ÇGE524 Erken Müdahale Programlarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÇGE524
Ders İsmi: Erken Müdahale Programları
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SERVET BAL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. GÜLDEN UYANIK
Öğr.Gör. FULDEN TUNÇ GENÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Erken Müdahale Programlarının Tarihsel Gelişimini, Erken Müdahale Programlarında Uygulama ve Değerlendirme süreci, Önleyici Erken Müdahale Programları, Erken müdahalede yaklaşımları; erken müdahale program türleri: eve, kuruma hem eve hem kuruma dayalı erken müdahale programları; erken müdahale program özellikleri, Dünya'da ve Türkiye'de Erken Müdahale Uygulamalarındaki Gelişmeler, Dünya'da ve Türkiye’de uygulanmakta olan güncel erken müdahale programların özelliklerini ve bileşenlerini öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Erken müdahale tanımı, amaçları, konuları, erken müdahalede felsefeler ve gelişimsel teoriler, Dünya’da ve Türkiye’de erken müdahale yaklaşımları ve erken müdahale hizmetleri, hizmet seçenekleri, bireyselleştirilmiş aile hizmet planı, gelişimsel uygunluk programları, aktivite temelli yaklaşım, erken müdahalede doğal çevre, dahil olma, ekip çalışması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Erken müdahalenin tanımı önemini anlayabilir ve açıklayabilir.
2) Genel gelişim özellikleri ve erken müdahale ihtiyaçlarını ayırt edebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Farklı gereksinimlere uygun erken müdahale programlarını değerlendirebilir .
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Erken müdahale programlarını oluşturabilmek için gerekli bilgi ve becerileri kazanır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Erken Çocuklukta Gelişimsel Değerlendirme Nedir?
2) Gelişimsel Ölçme Ve Değerlendirme Araçlarının İncelenmesi
3) Erken Müdahalenin Önemi
4) Erken Müdahale Programlarının İncelenmesi
5) Yaygın Gelişimsel Bozukluklar Destek Programı-Meb
6) Baba Destek Programı- Açev
7) Sosyal Beceri Destek Programı- Osbeb
8) Gelişimsel Destek Programı-GEDEP
9) Ara Sınav
10) Geleceğe İik Adım Projesi- Açev- MEB Programları
11) Suriyeli Çocuklar İçin Yaz Anaokulu-Açev
12) Üstün Yetenekli Çocuklar İçin Müdahale Programları
13) Açev Yaz Okulu Erken Müdahale Programı
14) Erken Müdahale Programları Araştırmalarının İncelenmesi
15) Erken Müdahale Programları Araştırmalarının İncelenmesi
16) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Uyanık G. Çiftçi Arslan H.,( 2018). Gelişimsel Değerlendirmeye Genel Bakış, ”,(Ed.: Pınar Bayhan) Gelişimsel Değerlendirme. Ankara: Hedef, 12-25.
Diğer Kaynaklar: Bayhan P. (2015). Okul Öncesi Dönemde Alternatif Değerlendirme, Hedef Yayıncılık,
Güneri E. (2016) Türkiyede Kullanılan Psikolojik Testler Gelişim Testleri, Kaknüs Psikoloji, İstanbul
Güneri E. (2016) Türkiyede Kullanılan Psikolojik Testler Zeka Testleri Kaknüs Psikoloji, İstanbul
Bayhan, P. (2018) Erken Müdahale, Hedef Yayıncılık, Ankara.
Beaty, J.J. (2018) Erken Çocuklukta Gözlem ve Değerlendirme, edt. M. Boz. Anı Yayıncılık
Mc Afee, O., LeongD.J., Erken Çocukluk Döneminde Gelişim ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi, Nobel Yayıncılık Ankara.
Küçük, K. A. Y. M. A. Z. Ç. ve BAYHAN, P.(2018),“Gelişimsel gecikmesi olan çocukların değerlendirilmesi”,(Ed.: Pınar Bayhan) Gelişimsel Değerlendirme. Ankara: Hedef, 151-180.
TUNÇELİ, H. İ., & ZEMBAT, R. (2017). Erken çocukluk döneminde gelişimin değerlendirilmesi ve önemi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-12.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir.
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar.
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır.
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir.
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çözümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder.
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır.
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir.
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. 5
2) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. 3
3) 0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. 5
4) 0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. 1
5) Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çözümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. 1
6) Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. 1
7) Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. 1
8) Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3
9) 0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Soru cevap/ Tartışma
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 48
Sunum / Seminer 16 48
Ödevler 16 48
Ara Sınavlar 1 15
Rapor Teslimi 16 16
Final 1 15
Toplam İş Yükü 232