Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı erken çocukluk eğitiminde aile eğitimin ve katılımının çocuğun gelişimi ve eğitimi açısından önemini kavrayabilme, ebeveynlerle çalışırken etkili iletişim kurmak için yollar geliştirme, ebeveynleri çocuğun eğitimine dahil etmek için stratejiler geliştirme, Türkiye'de ve dünyada uygulanan aileye yönelik uygulamalardan haberdar olma ve programlar hakkında bilgi edinmektir. |
Dersin İçeriği: |
Aile ve aile eğitimi ile ilgili temel kavramlar, ebeveynlik stilleri, ebeveyn-çocuk etkileşimi, aile gelişim döngüsü, tarihsel süreçte aile eğitimi, toplumsal gelişmeler ve aile eğitimi alanında değişmeler, ebeveynlikle ilgili kuramlar ve araştırmalar, aile eğitiminde ebeveyn hakları ile ilgili yasalar ve etik kurallar, erken eğitim ve destek programları, etkili aile-okul-toplum ilişkileri, aile görüşmeleri, aile eğitimi programlarının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi, erken çocukluk eğitiminde aile katılım çalışmaları, özel durumlarda aile çalışmaları, özel gereksinimi olan çocukların aileleri ile yapılan çalışmalar. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Dersin tanıtımı ve kaynaklar hakkında bilgi verilmesi. |
Ders İzlencesi. |
2) |
Aile eğitimi ile ilgili temel kavramlar, önemi, hedefleri, ilkeleri |
|
3) |
Aile eğitimi modelleri |
|
4) |
Aile kuramları (Aile Sistem Kuramları, Sosyal İlişki Kuramı) |
|
5) |
Aile kuramları (Biyoekolojik Kuram, Yapısal İşlevsel Kuram) |
|
6) |
Türkiye'de ve diğer ülkelerde aile eğitimi uygulamaları |
|
7) |
Türkiye'de ve diğer ülkelerde aile eğitimi uygulamaları |
|
8) |
Ara Sınav |
|
9) |
Aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler |
|
10) |
Aile katılım çalışmaları (aile iletişim etkinlikleri, ailenin eğitim etkinliklerine katılımı, bireysel görüşmeler, ev ziyaretleri) |
|
11) |
Aile katılım çalışmaları (aile iletişim etkinlikleri, ailenin eğitim etkinliklerine katılımı, bireysel görüşmeler, ev ziyaretleri) |
|
12) |
36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) |
|
13) |
Ev ve Ev Dışındaki Ortamlarda Öğrenme Etkinlikleri |
|
14) |
Ev ve Ev Dışındaki Ortamlarda Öğrenme Etkinlikleri |
|
15) |
Konu tekrarı. |
|
16) |
FİNAL |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
0-18 yaşlar arasındaki tüm çocukların bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında ileri düzeyde bilgiye sahiptir. |
5 |
2) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik gelişim ve eğitimle ilgili tüm kavramları bilir ve bu konuda yapılan çalışmaları takip eder, özgün çalışmalar planlar. |
4 |
3) |
0-18 yaş grubundaki çocuklara yönelik bilişsel, dil, motor, özbakım, sosyal-duygusal gelişim alanlarında kazandığı bilgileri, meslek alanıyla ilgili birimlerde, çocuk, aile ve topluma yönelik olarak, gelişimsel ve eğitimsel tanılama yapmak üzere kullanır. |
5 |
4) |
0-18 yaş grubundaki çocukların ve ailelerinin sağlık, gelişim, eğitim ve sosyal hizmet konularında ülkedeki sorunlarını saptar ve bu sorunlara ilişkin temel bilgilerini kullanarak uygun çözümler ve özgün fikirler üretir. |
5 |
5) |
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi konularında sahip olduğu ileri düzeydeki bilgileri kullanarak özgün çözümler üretir, bu çozümleri uygulamada kullanır, bilgiyi yorumlayarak uygulamalardan çıkan sonuçları yorumlar, bir bilgi kümesini eleştirel bir şekilde analiz eder. |
4 |
6) |
Mesleki alana yönelik kazandığı bilgileri, başta çocuk ve aile olmak üzere, sağlık, eğitim ve sosyal hizmet kuruluşlarına yönelik olarak kullanabilir, hazırlanacak gelişimsel ve eğitimsel programlarda ve ilgili projelerde etkin şekilde çalışır, araştırmalara katılır. |
5 |
7) |
Bilim etiğine uygun hareket eder ve çocuklar üzerinde yapılacak deneysel araştırmalar konusunda çocuğun ve ailenin psikolojik durumlarını gözetir. |
4 |
8) |
Dış görünüş tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
3 |
9) |
0-18 yaş grubundaki çocuklar ve ailelerini de kapsayacak şekilde birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılım gösterir. |
3 |