Dersin Amacı: |
Dersin amacı, web siteleri ve sosyal medya platformları üzerindeki kullanıcı ve data temelli ağ aktiviteleri arasındaki ilişkileri inceleyebilme, bu ilişkileri analiz edip farklı bağlantıları ve örüntüleri ortaya koyabilme, içgörüler yakalayıp bunları değerlendirebilme ve iletişim planlarında yeni aksiyonlar alabilme becerisi geliştirmektir. |
Dersin İçeriği: |
Sanal Ağ ve Sanal Topluluk Kavramları, Ağ Bilimi ve Sosyal Ağlar, Ağ türleri, Sosyal Ağ Analizi, Web Analizi, Rastsal Ağ Modelleri, düğümler, ilişkiler, komşuluk matrisi, düğüm derecesi, NodeXL. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları |
|
1 - Bilgi |
Kuramsal - Olgusal |
1) Ağ bilimini, web teknolojilerini, ağ analizinin gelişimini ve ağ analizine dair terimleri, kuram ve modelleri açıklayabilme, Sosyal Ağ analizine yönelik her türlü gelişmeyi takip etme ve hâkim olma.
|
2 - Beceriler |
Bilişsel - Uygulamalı |
1) Online platformlar ve Bilgi Ağları üzerindeki veri yığınlarından bilginin bulup çıkarılması becerisi kazanma, Web analizi ve sosyal ağ analizine edinilen kuramsal ve olgusal bilgileri kişisel üretiminde kullanabilme, mevcut çalışmaları analiz edebilme, eleştirel yaklaşabilme.
Ağ analiz modellerini yetkin kullanabilme, dataları analiz edebilme, Merkezilik ölçülerini hesaplayabilme.
|
3 - Yetkinlikler |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1) Sosyal ağları ve dijital platformları toplumsal sorumluluk bilinci ile analiz etme, elde edilen dataları yaşadığı sosyal çevre için yapıcı projeler ve uygulamalar için kullanabilme.
|
Öğrenme Yetkinliği |
1) Ağ analizi için geliştirilen programları öğrenme, hedefe uygun olarak kullanabilme. Hem analiz sonucu elde edilen verilere hem de analiz metotlarına eleştirel yaklaşma, değişim önerilerinde bulunma ve uygulama, bunun için öğrenme gereksinimlerini saptayabilme ve planlama yaparak hedefine ulaşma.
|
Alana Özgü Yetkinlik |
1) Hem iletişim disiplinine, hem de web-sosyal ağ analizine yönelik olarak etik, bilimsel değerlere uygun hareket etme ve karar alma.
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1) Ağ analizine dair ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme, portfolyo için üretim yapabilme.
Ağları ve sosyal mecraları analiz edip anlamlı veriler çıkarabilmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
|
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Sosyal Ağ ve Web sayfası nedir? |
|
2) |
Sosyal Medya Toplulukları. Sanal topluluk yapıları. |
|
3) |
Sosyal ağ ve web analizine dair temel kavramlar. |
|
4) |
Rastsal Ağ Modelleri. |
|
5) |
Ağ merkezliği ve Ağ prestiji. |
|
6) |
Sosyal Ağ Analizi Uygulamaları. |
|
7) |
Vize Sınavı. |
|
8) |
Veri Ön-İşleme Süreçleri. |
|
9) |
Veri madenciliği Yöntemleri. |
|
10) |
Metin Madenciliği ve Duygu Analizi. |
|
11) |
Data okuma ve İçgörü çıkarma. |
|
12) |
NodeXL uygulaması ile ağ analizi çalışmaları. |
|
13) |
NodeXL uygulaması ile ağ analizi çalışmaları -2. |
|
14) |
Genel tekrar. |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1. Yeni Medyayı etkileyen teknolojik gelişmelerden güncel olarak haberdar olmak.
2. sosyal medya, toplum ve dijital kültür üçgeninde etki akışına hakim olabilecek kuramsal altyapıyı kazanmak.
3. dijital iletişimi, sanat ve kültür alanında üretken ve stratejik anlamda kullanabilecek uygulamaları yürütmek.
4. Veri kullanımını amacı doğrultusunda kullanabilecek doğru bilgiye etik olarak ulaşabilecek kuramsal ve olgusal altyapıyı kazanmak. |
4 |
2) |
1. Üretim, pazarlama, habercilik, sosyal ilişkiler başta olmak üzere bütün dönüşümlerin ve değişimlerin merkezinde yer alan yeni medyanın aktif bir aktörü olarak ilgili süreçleri tasarlayabilme, stratejiler geliştirme ve yönetebilme.
2. Yeni medyanın disiplinler arası yapısını ve gazete, radyo ve TV gibi geleneksel medya ile bütünleşmiş çalışma eğilimini kavrayıp, bu doğrultuda etkileşim temelli içerik üretebilme.
3.Haber toplama ve yazmada yaşanan köklü dönüşümler bağlamında yeni nesil haber içerikleri üretme; yayıncılık faaliyetlerini İnternet ve mobil ortama da taşıyan gazete, radyo ya da TV kurumlarında yeni medya muhabirliği, editörlüğü ya da yapımcılığı.
4. Kamu veya özel kurum ve kuruluşların halkla ilişkiler, ticaret, reklam gibi disiplinler ile hedef kitleye etkin ulaşım, verimlilik ve rekabet üstünlüğü için içerik tasarlanması, üretimi ve uygulanması.
5.Kurumlardaki yeni medya odaklı olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme.
6.Portal yönetimi, Web tasarımı alanlarında aşamaların öğrenilmesi ve uygulanması.
|
5 |
3) |
1.Web, gazete, blog, e-ticaret gibi bütün yeni medya platformlarında düşünce ve yaratıcılıkların sunulabileceği girişimcilik anlayışı.
2.Sosyal medyada toplumsal varoluş, paylaşım ve etkileşim temelli; bilgilendirici, eğlendirici içerik üretimi.
3.Etik değerlere bağlı kalmak suretiyle, bir ekip üyesi olarak mesleğini icra edebilme ve sorumluluklarını yerine getirme.
4.Sorumluluk anlayışı çerçevesinde, tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, taraflara eşit yaklaşma ve yanıltmama. |
4 |
4) |
1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama.
2. Yeni medya platformlarını etkin kullanmayı ve geliştirmeyi öğrenmek.
3. Medya ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama
4. Kitle iletişiminin temel prensipleri ve kitlesel alandaki yeri ve önemini anlayabilme ve sorgulayabilme.
5. Kitle iletişimin ekonomi politiğini, toplumsal, politik ve kültürel etkilerini analiz edebilme ve yorulmayabilme bakış açısının geliştirilmesi.
|
4 |
5) |
1. Yeni medya ile ilgili konularda dijital ajanslarla iletişime geçip uygulamada çözümün parçası olmak için haberleşebilme
2. İletişim alanı ile ilgili konularda nicel ve nitel araştırmalardan faydalanarak çözüm önerilerini paylaşabilme
3. Dijital iletişim formatlarını yaratıcı bir şekilde kullanarak yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. |
4 |
6) |
1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme
2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme
3. Medya eleştirilerine dair kuramları kavrama.
4. Türkiye’deki ve dünyadaki endüstri 4.0 stratejilerini değerlendirme, uygulamaların analizlerini yapma
5. Yeni Medya alanını etkileyecek teknolojik, siyasi ve ekonomik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme
|
5 |