BDY722 Fonksiyonel Besinler ve Sağlık Üzerine Etkileriİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve Diyetetik (DR) (Yüksek Lisans Dereceli) Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik (DR) (Yüksek Lisans Dereceli)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BDY722
Ders İsmi: Fonksiyonel Besinler ve Sağlık Üzerine Etkileri
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYLİN SEYLAM KÜŞÜMLER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: İşlevsel besin kavramının tanımı, tarihsel gelişimi ve farklı ülkelerdeki uygulamalarını tartışmak ve işlevsel besin bileşenlerinin kimyasal ve biyolojik özelliklerini inceleyerek, bu bileşenlerin insan sağlığı üzerine olası etkilerini değerlendirmektir.
Dersin İçeriği: İşlevsel besin kavramının tanımı, işlevsel besin biliminin amacı,tarihsel gelişim süreci, bilimsel temeller,işlevselbesinler ile ilgili uluslararası gelişmeler,biyoaktif besin bileşenlerinin kimyasal özellikleri, biyolojik aktiviteleri ile hastalıkları önlenmesi ve yaşam kalitesinin geliştirilmesindeki rolleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İşlevsel besin kavramını, diğer tanımlar ile farklarını açıklayarak, eksiksiz tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İşlevsel besin bileşenlerinin kimyasal özellikleri ile biyolojik aktivitelerini örnekler ile açıklar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) İşlevsel besin bileşenlerinin her birinin insan sağlığı üzerine olası etkilerini farklı çalışmaların sonuçlarını yorumlayarak tartışır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, beklentilerin değerlendirilmesi Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
2) İşlevsel besin kavramı &ADA'nın yazılı görüşünün tartışılması-I Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
3) İşlevsel besin kavramı &ADA'nın yazılı görüşünün tartışılması-II Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
4) Prebiyotikler&Probiyotikler Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
5) Bitkisel steroller &Stanoller Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
5) Bitkisel steroller &Stanoller Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
6) Polifenoller - Fenolik asitler Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
7) Polifenoller - Flavonoidler Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
8) Polifenoller - Fitoösterojenler, Soya Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
9) Karotenoidler - Karotenler Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
10) Karotenoidler - Ksantofiller Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
11) Kükürtlü Bileşikler Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
12) Diyet Posası - Çözünür posa, Çözünmez Posa, ?-glukan Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
13) Diyet Yağ Asitler - Omega-3 PUFA, CLA, MUFA Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
14) Final sınavı Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Articles published on recent issues of journals related to Nutrition and Dietetics.
2. Handbook of Nutraceuticals and Functional Foods.Wildman REC(ed), CRC Press, 2001
3. Functional Foods Concept to Product. Gibson GR andWilliams CM (ed), CRC Press, 2000.
Diğer Kaynaklar: 1. Konu ile ilgili süreli yayınların güncel sayılarında yayınlanan makaleler
2. Handbook of NutraceuticalsandFunctionalFoods. Wildman REC(ed), CRC Press, 2001
3. FunctionalFoodsConceptto Product. Gibson GR and Williams CM (ed), CRC Press, 2000.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır.
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak.
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek.
7) anı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır.
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak.
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek.
7) anı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 87