloji, Prof Dr Esen A. Özalp Dural 5. Baskı Nobel Kitabevleri 2012 ISBN:978-975-420-921-1" belirlenmiş olup ayrıca ders anlatımında diğer kaynaklar kısmında yeralan kitaplardan da yararlanılacaktır.

Course slides will be given every week in pdf format.
"Farmakoloji, Prof Dr Esen A. Özalp Dural 5. Baskı Nobel Kitabevleri 2012 ISBN:978-975-420-921-1" was determined as the reference book and also the books in other sources (references) will be used in the lecture.
Diğer Kaynaklar: -Goodman & Gilman Farmakoloji ve tedavi el kitabı. Yazar: Randa Hilal Dandan, Laurence L. Brunton, Çevirmen: Ş. Remzi Erdem, Güneş Tıp Kitabevleri 2017. ISBN:9789752776760
-Lippincott Illustrated Reviews, Sixth Edition, Howland RD, Mycek MJ, Lippincott Williams and Wilkins, 2015 ISBN-13: 978-1451191776
-Basic and Clinical Pharmacology, Bertram G. Katzung. Lange Eighth edition Mc Graw Hill 2001 ISBN:0-8385-0598-8
-Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbı Farmakoloji, Prof. Dr. Oğuz Kayaalp, 13. Baskı, Pelikan Yayıncılık 2012 ISBN:978-605-5270-10-0

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir. Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
2) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar. Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
3) Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar.
4) Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular.
5) Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 3 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 28 4 112
Sınıf Dışı Ders Çalışması 28 4 112
Ara Sınavlar 3 1 3
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 228