Dersin Amacı: |
Patolojinin tanımı, Patolojinin konuları,Patoloji laboratuvarı kavramı, Patoloji laboratuvarının işleyişi- görev dağılımı-organizasyon şeması, Patoloji laboratuvarında yetki ve sorumlulukların- laboratuvarda kullanılan alet,malzeme ve cihazların tanıtımı, Patoloji laboratuvarına gelen numunelerin tanıtımı-isimlendirilmesi, Patoloji laboratuvarında kullanılan kimyasalların tanıtımı-etki mekanizmaları ve güvenlik kavramı, Hücresel adaptasyon, hücre zedelenmesi,,nekroz.İltihap kavramı-nedenleri-türleri-patogenezi. Doku onarımı ve iyileşme. Sıvı-Elaktrolit dengesi,ödem, hiperemi,hemoraji, trombüs,emboli, şok, iskemi,enfarktüs kavramları.Temal hastalık nedenleri. Hastalık ve etyoloji kavramları, Neoplkazi kavramı,benin ve malin tümörlerin genel özellikleri. Sitoloji kavramı, sitolojik materyallerin tanıtım ve tespitinin öğretrilmesini amaçlar |
Dersin İçeriği: |
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Patoloji laboratuvarında yapılan işlemleri açıklamak
Histopatolojik ve sitolojik materyallerin çeşitlerini ve nasıl alındıklarını anlatmak
Patoloji laboratuvarına numune gönderme kriterlerini açıklamak.
Hücre- doku- organ tanımları
|
Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık |
2) |
Hücresel adaptasyon- zedelenme ve nekrozu açıklamak
Metabolik yolları özetlemek
Hücresel adaptasyon – Hücre zedelenmesi – Hücre nekrozu
|
Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık |
3) |
İltihabi yanıt, tanım – isimlendirme- fizyopatoloji- çeşitleri ve sonuçlarını açıklamak
|
Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık |
4) |
İmmünite tanımı. Hücresel ve hümöral immünite kavramları, farklılıkları ve önemini açıklamak. |
Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık |
5) |
İmmünopatoloji, Aşırı duyarlılık reaksiyonları, immün yetmezlik hastalıkları ve otoimmün hastalıklar konusunda genel bilgiler vermek.
|
Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık |
6) |
Sıvı – Elektrolit dengesi- suyun ve elekrolitlerin vücuttaki dağılımı, görevleri. Dokular ve damarlar arasındaki sıvı hareketleri, dokular ve hücreler arasındaki sıvı hareketlerini açıklamak. |
Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık |
7) |
Sıvı-Elektrolit dengesi bozukluklarının fizyopatolojisini anlatmak
Ödem, hiperemi-konjesyon, hemoraji, şok tanımlarını , bu olguların sonuçlarını, kliniğini ve hastaya genel yaklaşımı anlatmak
|
Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık. |
8) |
ARA SINAV |
Bir sonraki derse hazırlık |
9) |
Hastalık ve Etyoloji tanımı, etyolojinin önemi, hastalık oluşturan fiziksel, kimyasal nedenler, genetik faktörler, metabolik hastalıklar ve beslenme bozuklukları hakkında genel bilgiler vermek. |
Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık. |
10) |
Neoplazi tanımı, klasifikasyonu, isimlendirmesi, neoplazilerin yapısal özelliklerini anlatmak. |
Ders tekrarı, bir sonraki ders için hazırlık. |
11) |
Neoplazilerin epidemiyolojisi ve etyolojilerini anlatmak.
Malin tümörlerin metastastazı ve metastaz yollarını açıklamak
|
Ders tekrarı, bir sonraki ders için hazırlık |
12) |
Neoplazilerin tanısı ve tedavisini anlatmak |
Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık |
13) |
Neoplazilerde erken tanı yöntemlerini anlatmak. Çevreyi bilinçlendirme önemini açıklamak. Kerndi kendine muayenei gözlem , farkındalık önemini açıklamak ve erken tanı parametrelerini anlatmak |
Ders tekrarı. Bir sonraki derse hazırlık. |
14) |
Patoloji laboratuvar uygulaması, laboratuvarda doku ve organların makroskobik incelemesini, doku takip aşamalarını – blok yapımını ve boyama işlemlerini izlemek . Derste anlatılan kavramları mikroskop altında izlemek. |
Ders tekrarı, bir sonraki derse hazırlık |
15) |
FINAL SINAVI |
|
16) |
|
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. |
|
2) |
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma |
|
3) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme |
|
4) |
Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme |
|
5) |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme |
|
6) |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme |
|
7) |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme |
|
8) |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme |
|
9) |
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme |
|
10) |
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma |
|
11) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma |
|
12) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma |
|
13) |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme |
|
14) |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme |
|
15) |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme |
|