Dersin Amacı: |
Öğrenciye vücut hücreleri, dokular ve organlar sistemler arasındaki farklılıkları; özellikle oral ve fasiyal bölgenin gelişimi, yapısı ve fonksiyonlarını, oral ve fasiyal dokuların morfolojik ve fizyolojik özelliklerini kavratmak. |
Dersin İçeriği: |
TEORİK: Hücre, hücre bölünmesi, epitel dokusu, bağ ve destek dokusu, kıkırdak dokusu; kemik dokusu; kemik oluşumu; kas doku histolojisi; sinir doku histolojisi; kan doku ve hematopoezis; deri; dolaşım sistemi histolojisi ve gelişimi; solunum sistemi histolojisi ve gelişimi; lenfatik sistem histolojisi ve gelişimi; sindirim sistemi histolojisi ve gelişimi; üriner sistem histolojisi ve gelişimi; endokrin sistem histolojisi ve gelişimi; sinir sistemi histolojisi ve gelişimi, genel embriyoloji (fertilizasyon, implantasyon, gastrulasyon, embriyonik dönem, fötal membranlar-plasenta, doğum, konjenital anomaliler), faringeal arkuslar, baş ve boyun embriyolojisi ve odontogenez.
PRATİK: Vücuttaki temel hücre tipleri, epitel dokusu, bağ dokusu, kıkırdak, kemik, lenf, kas dokusu ve sinir dokusunun histolojik preparatları.
|
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları |
|
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
1) Vücut hücreleri ve dokuların yapı ve fonksiyonlarını sayabilir.
İnsan embriyosu gelişimini anlatabilir.
Epitel dokusu, bağ dokusu, kıkırdak, kemik, lenf, kas dokusu ve sinir dokusunun yapısal özelliklerini açıklayabilir.
Vücuttaki temel hücre tipleri, epitel dokusu, bağ dokusu, kıkırdak, kemik, lenf, kas dokusu ve sinir dokusunun temel özelliklerini histolojik preparatta ayırt edebilir ve gösterebilir.
|
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
1) Vücut hücreleri, dokuları ve organlarının gelişim, yapı ve fonksiyonlarını bilecek.
İnsan embriyosu gelişimini anlatabilecek.
Oral ve fasiyal dokuların gelişim sürecini bilecek.
Oral kavite, epitel dokusu, bağ dokusu, kıkırdak, kemik, lenf, kas dokusu ve sinir dokusunun morfoloji ve fizyolojisini bilecek.
Solunum, Dolaşım, Üriner, Endokrin ve Genital sistemlerin yapısını ve gelişim sürecini bilecek.
Dişin gelişim sürecini yapısını, özelliklerini ve fonksiyonlarını bilecek.
|
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1) Öğrencilerin laboratuvar ortamında birbirleriyle çalışabilmesine olanak sağlayarak, interaktif olarak öğrenmeyi sağlar.
|
Öğrenme Yetkinliği |
1) Uygulamalı olarak örneklerin incelenebilmesi imkanı öğrenmeye büyük ölçüde katkı sağlamaktadır.
|
Alana Özgü Yetkinlik |
1) Öğrencilerin histolojik kesitleri tanıma,inceleyebilme ve tanımlayabilme becerisi.
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1) Histolojik preparatları tanıma ve inceleme gerektiren durumlarda kendisnin de bağımsız olarak klinik çalışmaları yürütebilir olması.
|
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Histolojiye Giriş |
|
2) |
Hücre |
|
3) |
Örtü epiteli |
|
4) |
Salgı epiteli |
|
5) |
Bağ dokusu |
|
6) |
Kan dokusu |
|
7) |
Ara sınav I |
|
8) |
Kıkırdak dokusu |
|
9) |
Kemik dokusu ve kemikleşme |
|
10) |
Kas dokusu |
|
11) |
Sinir dokusu |
|
12) |
Genel embriyolojiye giriş |
|
13) |
Genel Embriyoloji (Gelişimin 1.ve 2. haftası) |
|
14) |
Genel Embriyoloji (Gelişimin 3. haftası) |
|
15) |
Ara sınav II |
|
16) |
Genel Embriyoloji (Gelişimin 4.-8. haftaları) |
|
17) |
Genel Embriyoloji (Gelişimin 9. Haftadan Doğuma) |
|
18) |
Plesenta ve Fatal membranlar |
|
19) |
Dolaşım sistemi |
|
20) |
Solunum sistemi |
|
21) |
Baş-boyun ve yüz gelişimi |
|
22) |
Oral kavite histolojisi |
|
23) |
ARA SINAV III |
|
24) |
Dil-diş histolojisi |
|
25) |
Üst sindirim sistemi (Özefagus-Mide) |
|
26) |
Alt Sindirim Sistemi ( Bağırsaklar ) |
|
27) |
RAMAZAN BAYRAMI AREFESİ |
|
28) |
Sindirim sistemi bezleri (Karaciğer-Pankreas-Safra Kesesi) |
|
29) |
Ürogenital Sistem Histolojisi I |
|
30) |
Ürogenital Sistem Histolojisi II |
|
31) |
FİNAL SINAVI |
|
32) |
BÜTÜNLEME SINAVI |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
[1] Langman's Medical Embryology; Türkçe çeviri, Çeviri editörü: Başaklar C., Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
[2] Klinik Yönleri ile İnsan Embriyolojisi, Moore K., Persaud T.V.N; Türkçe çeviri, Çeviri Editörü., Dalçık H., Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
[3] Junqueira’s Basic Histology: Text and Atlas; 2009 Türkçe çeviri, Çeviri Editörleri: Aytekin Y, Solakoğlu S, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara
[4] Netter Temel Histoloji; Çeviri Editör(ler): Prof. Dr. Sevda MÜFTÜOĞLU, Doç. Dr. Figen KAYMAZ, Doç. Dr. Pergin ATİLLA.
[5] diFiore's Atlas of Histology: with Functional Correlations (Atlas of Histology (Di Fiore's)) by Victor P. Eroshenko Çeviri Editörü. Ramazan Demir
|
Diğer Kaynaklar: |
[1] Langman's Medical Embryology; 2005
[2] Moore K., Persaud T.V.N.; 2002
[3] Junqueira’s Basic Histology: Text and Atlas; 2009
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sağlık alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
Sağlık alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. |
|
2) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
Sağlık ve araştırma alanı ile ilgili bilgi teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. |
4 |
3) |
Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar.
Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir.
Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. |
3 |
4) |
Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir.
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. |
4 |
5) |
Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular.
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir.
Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler.
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. |
4 |
6) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
2 |