EÜT415 Ürün Tasarım Stüdyosu Vİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Endüstri Ürünleri TasarımıÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Endüstri Ürünleri Tasarımı
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EÜT415
Ders İsmi: Ürün Tasarım Stüdyosu V
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 6 5 12
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: EÜT302 - Ürün Tasarım Stüdyosu IV
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör.Dr. FİLİZ YENİLMEZ
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. NİHAN İNCEKARA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; tasarımlama etkinliklerinde; süreç içinde sorunun tanımlanmasından, üretimine kadar olan evrelerin öğrenciyle birebir ilişki içinde analizlerinin yapılması, çağdaş ve özgün çözüm önerilerinin elde edilmesi.
Dersin İçeriği: • Sunulan tasarım problemlerine ilişkin temel ve ileri tasarım yöntemlerini ve yaratıcılık tekniklerini kullanabilme.
• Ürün/servis fırsatları belirleme gibi yollarla endüstriyel tasarımı, organizasyonlarda rekabet avantajını sağlayan temel bileşenlerden biri olarak uygulayabilme.
• Sunulan tasarım problemlerine ilişkin bilgiye ulaşıp yorumlayabilme.
• Kullanıcı ihtiyaçlarını tasarım problemine dönüştürebilme.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Sunulan tasarım problemlerine ilişkin temel ve ileri tasarım yöntemlerini ve yaratıcılık tekniklerini kullanabilme.
2) • Ürün/servis fırsatları belirleme gibi yollarla endüstriyel tasarımı, organizasyonlarda rekabet avantajını sağlayan temel bileşenlerden biri olarak uygulayabilme.
3) • Sunulan tasarım problemlerine ilişkin bilgiye ulaşıp yorumlayabilme.
4) • Kullanıcı ihtiyaçlarını tasarım problemine dönüştürebilme.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Öğrencilere dersin tanıtılması • Tarihsel gelişiminin gösterilmesi • Ürün ihtiyacının nasıl ortaya çıktığının belirlenmesi • Var olan ürün örneklerini işlevsel ve yapısal özelliklerine göre sınıflandırılarak analiz edilmesi • Var olan ürünlerin genel çalışma prensiplerinin karşılaştırılması • İşlevsel parçaları bir araya geliş biçimleri ve malzeme ile üretim yöntemleri • Ergonomi araştırmaları • Tasarım Briefi • Mevcut ürün araştırmaları ( ürün-işlev analizi, ergonomi, malzeme) Projeyi tanımlama Projeye üzerine tartışma Eskiz çalışmaları yapılması Konuyla ilgili araştırma yapılması -
2) • Ürün ile ilgili sektör analizi (en az iki ürünün analizi) • Eleştirisi üretici firma ziyaretlerinin yapılması • Rakiplerin incelenmesi ve tartışılması • Trend analizinin yapılması • Tasarımcıların konu ile ilgili çalışmalarının incelenmesi • Konu ile ilgili üretime geçmemiş tasarım konseptlerinin tartışılması • Üretici firma ziyaretlerine dair araştırma bulguları ve analizi • üretim kısıtlamalarının tespitinin yapılması (video-fotoğraf vb.) • Faydalı model- tescil- patent-ürün ile ilgili standartların incelenmesi • Ürün pazar araştırması • Üretici firma araştırması Konularla ilgili analiz çalışmasının yapılması Eskizlerin çizilmesi Hazırlanan eskizler üzerinden projenin ilerleyişinin tartışılması Eskiz çalışmaları yapılması Konuyla ilgili araştırma yapılması -
3) • Ürün kullanım esnasında gerçekleştirilecek kullanıcı gözlemleri ve bu gözlemler sonucunda kullanıcı anket sorularını belirlenmesi • Kullanıcı anketlerinin hazırlanması (video ve fotoğraf kullanılarak) • Kullanıcı ihtiyaçlarının belirlenmesi • Kullanıcı profile belirlenmesi (yaş aralığı- sosyal ve kişisel özellikleri vb.) • Ürün kullanımı esnasında karşılaşılan problemler ve bu problemlere yönelik tasarım kriterlerine karar verilmesi • Kullanıcı araştırması • Kullanıcı profili tayini ve analizi Konularla ilgili analiz çalışmasının yapılması Eskizlerin çizilmesi Hazırlanan eskizler üzerinden projenin ilerleyişinin tartışılması Eskiz çalışmaları yapılması Konuyla ilgili araştırma yapılması -
4) • Jüri Değerlendirmesi • Jüri 1: Araştırma Süreci Jürisi Araştırma paftalarının sunumu Araştırma dosyasının gösterilmesi Araştırma sürecinde yapılan eskiz çalışmalarının sunumu Belirlenen problemlerin tanımlanması Kullanıcı grubu tayini Problem tanımının yapılması Konsept özelliklerinin belirlenmesi -
5) • Problem tanımına ve kullanıcı grubuna yönelik belirlenen ana konseptler doğrultusunda tasarım önerileri geliştirilmesi • Problem tanımına ve kullanıcı grubuna yönelik belirlenen ana konseptler doğrultusunda tasarım önerileri geliştirilmesi (en az 20 öneri ) • Tasarım önerileri oluşturma Konularla ilgili analiz çalışmasının yapılması Eskizlerin çizilmesi Hazırlanan eskizler üzerinden projenin ilerleyişinin tartışılması Eskiz çalışmaları yapılması Konuyla ilgili araştırma yapılması -
6) • Tasarım önerilerinin değerlendirilmesi • Önerileri azaltarak azalan önerilerin olgunlaştırılması • Tasarım önerilerini geliştirme ve olgunlaştırma Konularla ilgili analiz çalışmasının yapılması Eskizlerin çizilmesi Hazırlanan eskizler üzerinden projenin ilerleyişinin tartışılması Eskiz çalışmaları yapılması Konuyla ilgili araştırma yapılması -
7) • Tasarım önerilerinin test edilmesi • Farklı konseptlerde 3 farklı öneriye indirgeme çalışmaları • 3 farklı konseptin olgunlaştırılması • Değerlendirilmesi • Sunum için 2 boyutlu ve 3 boyutlu tekniklerin yardımı ile sunum için hazır hale getirilmesi • 3 farklı tasarım önerisine karar verme • 3 farklı tasarım önerisini geliştirme ve olgunlaştırma Konularla ilgili analiz çalışmasının yapılması Eskizlerin çizilmesi Hazırlanan eskizler üzerinden projenin ilerleyişinin tartışılması Eskiz çalışmaları yapılması Konuyla ilgili araştırma yapılması -
8) • Jüri Değerlendirmesi • Jüri 2: 3 farklı konsept önerisi ve devam edilecek konseptin belirlenmesi 3 farklı konsept önerilerini açıklayan paftaların sunumu ( her bir konsept için en az 2 pafta ) Tasarım önerileri geliştirme süreci boyunca yapılan bütün eskizlerin sunumu ( a 4 e küçültülmüş, dosya halinde teslim edilecektir) 3 konseptin kendi arasında değerlendirmesini içeren bir paftanın sunumu Hangi ürün üzerinde devam edilmek istendiğini belirten paftanın sunumu Jüri değerlendirmeleri üzerinden proje üzerinde çalışmalara devam edilmesi -
9) • Formun geliştirilmesi • Kullanıcı ilişkisi üzerinden analiz edilmesi • Malzeme-problem tanımına uygun çözümleme ilaveleri • Ürün parçaları ve bağlantı noktaları ile ilgili teknik resim ve ara modellerle destekli ürün çözümleme çalışmalarının yapılması • Seçilen konsepti geliştirme ve detaylandırılma çalışmaları Konularla ilgili analiz çalışmasının yapılması Hazırlanan çalışmalar üzerinden projenin ilerleyişinin tartışılması Konuyla ilgili araştırma yapılması -
10) • Eleştirel bakış açısı ile ürünün zayıf ve güçlü yanlarının tespit edilmesi • Ortaya çıkan sonuçlara göre tasarımı geliştirilmesi • Konsepti değerlendirme ve test etme (ara modeller ve eskiz çalışmaları ile) Konularla ilgili analiz çalışmasının yapılması Hazırlanan çalışmalar üzerinden projenin ilerleyişinin tartışılması Konuyla ilgili araştırma yapılması -
11) • Ürünün malzeme ve üretim yöntemleri kararları üzerine çalışmaların yapılması • Olası kısıtlamalara göre tasarımı geliştirilmesi • Bilgisayar çizimlerinin yapılması • El çizimlerinin yapılması • Model yapım çalışmalarının yapılması • Teknik detayların yapılması • Kesitlerin yapılması • 2 boyutlu ve 3 boyutlu çizimlerle tasarımı detaylandırma çalışmaları Konularla ilgili analiz çalışmasının yapılması Hazırlanan çalışmalar üzerinden projenin ilerleyişinin tartışılması Konuyla ilgili araştırma yapılması -
12) • Ürünün pazardaki konumu için tasarımın belirlenmesi • Nasıl sergileneceğinin tartışılması • Nasıl paketleneceğinin çözümlenmesi • Nerede ve nasıl satılacağının tanımlanması • Rakip ürünlerden nasıl ayrışacağının açıklanması • Ürünün pazarlanabilirliği üzerine fikir geliştirme Konularla ilgili analiz çalışmasının yapılması Hazırlanan çalışmalar üzerinden projenin ilerleyişinin tartışılması Konuyla ilgili araştırma yapılması -
13) • Jüri değerlendirmesi • Jüri 3: Seçilen tasarım önerisinin detaylandırma süreci Ürünün tüm detayları çözülmüş son halinin sunulması Ürün kullanıcı ilişkisinin açıklanması Teknik Detayların sunulması Montaj- Birleşim Detaylarının gösterilmesi Malzeme ve üretim yöntemlerinin tanımlanması -
14) • Jüri sonrası analiz yapılması • Jüri Proje değerlendirmeleri Jüri sonrası değerlendirmelerin yapılması Yapılan revizeler üzerinden tartışılması Projenin son haline getirilmesi Teslim için talep edilen dosyaların ve çizimlerin hazırlanması -
15) • Jüri değerlendirmesi • Proje Sürecinin Sunulması • Ürün Tasarımının Sunulması Final Proje Teslimi -
16) • Jüri değerlendirmesi • Proje Sürecinin Sunulması • Ürün Tasarımının Sunulması Final Proje Teslimi -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Research Methods for Product Design.
Alex Milton, Paul Rodgers.
2013 Laurence King Publishing
ISBN 9781780673028

Process: 50 Product Designs from Concept to Manufacture, 2nd edition.
Jennifer Hudson.
2011 Laurence King Publishing
ISBN 9781856697255

Drawing for Product Designers.
Kevin Henry.
2012 Laurence King Publishing
ISBN 9781856697439


Prototyping and Modelmaking for Product Design
Bjarki Hallgrimsson
2012 Laurence King Publishing
ISBN 9781856698764
Diğer Kaynaklar: Research Methods for Product Design.
Alex Milton, Paul Rodgers.
2013 Laurence King Publishing
ISBN 9781780673028

Process: 50 Product Designs from Concept to Manufacture, 2nd edition.
Jennifer Hudson.
2011 Laurence King Publishing
ISBN 9781856697255

Drawing for Product Designers.
Kevin Henry.
2012 Laurence King Publishing
ISBN 9781856697439


Prototyping and Modelmaking for Product Design
Bjarki Hallgrimsson
2012 Laurence King Publishing
ISBN 9781856698764

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi
2) Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme.
3) Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme.
4) Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi
5) 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme
6) Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme
8) Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri ürünleri tasarımı disiplininde yaratıcı ve yenilikçi düşünme becerisi 3
2) Mesleki malzeme ve üretim teknolojilerine hakim olma, gelişmeleri takip etme ve bu bilgi birikimlerini projelerinde etkin olarak kullanabilme. 5
3) Kültürel değerleri mesleki yaklaşımlarına yansıtabilme. 1
4) Eleştirel yaklaşımlarla mevcut tasarım sorunlarını özgün çözümlere ulaştırabilme, olası kullanıcı ihtiyaçlarını öngörebilme becerisi 2
5) 2 ve 3 boyutlu mesleki anlatım teknik ve teknolojilerine hakim olma ve meslekte etkin biçimde kullanabilme 3
6) Endüstri kuruluşları bünyesinde takım çalışması içinde yer alma ve endüstri ürünleri tasarımı proje yönetiminde etkin rol alabilme 2
7) Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme 3
8) Bağımsız çalışabilen, sorumluluk alabilen ve küresel sorunlara karşı duyarlı bir tasarımcı kimliğine sahip olma 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Seminer

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 30 % 50
Final 15 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 30 6 180
Ara Sınavlar 4 30 120
Final 2 30 60
Toplam İş Yükü 360