BDY632 Kalıtsal Metabolizma Hastalıklarında Beslenmeİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Beslenme ve Diyetetik (DR) (Yüksek Lisans Dereceli) Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Beslenme ve Diyetetik (DR) (Yüksek Lisans Dereceli)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: BDY632
Ders İsmi: Kalıtsal Metabolizma Hastalıklarında Beslenme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HANDE ÖNGÜN YILMAZ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi KÜBRA DERYA İPEK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Doğuştan metabolizma hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisinin planlanabilmesidir
Dersin İçeriği: Doğuştan metabolizma hastalıklarının tıbbi beslenme tedavilerini içerir

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Doğuştan metabolizma hastalıklarının klinik ve laboratuar bulguları konusunda bilgi sahibi olabilme
2) Doğuştan metabolizma hastalıklarının tıbbi beslenme tedavileri konusunda bilgi sahibi olabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Hastalıklara göre uygulanacak beslenme programlarının hazırlanması becerilerini kazanabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Doğuştan metabolizma hastalıklarının tedavisinde literatürdeki son gelişmeleri öğrenebilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Doğuştan metabolizma hastalıklarının beslenme tedavisine ilişkin öneri geliştirebilme

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Doğuştan metabolizma hastalıklarının sınıflandırılması Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
2) Doğuştan metabolizma hastalıklarında tarama yöntemleri Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
3) Fenilketonüride beslenme tedavisi Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
4) Fenilketonüri tedavisinde yeni yaklaşımlar Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
5) Akçaağaç idrar kokusu hastalığı beslenme tedavisi Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
6) Organik asidemilerde beslenme tedavisi-1 Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
7) Organik asidemilerde beslenme tedavisi-2 Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
8) Galaktozemi ve kalıtsal fruktozemide beslenme tedavisi Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
9) Glikojen depo hastalıklarında beslenme Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
10) Hiperlipoproteinemilerde beslenme tedavisi Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
11) Hiperlipoproteinemilerde beslenme tedavisi Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
12) Vaka sunumları Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
13) Vaka sunumları Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi
14) Vaka sunumlar Güncel Ders İzlencesinin Takip Edilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: the Ross Metabolic Formula System Nutrition Support Protocols, Acosta PB, Yannicelli S. 3rd Ed, Ohio, 1997.
Bernstein, L. E., Rohr, F., & Helm, J. R. (2015). Nutrition Management of Inherited Metabolic Diseases. Springer International Publishing, Cham.
Diğer Kaynaklar: The Ross Metabolic Formula System Nutrition Support Protocols, Acosta PB, Yannicelli S. 3rd Ed, Ohio, 1997.
Bernstein, L. E., Rohr, F., & Helm, J. R. (2015). Nutrition Management of Inherited Metabolic Diseases. Springer International Publishing, Cham.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır.
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak.
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek.
7) anı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanındaki konuları tartışmada özgün görüşleri savunabilme, Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyip değiştirip geliştirebilme
1) Alanı ile ilgili yeni gelişmeler ve olası sorunlara yaratıcı ve eleştirel düşünme yöntemi ile akılcı çözümler geliştirerek karar verme yetisini arttırır.
2) Öğrencinin almış olduğu yüksek lisans eğitimi ile ilişkili olarak daha gelişmiş ve ileri düzeyde bilgileri güncel ve özgün bir şekilde araştırıp, düşünüp tartışarak uzmanlık düzeyini geliştirebilme, özgünleştirebilme ve derinleştirme becerisine ulaşmak.
3) Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
5) Multidisipliner çalışma becerilerini geliştirme ve disiplinlerarası sorunların çözülmesinde pratik yaklaşımlar sağlama ve burada ekibe lider olabilmek.
7) anı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme, bu sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini iyi kullanabilme ve yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına ve bunu sürdürebilmesine katkı sağlama

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Problem Çözme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 87