RDT113 Radyoterapi Fiziğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar RadyoterapiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Radyoterapi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RDT113
Ders İsmi: Radyoterapi Fiziği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. AYKUT KARADEMİR
Dersi Veren(ler):


Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, Radyasyon Fiziğinin, temel kavram ve prensiplerini Radyoterapi öğrencilerine açık ve mantıklı bir şekilde vermek ve mesleki uğraşlarında bu prensip ve kavramların anlaşılmasını sağlamaktır. Ayrıca bu alanda çalışacak kişilerin Radyasyondan Korunma ve Güvenliği konusunda bilinçlendirmeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Radyasyon Fiziği hakkında temel bilgi .
İyonize Radyasyonun Madde ile etkileşiminde meydana gelen olaylar.
Radyasyon dozları ve Radyasyon ölçüm birimleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Radyasyon Fiziği hakkında temel bilgi edinmeyi tanımlar
2) İyonize Radyasyonun Madde ile etkileşiminde meydana gelen olayları tanımlar.
3) Radyasyon dozları ve Radyasyon ölçüm birimlerini tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Radyasyon ile çalışan cihazlarının çalışma mantığını kavrayabilmeyi sağlar.
2) Kişilerde Radyasyon Güvenliği bilinci oluşur.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Radyasyon Fiziğinin, temel kavram ve prensiplerini tanımlayabilmeyi sağlar.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Radyasyon Fiziğine Giriş Tamer Kaya, Tıp Öğrencileri İçin Temel Radyoloji Fiziği. Doğan Bor, RADYASYON NEDİR? Halkımız için Bilgilendirme Kılavuzu (2015). Mary Alice Statkiewicz Sherer,Paula J. Visconti,E. Russell Ritenour,Kelli Haynes , Radiation Protection in Medical Radiography (2014). Pehlivan F.,Biofizik, Hacettepe-Taş, Ankara, 2004.
2) Madde'nin Yapısı ve Radyasyon Tamer Kaya, Tıp Öğrencileri İçin Temel Radyoloji Fiziği. Doğan Bor, RADYASYON NEDİR? Halkımız için Bilgilendirme Kılavuzu (2015). Mary Alice Statkiewicz Sherer,Paula J. Visconti,E. Russell Ritenour,Kelli Haynes , Radiation Protection in Medical Radiography (2014). Pehlivan F.,Biofizik, Hacettepe-Taş, Ankara, 2004.
3) Radyasyon Çeşitleri (Elektromanyetik Spektrum) Tamer Kaya, Tıp Öğrencileri İçin Temel Radyoloji Fiziği. Doğan Bor, RADYASYON NEDİR? Halkımız için Bilgilendirme Kılavuzu (2015).
4) İyonize Radyasyon Tamer Kaya, Tıp Öğrencileri İçin Temel Radyoloji Fiziği. Doğan Bor, RADYASYON NEDİR? Halkımız için Bilgilendirme Kılavuzu (2015).
5) X-Işınlarının Oluşumu-Özellikleri X-Işınlarının Elde Edilmesi-Soğurulma Mekanizması Tamer Kaya, Tıp Öğrencileri İçin Temel Radyoloji Fiziği. Doğan Bor, RADYASYON NEDİR? Halkımız için Bilgilendirme Kılavuzu (2015).
6) İyonize Radyasyonun Madde ile Etkileşimi Tamer Kaya, Tıp Öğrencileri İçin Temel Radyoloji Fiziği. Doğan Bor, RADYASYON NEDİR? Halkımız için Bilgilendirme Kılavuzu (2015).
7) Koharent Saçılma, Fotoelektrik Olay, Kompton Olayı, Çift Oluşumu, Fotodisintegrasyon Tamer Kaya, Tıp Öğrencileri İçin Temel Radyoloji Fiziği. Doğan Bor, RADYASYON NEDİR? Halkımız için Bilgilendirme Kılavuzu (2015).
8) Vize Sınavı
9) Radyasyon Ölçüm Birimleri Tamer Kaya, Tıp Öğrencileri İçin Temel Radyoloji Fiziği. Doğan Bor, RADYASYON NEDİR? Halkımız için Bilgilendirme Kılavuzu (2015). Mary Alice Statkiewicz Sherer,Paula J. Visconti,E. Russell Ritenour,Kelli Haynes , Radiation Protection in Medical Radiography (2014). Pehlivan F.,Biofizik, Hacettepe-Taş, Ankara, 2004.
10) Radyasyon ile İlgili Uluslararası Kuruluşlar Mary Alice Statkiewicz Sherer,Paula J. Visconti,E. Russell Ritenour,Kelli Haynes , Radiation Protection in Medical Radiography (2014).
11) Radyasyon Ağırlık Faktörleri-Doku ve Organ Duyarlılıkları Tamer Kaya, Tıp Öğrencileri İçin Temel Radyoloji Fiziği. Doğan Bor, RADYASYON NEDİR? Halkımız için Bilgilendirme Kılavuzu (2015). Mary Alice Statkiewicz Sherer,Paula J. Visconti,E. Russell Ritenour,Kelli Haynes , Radiation Protection in Medical Radiography (2014). Pehlivan F.,Biofizik, Hacettepe-Taş, Ankara, 2004.
12) X-ışınları Cihazları ( Görüntüleme-Tedavi Teknikleri) Radyoloji- Radyoterapi Uygulama Planı -725TTT093 - Ankara, 2012Milli Eğitim Bakanlığı
13) Radyasyon Güvenliği Ege Üniv.Hastanesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi -Radyasyon Güvenliği El Kitabı-2023 Sağlık Bakanlığı Radyasyon Güvenliği Yönetmeliği
14) Genel Tekrar
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Reading material will be given on weekly Basis together with the assignment sheets.
Diğer Kaynaklar: Radyoterapi Fiziği, Nobel Akademik Yayıncılık
Khan's The Physics of Radiation Therapy, Walters Kluwer Health

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 4
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. 3
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 4
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 4
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 4
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 2
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 3
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. 4
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. 4
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 4
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. 4
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 4
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 3
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 4
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Ödevler 5 5 25
Küçük Sınavlar 5 5 25
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 127