EÜT274 Tasarımda İnsan Faktörüİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri Ürünleri TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Ürünleri Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EÜT274
Ders İsmi: Tasarımda İnsan Faktörü
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. NEHİR TAŞTAN
Dersi Veren(ler): Dr. Ebru GÜZELDEREN
Prof. Dr. GÜLİZ MUĞAN
Dr. BİLİNMİYOR BEKLER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, İnsan fiziksel yeterlilikleri, sınırlarının, farklılıklarının ve ölçülerinin tanımlanmasını inceler.
İnsanlar arasındaki farklılıkların ürün tasarım sürecine aktarılmasını,
Ürünleri bir insan-makine sistemi olarak ele alınıp analiz edilebilmesini,
Ürünlerin insanların doğal sınır ve yetenekleri dikkate alınarak tasarlanmasını amaçlar.
Dersin İçeriği: Sistem kavramı ve sistem tipleri; İnsan ölçüleri, antropometri kavramı ve tasarımda uygulamaları. Biyomekanik yetenekler, fiziksel iş ergonomisi. El aletleri tasarımında temel ilkeler. Ayak ve yürüme-koşma dinamiği ve ergonomisi. Fiziksel çevre koşulları, Sıra dışı kullanıcılar için tasarım; Bilgi kavramı ve bilginin işlenmesi. Kontrol ve göstergeler. Ara yüz kavramı ve ürün ara yüzlerinin düzenlenmesi; İnsan bilgisayar etkileşimi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ürünleri insanların doğal sınır ve yetenekleri dikkate alınarak tasarlayabilme
2) Tasarımın insan ve ortam verilerinden faydalanılarak yapılandırılabilmesi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) İnsan fiziksel yeterlilikleri, sınırlarının, farklılıklarının ve ölçülerinin kavranması ve bu bilgileri ürün tasarım sürecinde kullanabilme
Alana Özgü Yetkinlik
1) İnsanlar arasındaki farklılıkların ürün tasarım sürecine aktarabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İşbilim Ergonomi: Giriş ve Tanımlar, İş Nedir? İşin Tarihçesi, Sanayileşmenin Gelişim Evreleri sunum
2) İnsanın Yapısı, Antropometrik Temel Bilgiler sunum
3) Enerjiye Dayanan İşler Bedensel İş - Statik İş - Dinamik İş sunum
4) Enerjiye Dayanan İŞler Bedensel İş - Statik İş - Dinamik İş sunum
5) Vücudun Konumu - Enerji İlişkisi sunum
6) Hareket Tekniği Açısından İşyeri Düzenleme, İşyerinin Yapısal Özellikleri, Çeşitli İş Düzenlemeleri sunum
7) El aletleri tasarımında temel ilkeler. sunum
8) Ara Sınav -
9) Ergonomik İş Araçları ve Aletleri sunum
10) Ergonomik iş araçları tasarımı sunum
11) Ergonomik tasarım çalışması sunum
11) Çevre Etkileri sunum
12) Ergonomik tasarım çalışması sunum
13) Ergonomik tasarım çalışması sunum
14) Ergonomik tasarım calışması- sunum-kritik tartışma
15) Ergonomik tasarım sunum öğrenci sunumu
16) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim üyesi ders notları / presentations
Diğer Kaynaklar: Mühendisler İçin Ergonomi İşbilim Fatih C. Babalık
Dora Mühendisler İçin Ergonomi İşbilim Fatih C. Babalık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi
2) Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme.
3) Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme.
4) Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi
5) 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme
6) Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme
8) Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi 3
2) Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme. 3
3) Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme. 2
4) Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi 5
5) 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme 2
6) Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme 1
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme 5
8) Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 5 25
Ödevler 1 5 5
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 60