DYZ214 Diyaliz Ekipmanları Kullanım ve Bakımlarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar DiyalizÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diyaliz
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DYZ214
Ders İsmi: Diyaliz Ekipmanları Kullanım ve Bakımları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü:
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. MERYEM PAYDAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Diyaliz ekipmanlarının kullanım ve bakımını anlatmaktır.
Dersin İçeriği: Diyaliz makinesini tanıma, diyaliz makinesinin temel özellikleri I, diyaliz makinesinin temel özellikleri II, diyaliz setleme, membran yerleşimi, membran yerleşimi, diyaliz makinesinin gerekli bağlantıları, diyaliz makinesinin gerekli bağlantıları, diyaliz makinesi dezenfeksiyon sistemleri, Na ve UF profilleri, Na ve UF profillerinin öğretilmesidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Diyaliz cihazlarını kullanım talimatlarına uygun şekilde güvenli ve etkili biçimde çalıştırabilir.
3) Diyaliz ekipmanlarının yapısını, çalışma prensiplerini ve çeşitlerini açıklayabilir.
4) Diyaliz ekipmanlarını seçerken hasta ihtiyaçlarını ve cihaz özelliklerini değerlendirebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Diyaliz cihazı kullanımı sırasında sağlık ekibiyle koordineli çalışabilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Diyaliz teknolojisindeki güncel gelişmeleri takip eder ve uygulamalarına entegre eder.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
2) Diyaliz ekipmanlarının düzenli bakım ve kalibrasyon süreçlerini tanır ve uygular.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Diyaliz cihazı kaynaklı teknik sorunları tespit ederek ilgili birime raporlayabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Tanıtımı ve Diyaliz Ekipmanlarının Sınıflandırılması Ders tanıtım dokümanı, cihaz türleri listesi
2) Hemodiyaliz hastalarında sık karşılaşılan klinik bulgular Hemodiyaliz vaka örnekleri
3) Hemodiyaliz sistemlerinde akut komplikasyonlar Klinik Diyaliz Uygulamaları kitabı
4) Hemodiyalizde hipertansiyon ve kuru ağırlık yönetimi Hipotansiyon algoritması, vaka çözümlemeleri
5) Hemodiyaliz hastalarında kardiyovasküler komplikasyonlar KBY ve kardiyovasküler risk kaynakları
6) Hemodiyaliz hastalarında enfeksiyon kontrolü CDC enfeksiyon kontrol rehberi
7) Hemodiyaliz makinelerinde dezenfeksiyon ve su sistemi kontrolü Cihaz üretici talimatları, su kalitesi protokolleri
8) Ara Sınav (Vize) -
9) Kronik böbrek hastalığında anemi yönetimi KBY rehberleri, demir ve ESA protokolleri
10) Diyabetik bireylerde hemodiyaliz ekipmanı ayarları Diyabetik nefropati kılavuzları
11) Hemodiyaliz hastalarında gastrointestinal sorunlarda ekipman kullanımı GİS komplikasyonlarında diyaliz rehberi
12) Endokrin hastalıklarda diyaliz parametrelerinin ayarlanması Diyabet, tiroid bozuklukları ve diyaliz literatürü
13) Ekipman arızaları ve hasta güvenliği Servis raporları, cihaz güvenlik yönergeleri
14) Hemodiyaliz makinelerinde bakım takibi ve kayıt sistemleri Cihaz bakım formları, eğitim dosyaları
15) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin öğretim elemanı ders notları.
Diğer Kaynaklar: yok

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

5

10

3

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
5) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
6) - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
9) - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
12) - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 4
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. 4
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
3) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
4) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 5
5) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 4
6) - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 5
7) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. 3
9) - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 4
12) - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Laboratuvar

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 14 % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 13 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 90
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 131