TIP422 Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Tıp Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Tıp
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: TIP422
Ders İsmi: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
10 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. BERRİN ZÜHAL ALTUNKAYNAK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Pediatri stajında öğrencilerin koruyucu hekimlik, tedavi edici hekimlik tanısal yaklaşım için gerekli bilgi ve becerileri kazanması beklenir. Çekirdek pediyatri stajı, çocuk bakımına giriş niteliğindedir ve kariyer hedeflerine bakılmaksızın tüm hekimler tarafından anlaşılması ve bilinmesi gereken pediatri ana hatlarını vurgular. Staj, insan gelişim biyolojisine odaklanarak, ailenin ve toplumun çocuk sağlığı ve refahı üzerindeki etkisini vurgulayarak çocukluğa ve ergenliğe özgü konuları ele alacaktır. Bu normal büyüme ve gelişme çerçevesinde, öğrenci hastalık süreçlerinin mekanizmasını öğrenecek ve uygun tanı ve tedavi planlarını formüle etme yeterliliğini geliştirecektir. Ek olarak, bu staj, hastalık ve tedavinin, gelişmekte olan insan üzerindeki etkisine odaklanır ve büyüme ve gelişmeyi, sağlık denetim ilkelerini ve ortak sağlık sorunlarını tanımayı vurgular. Çocuk doktorunun hastalık ve yaralanmanın önlenmesindeki rolü ve çocuk doktoru ile diğer sağlık çalışanları arasındaki işbirliğinin önemi vurgulanmıştır. Stajımızda, pediatri servislerinde yapılan büyük vizitler, akademik kadrolarla öğretici dersler, akademik personel ile yapılan uygulamalar ve nöbet görevi de yapılmaktadır. Pediyatri derslerinde pratiğe dayalı tıp eğitimi ve problem çözmeye dayalı tıp eğitimleri vermeyi hedefliyoruz. Dersin sonunda, öğrenci koruyucu hekimlik kurallarını, hasta çocuklara yönelik tedavi yöntemlerini ve herhangi bir kronik hastalıkları olan hastaların bakımını öğrenecektir
Dersin İçeriği: Konuyla ilgili video, animasyon, film gösterileri
Örnek soru çözümleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tıp fakültesinin ilk 4 yılında teorik olarak öğrenmiş oldukları Çocuk Cerrahisi Bilgileri’
2) Yenidoğan ve çocuk hastaların cerrahi problemlerini klinik ve diagnostik yöntemler ile tanır ve operasyon öncesi, operasyon evresi ve sonrasında doğru takip ve tedavileri öğrenir
3) Genel cerrahi prensiplerini bilerek, doğumsal anomalilere sahip bebek ve çocukların tanı ve tedavilerini Çocuk Cerrahisi prensipleri eşliğinde yapar
4) Yenidoğan ve çocuk hastanın erişkinden fizyolojik farklılıklarını özümser ve Çocuk Cerrahisi prensipleri de dikkate alınarak hastaların tedavilerini planlayabilir
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çocuk Cerrahisine Giriş Pediatrik Travma Pediatrik Yanıklar Pediatrik Hastalarda Karın Ağrısı Öğrenci sunumları Klinik uygulama
2) "Özofagus Atrezisi Karın Duvarı Defeketleri Umbilicus Bozuklukları İnguinal ve Skrotal Bozukluklar Periton ve Peritoneal kavite Bozuklukları Konjenital Diyafragma Hernileri Hipertrofik Pilor Stenozu Duodenal obstrüksiyon ve intestisnal Rotasyon Anomalileri Bağırsak Atrezisi ve Stenozu Meckels’in Divertikülü Hirschsprung Hastalığı Anorektal Bozukluklar Klinik uygulama"
3) Cerrahi problemi olan hastaları değerlendirmek için kullanılan tanı yöntemlerini ve endikasyonlarını tanımlar
4) Cerrahi hastalığı olan hastayı değerlendirebilir
5) Venöz damara girme, intravenöz katater yerleştirme üretral kateter yerleştirme, nazogastrik tüp yerleştirme, cerrahi direnlerin çıkarılması, cerrahi insizyonların kapatılması, dikişlerin alınması, ameliyat öncesi giyinme ve sonrası soyunma gibi temel uygulamaları kavrar ve yaparlar
5) Venöz damara girme, intravenöz katater yerleştirme üretral kateter yerleştirme, nazogastrik tüp yerleştirme, cerrahi direnlerin çıkarılması, cerrahi insizyonların kapatılması, dikişlerin alınması, ameliyat öncesi giyinme ve sonrası soyunma gibi temel uygulamaları kavrar ve yaparlar
6) Ameliyat odasındaki özel uygulamaların nasıl yapıldığını (el yıkama, eldiven giyme, cerrahi alanını hazırlama ve örtme), sık kullanılan radyolojik testleri ve laboratuvar testlerini (Tam kan sayımı, elektrolitler, kan gazları, idrar analizi, pıhtılaşma testleri vb.) değerlendirmeyi öğrenirler.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Nelson Textbook of Pediatrics, 2 Volume Set, 2015, Robert M. Kliegman, Bonita M.D. Stanton, Joseph St. Geme,Nina F Schor, ISBN: 9780323353076

Lecture Notes: Paediatrics, 8th Edition, 2007, Newell, Wiley Publishing, ISBN: 9781405145091
Diğer Kaynaklar: Nelson Textbook of Pediatrics, 2 Volume Set, 2015, Robert M. Kliegman, Bonita M.D. Stanton, Joseph St. Geme,Nina F Schor, ISBN: 9780323353076

Lecture Notes: Paediatrics, 8th Edition, 2007, Newell, Wiley Publishing, ISBN: 9781405145091

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Molekül, hücre, doku ve sistemler açısından insanın doğal mekanizmasını, gelişimini ve temel yapısını tanımlar.
2) İnsan vücudundaki anormal yapı ve mekanizmaları inceler, bilimsel araştırmalara dayalı bilgi ile açıklayabilir, bireylerin çevreleriyle olan etkileşimini göz önüne alarak hastalıkların nedenini değerlendirir.
3) Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir.
4) Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular.
5) Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular.
6) Toplumdaki yaygın hastalıklar için etkili yöntemler kullanarak ve bilimsel veri temelinde ilk aşama tedaviyi sağlar
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir.
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur,
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir.
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır,
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar.
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Molekül, hücre, doku ve sistemler açısından insanın doğal mekanizmasını, gelişimini ve temel yapısını tanımlar. 1
2) İnsan vücudundaki anormal yapı ve mekanizmaları inceler, bilimsel araştırmalara dayalı bilgi ile açıklayabilir, bireylerin çevreleriyle olan etkileşimini göz önüne alarak hastalıkların nedenini değerlendirir. 1
3) Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir. 3
4) Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular. 3
5) Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular. 4
6) Toplumdaki yaygın hastalıklar için etkili yöntemler kullanarak ve bilimsel veri temelinde ilk aşama tedaviyi sağlar 4
7) Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir. 5
8) Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar 5
9) Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. 4
10) Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur, 3
11) Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. 5
12) Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar 3
13) Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır, 4
14) Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. 4
15) Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir 3
16) Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Derse Özgü Staj 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ödevler 30 8 240
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Juri 4 2 8
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 4 2 8
Juri 4 2 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 272