EGT766 İleri Yönetim Teorisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Eğitim Yönetimi ve Denetimi (DR)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: EGT766
Ders İsmi: İleri Yönetim Teorisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 3 15
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi BEYNAZ UYSAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, yönetim ve organizasyon teorileri ile çevre, organizasyon hedefleri, yapıları, tasarımları ve performansı arasındaki ilişkileri açıklamak için kullanılan temel teorik bakış açılarını ve ampirik bulguları tanıtır.
Dersin İçeriği: Bu ders, örgütlerin tanımları, unsurları ve önemleri; örgüt-yönetim kuramlarının tarihi gelişimini; rasyonel, natürel ve açık sistemler olarak örgütleri; farklı bakış açılarını ve analiz düzeylerini; “Örgütsel Ekoloji” ve “Örgütsel Nüfus” kuramlarını; örgütsel değişim; karar-verme kuramları; örgütlerde güç ve politika uygulamaları; teknolojinin örgütsel yapı üzerindeki etkileri; amaçlar, güç, otorite denetim ve uyuşmazlık; “örgütsel anarşi” ve “Adhokrasi”; Firma Teorisi; örgüt-çevre ilişkileri, “contingency” kuramı; örgütler arası kurumsal ilişkiler ve “Networks” kuramı; holding şirket yapısının tarihi gelişimi ve kurumsallaşma; yeni örgüt yapıları; örgüt-yönetim kuramlarındaki tarihi gelişimi; ve kaos kuramı ile post-modernizmin bu kuramlar üzerindeki etkileri gibi konuları kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrencileri örgüt/yönetim literatürü ve belli başlı örgüt/yönetim kuramlarının tarihi gelişimleri ve özellikleri konularında bilgilendirmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrencileri örgüt/yönetim kuramlarında farklı paradigmaların bakış açıları, sorunları ve eleştirileri konularında bilgilendirmek.
2) Öğrencilerin çeşitli paradigmaları kavramsal, kuramsal ve metodoloji açılarından değerlendirme/eleştirme yetenek ve becerileri geliştirmelerine yardımcı olmak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Öğrencilere örgüt ve yönetim alanında bilimsel araştırmalar yapmak ve bu araştırmalarını bilimsel toplantılarda yapacakları başkalarıyla paylaşmak için gerekli fırsatları yaratmak.
2) Öğrencilere Doktora tezlerine ve yayınlayabilecekleri yayınlara olanak sağlayacak daha kapsamlı ve bilimsel araştırma model ve tasarımları geliştirmek için gerekli ortam ve fırsatları sunmak.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Genel Bir Bakış: Örgütler ve Örgüt Kuramları ilgili ders materyalleri
2) Örgütsel Yapının Temel Taşları Örgütlerin Dış Çevresi, Örgütler arası İlişkiler ilgili ders materyalleri
3) Strateji, Örgütsel Tasarım ve Örgütsel Etkenlik, Örgütlerin Uluslararası Çevre için Tasarlanmaları Etik Değerler ilgili ders materyalleri
4) Üretim ve Servis Teknolojileri Enformasyon Teknolojileri ve Denetim Örgütün Büyüklüğü, Yaşam Döngüsü ve Çöküşü ilgili ders materyalleri
5) Örgütlerde Yenilikçilik ve Değişim Örgütlerde Karar-Verme Süreçleri ilgili ders materyalleri
6) Klasik Örgüt Kuramları: Rasyonel Sistemler Olarak Örgütler, Bilimsel Yönetim, İdari Yönetim, Bürokrasi ilgili ders materyalleri
7) Neo-Klasik Örgüt Kuramları: Doğal Sistemler Olarak Örgütler, İnsan İlişkileri Bakışı ve Motivasyon ilgili ders materyalleri
8) Ara sınav ilgili ders materyalleri
9) Açık Sistemler Olarak Örgütler Farklı Bakış Açılarının Bütünleştirilmeleri ilgili ders materyalleri
10) Durumsallık Yaklaşımı İnsan Kaynakları Kuramı ve Örgütsel Davranış Örgüt Ekonomisi Kuramı, İşlem Maliyetleri Kuramı ilgili ders materyalleri
11) Çağdaş Yapısal Örgüt Kuramı Örgütlerde Amaçlar, Çatışma, Güç, Politika, ve Kontrol ilgili ders materyalleri
12) Örgütsel Kültür Kuramı Örgüt-Toplum Kuramları Örgüt-Çevre Kuramları (Kurumsallaşma Kuramı, Organizasyon Ekolojisi, vs.) ilgili ders materyalleri
13) Teknoloji ve Örgütsel Yapı, Büyüklük ve Örgütsel Yapı, Çevre ve Örgütsel Yapı, İşgücü ve Örgütsel Yapı ilgili ders materyalleri
14) Örgüt İçinde ve Örgütün Çevresi ile Network İlişkilerinin Geliştirilmesi, Ağ Kuramı ilgili ders materyalleri
15) Strateji, Yapı, ve Performans, Örgüt Stratejisinin Sosyolojisi, Şirketleri Kurumsal Yapılarının Tarihi Gelişimi, Örgüt ve Yönetim Kuramlarında Görülen Değişimler ve Gelişmeler. 21nci Yüzyılda Yönetimi Bekleyen Temel Sorunlar ilgili ders materyalleri
16) final ilgili ders materyalleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Scott, W. Richard & Gerald F. Davis. Organizations: Rational, Natural, and Open Systems, Last Edition, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall.
Scott, W. Richard. Organizations: Rational, Natural, and Open Systems, Fifth Edition, NJ: Prentice Hall.
Shafritz, Jay.M. and J. Steven Ott. Classics of Organization Theory, Last Edition, Paperback, Forth Worth, TX: Harcourt Pacific Grove, CA: Brooks/Cole. 0-155-06869-5.
Daft, Richard L., Jonathan Murphy and Hugh Willmott (2010), Organization Theory and Design, First Ed., Cengage Learning EMEA.
Diğer Kaynaklar: Scott, W. Richard & Gerald F. Davis. Organizations: Rational, Natural, and Open Systems, Last Edition, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall.
Scott, W. Richard. Organizations: Rational, Natural, and Open Systems, Fifth Edition, NJ: Prentice Hall.
Shafritz, Jay.M. and J. Steven Ott. Classics of Organization Theory, Last Edition, Paperback, Forth Worth, TX: Harcourt Pacific Grove, CA: Brooks/Cole. 0-155-06869-5.
Daft, Richard L., Jonathan Murphy and Hugh Willmott (2010), Organization Theory and Design, First Ed., Cengage Learning EMEA.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
3) Okul liderliğinin temellerini bilme.
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme
2) Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme 3
3) Okul liderliğinin temellerini bilme. 3
4) Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. 4
5) Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. 4
6) Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma 4
7) Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Sunum / Seminer 1 45 45
Ödevler 1 45 45
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 45 45
Toplam İş Yükü 195