Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı; öğrencilerin yaratıcı düşünceye sahip olmaları için gerekli teknikleri öğrenebilmelerini ve kullanabilmelerini, Çocuklarda gelişimlerine göre yaratıcılığın gelişimini, öğrendikleri yaratıcı düşünce tekniklerini çocukla iletişim kurmaları ve çocuklarla yapacakları uygulamalar sırasında kullanabilmelerini, çocukların çizimle ilgili gelişimsel aşamalarını öğrenmek ve sanat aracılığı ile hayal güçlerini ve yaratıcılıklarını sergileyebileceklerini öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Sanat ve yaratıcılıkla ilgili kavram ve kuramlar, yaratıcılığın insan ve toplum hayatındaki yeri ve önemi, beyin ve yaratıcılık, yaratıcılıkta zihinsel süreçler, farklı eğitim yaklaşımı ve modellerinde yaratıcılık, yaratıcı düşünmeyi geliştirici teknik ve yöntemler, çocukta yaratıcılığın gelişimini etkileyen etmenler, erken çocuklukta yaratıcılığın gelişiminde eğitim kurumunun ve ailenin rolü, medya ve yaratıcılık, çocukluk döneminde yaratıcılığın ölçülmesi, çocukluk döneminde sanatsal gelişim, çocuklara yönelik farklı sanat alanları (müzeler, tiyatro, sinema), sanatın çocuğun yaratıcılığını destekleyebilmek için kullanımı, görsel sanat eğitiminde iletişim, yaratıcı etkinliklerde değişik malzemelerin kullanılması, uygun sanat etkinlik örnekleri hazırlama ve bu örnekleri tartışma, |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Yaratıcılıkla ilgili kavramlar. |
|
2) |
Yaratıcılığın gelişim süreci. |
|
3) |
Yaratıcılığın gelişimini etkileyen faktörler. |
|
4) |
Çocuklar için farklı sanat alanları. |
|
5) |
Çocuk çizimlerinin aşamaları ve özellikleri |
|
6) |
Yaratıcılık ve sanat ilişkisi. |
|
7) |
Ara Sınav |
|
8) |
Aile ve sanatın yaratıcılık açısından önemi. |
|
9) |
Yaratıcılık ve sanatın çocuklar üzerindeki etkileri. |
|
10) |
Sanat eğitiminde dikkat edilecek noktalar. |
|
11) |
Çocukların yaşına ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlikleri. |
|
12) |
Çocukların yaşına ve gelişim özelliklerine uygun yaratıcı materyaller. |
|
13) |
Çocukların yaşına ve gelişim özelliklerine uygun yaratıcı materyaller. |
|
14) |
Çocukların yaşına ve gelişim özelliklerine uygun sanat etkinlikleri hazırlamak ve tartışmak. |
Sunum ve ödevler. |
15) |
Preparing art activities that is appropriate to children' s age and developmental features and discussing about it. |
Sunum ve ödevler. |
16) |
Final |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Sunum ve makaleler. |
Diğer Kaynaklar: |
Aral, N. ve Can Yaşar, M. 2009. Sanat Eğitimi. Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitim (Edit.Y.Fazlıoğlu), 283-306. Kriter Yayınları, İstanbul.
Abacı, O. 2000. Okulöncesi Dönem Çocuklarında Görsel Sanat Eğitimi. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
Artut, K. 2001. Sanat Eğitimi Kuramları ve Yönetimleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
Darıca, N. 1993.Okulöncesi Dönemde Sanat Eğitimi? 9. Ya-Pa Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri.Ya-Pa Yayınları, Ankara.
San, İ. 1985. Sanat ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları, Ankara.
Sert, S. 2005. Yaratıcı Çocuk Etkinlikleri. Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
Yavuzer H. 1997. Resimleriyle Çocuk. Remzi Kitabevi, İstanbul. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. |
4 |
2) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. |
1 |
3) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. |
1 |
4) |
0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. |
1 |
5) |
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. |
1 |
6) |
Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. |
1 |
7) |
Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. |
1 |
8) |
Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
1 |
9) |
0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
2 |