KPSK507 Bilişsel ve Davranışçı Terapiler Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Klinik Psikoloji (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Klinik Psikoloji (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KPSK507
Ders İsmi: Bilişsel ve Davranışçı Terapiler I
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 4 12
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ARİF HALDUN SOYGÜR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. DENİZ SENEM DEMİR
Öğr.Gör. ZEYNEP YAZICI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT)’nin temel kuramlarını tanımak, temel ilkelerini öğrenmek (formülasyon şeması ve Beckian model, terapötik ilişki, işbirliği, hedef belirleme, ‘şimdi ve burada’ odaklı bilgi toplama, psikoeğitim, nüks önleme, seans yapılandırılması, düşüncelerin belirlenmesi, değerlendirilmesi ve değiştirilmesi), BDT’nin bilişsel tekniklerini öğrenmek, BDT’nin davranışçı tekniklerini öğrenmek ile depresyon bozukluklarının BDT bakış açısıyla genel değerlendirilmesi, kaygı bozukluklarının BDT bakış açısıyla genel değerlendirilmesi
Dersin İçeriği: Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT)’nin temel kuramlarını tanımak, temel ilkelerini öğrenmek,Bilişsel Analiz ve Formülasyon.
Bilişsel Davranışçı terapinin vaka analizi, danışanı tanımlaması ve formüle etme ilkelerinin aktarılması amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilişsel Davranışçı Terapilerin tarihsel gelişimi, araştırma, değerlendirme yöntemleri ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
2) BDT kuramlarını kullanarak belirli vakalar için davranışsal analiz formüle edebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Belirli BDT yöntem ve tekniklerini uygulayabilir (örn. Davranışsal kayıtlar, pekiştirme uygulamaları, maruz bırakma yöntemleri, gevşeme egzersizleri).
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) BDT oturumlarını yapılandırabilir.
2) BDT yöntem ve tekniklerinin etkililiğini değerlendirebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Bilişsel Davranışçı Terapi – Ne Biliyoruz? DSM – 5 Çev. Ertuğrul Köroğlu HYB Yayıncılık
2) BDT Temel Kuramlar ve Etik İlkeleri Öğretim görevlisi sunumları
3) BDT Temel İlkeleri: İşbirliği, Hedef Belirleme, Şimdi ve Burada Odaklı Olma Evinizdeki Terapist Dr. Dennis Greenberger & Dr. Christine Padesky Altın
4) BDT Temel İlkeleri: Psikoeğitim, Nüks Önleme ve Uygulama Pratiği Evinizdeki Terapist Klinisyen Elkitabı Dr. Christine Padesky & Dr. Dennis Greenberger Altın Kitaplar
5) BDT Temel İlkeleri: Temel Seans Yapılandırması ve Uygulama Pratiği Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi Judith S. Beck Çev. Dr. Muzaffer Şahin Nobel Akademik Yayıncılık
6) BDT Temel İlkeleri: Beck Kognitif Modeli ve Uygulama Pratiği Bilişsel Davranışçı Terapi: Temel İlkeler ve Uygulama Prof. Dr. M. Hakan Türkçapar Epsilon Yayınevi
7) BDT Temel İlkeleri: Formülasyon Şeması ve Uygulama Pratiği Okul Ortamlarındaki Ergenler için Bilişsel Terapi T. Creed, J. Reisweber & A.T. Beck Nobel Akademik Yayıncılık
8) BDT Temel İlkeleri: Düşüncelerin Belirlenmesi, Değerlendirilmesi, Değiştirilmesi Öğretmen notları ve sunumları
9) BDT – Bilişsel Teknikler ve Uygulaması I Öğretmen notları ve sunumları
10) BDT – Bilişsel Teknikler ve Uygulaması II Öğretmen notları ve sunumları
11) BDT – Davranışçı Teknikler ve Uygulaması Öğretmen notları ve sunumları
12) Depresyon Bozukluklarının BDT Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi Öğretmen notları ve sunumları
13) Kaygı Bozukluklarının BDT Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi Öğretmen notları ve sunumları
14) Final Sınavı Öğretmen notları ve sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Programı:
1. Bilişsel Davranışçı Terapi Dünü ve Bugünü ve Temel İlkeleri 6 saat.
Bilişsel davranışçı terapilerin tarihsel gelişimi, araştırma, değerlendirme yöntemleri ve teknikleri hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır.
2. Bilişsel Analiz ve Formülasyon 6 saat.
Bilişsel Davranışçı terapinin vaka analizi, danışanı tanımlaması ve formüle etme ilkelerinin aktarılması amaçlanmaktadır.
3. Görüşme teknikleri 6 saat
Bilişsel Davranışçı terapide görüşme teknikleri konusunda bilgi sahibi olunması amaçlanmaktadır.
4. Depresyonun Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat
Depresyonun bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
5. Anksiyete Bozukluklarının Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat
Anksiyete bozukluklarının bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
6. Obsesif Kompulsif Bozukluğun Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat
Obsesif Kompulsif Bozukluğun bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
7. Sosyal Anksiyete Bozukluğunun Bilişsel Davranışçı Değerlendirme ve tedavisi 6 saat
Sosyal Anksiyete Bozukluğun bilişsel davranışçı modelinin tanınması, depresyon vakasının BDT bakış açısıyla formüle edilmesi ve temel tedavi tekniklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Diğer Kaynaklar: Kitabın Adı
Yazarı
Yayınevi
DSM – 5
Çev. Ertuğrul Köroğlu
HYB Yayıncılık
Evinizdeki Terapist
Dr. Dennis Greenberger & Dr. Christine Padesky
Altın Kitaplar
Evinizdeki Terapist Klinisyen Elkitabı
Dr. Christine Padesky & Dr. Dennis Greenberger
Altın Kitaplar
Bilişsel Davranışçı Terapi: Temelleri ve Ötesi
Judith S. Beck
Çev. Dr. Muzaffer Şahin
Nobel Akademik Yayıncılık
Bilişsel Davranışçı Terapi: Temel İlkeler ve Uygulama
Prof. Dr. M. Hakan Türkçapar
Epsilon Yayınevi
Okul Ortamlarındaki Ergenler için Bilişsel Terapi
T. Creed, J. Reisweber & A.T. Beck
Nobel Akademik Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

5

4

Program Kazanımları
1) Klinik Psikoloji Yüksek Lisans programını başarıyla tamamlayan öğrenciler psikoloji alanında yeterli kuramsal bilgi edinir. Teorik bilgisini süpervizyon altında uygulama deneyimi kazanır. Mesleki becerileri gelişir. Klinik Psikoloji alanında karşılaşacağı sorunları ve ikilemleri, mesleki etik bilgisi ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüme kavuşturma yetisi kazanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klinik Psikoloji Yüksek Lisans programını başarıyla tamamlayan öğrenciler psikoloji alanında yeterli kuramsal bilgi edinir. Teorik bilgisini süpervizyon altında uygulama deneyimi kazanır. Mesleki becerileri gelişir. Klinik Psikoloji alanında karşılaşacağı sorunları ve ikilemleri, mesleki etik bilgisi ve araştırma yöntemlerini kullanarak çözüme kavuşturma yetisi kazanır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 42 588
Ödevler 2 2 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 594