Dersin Amacı: |
Beslenme ilkeleri, karbonhidratlar, yağlar, proteinler, mineraller, vitaminler ve suyun organizmadaki görevleri, fiziksel performansa etkileri, yarış öncesi, arası ve sonrası beslenme ilkeleri, yaş, cinsiyet ve hastalık durumlarına göre beslenme, sporda ağırlık kontrolünün öğretilmesi amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: |
Beslenmenin tanımı
Enerji sistemleri
Karbonhidratlar
Proteinler
Yağlar
Vitaminler
Mineraller
Su, önemi, sıvı gereksinimi
Egzersiz ve beslenme
Sporcularda kilo sorunları
Doping |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Beslenmenin tanımı, önemi, yeterli ve dengeli beslenme Beslenme sağlık ve performans ilişkisi |
|
2) |
Enerji sistemleri (Anaerobik, Aerobik) |
|
3) |
Karbonhidratlar, egzersiz öncesinde, esnasında ve sonrasında karbonhidrat alımı |
|
4) |
Protein gereksinimi, yetersizliği, fazlalığı, Sporcu beslenmesindeki yeri |
|
5) |
Yağların görevleri, Sporcu beslenmesindeki yeri |
|
6) |
Vitamin gereksinimi, fazlalığı, Yağda eriyen , suda eriyen vitaminler, Antioksidan vitaminler, Sporcu beslenmesindeki yeri |
|
7) |
Minerallerin görevleri, günlük gereksinimleri, Sporcu beslenmesindeki yeri |
|
8) |
Ara sınav |
|
9) |
Su, önemi, sıvı gereksinimi, Dehidratasyon, Sporcuya verilecek suyun içeriği miktarı ve zamanı |
|
10) |
Kas glikojen yüklenmesi ve süper doygunluk Yağ diyetlerinin endurans performansına etkisi, Çay kahve alkol |
|
11) |
Egzersiz öncesi, esnası ve sonrasında beslenme
İdeal kilonun bulunmasında yöntemler, Kilo verme ve alma yöntemleri ve öneriler, Enerji dengesi, Günlük gıda gereksinimi ve elit sporcuların ortalama günlük enerji ihtiyaçları |
|
12) |
Ergojenik yardım, tanımı, önemi, Beslenmeyle ilgili ergojenik yardımlar, Sporcu performansındaki yerleri |
|
13) |
Mekanik ve biyomekanik yardımlar, Farmakolojik yardımlar (İlaçlar), Fizyolojik yardımlar (Kan dopingi), Psikolojik yardımlar (Psikolojik olarak uyarıcılar, Sakinleştirici etki için trakilizanlar), Sporcu performansındaki yerleri |
|
14) |
Doping, tanımı, tarihçesi, zararları, Doping sınıflaması, İlaçlar, Doping metotları, Kısıtlamaya bağlı bazı ilaçlar |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Molekül, hücre, doku ve sistemler açısından insanın doğal mekanizmasını, gelişimini ve temel yapısını tanımlar. |
|
2) |
İnsan vücudundaki anormal yapı ve mekanizmaları inceler, bilimsel araştırmalara dayalı bilgi ile açıklayabilir, bireylerin çevreleriyle olan etkileşimini göz önüne alarak hastalıkların nedenini değerlendirir. |
|
3) |
Temel ve klinik tıp bilgilerine sahiptir. |
|
4) |
Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği bilgi, beceri ve davranışları uygular. |
|
5) |
Tanı ve tedavi için gereken mesleksel becerileri uygular. |
|
6) |
Toplumdaki yaygın hastalıklar için etkili yöntemler kullanarak ve bilimsel veri temelinde ilk aşama tedaviyi sağlar |
|
7) |
Acil durumlarda hastaların tedavisi ve ihtiyaç durumunda hastanın naklini gerçekleştirir. |
|
8) |
Koruyucu hekimlik ve adli tıp uygulamalarını bilir ve yapar |
|
9) |
Çevresel etkenlerin insan sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
|
10) |
Ulusal Sağlık sisteminin yapı ve işleyişi hakkında bilgi sahibi olur, |
|
11) |
Sağlık sistemleri, politikaları ve uygulamalarının birey ve toplum sağlığı üzerindeki etkilerini değerlendirir. |
|
12) |
Yasal sorumlulukları ve etik kuralları tanımlar |
|
13) |
Mesleksel değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır, |
|
14) |
Yaşam boyu öğrenme sorumluluğunu üstlenir ve özdeğerlendirme yapar. |
|
15) |
Bilimsel projeler üretir, bilimsel toplantılara katılır ve bu toplantıların organizasyonunu sağlayabilir |
|
16) |
Güncel tıp literatürüne erişebilmek ve iletişim kurabilmek için en az bir yabancı dili iyi derecede bilir ve bilimsel çalışmaları değerlendirirken istatistik ve çeşitli bilgisayar programlarını kullanır |
|