ECE535 Random Processes and Estimationİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Güç Elektroniği ve Temiz Enerji Sistemleri (İngilizce) (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Güç Elektroniği ve Temiz Enerji Sistemleri (İngilizce) (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECE535
Ders İsmi: Random Processes and Estimation
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 10
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi DİDEM KIVANÇ TÜRELİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrenciye kombinasyon, çarpım kuralı, olasılık, olasılık aksiyomları, Bayes Formülü, rastgele değişken, dağılım fonksiyonu, olasılık fonksiyonları, Chebyshew eşitsizliği, kesikli ve sürekli dağılımlar, düzgün dağılım, Bernoulli, Poisson, geometric, hypergeometric, normal, üstel, gama ve beta dağılımları. Moment üreten fonksiyonlar hakkında temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Kombinasyon, Çarpım kuralı, olasılık, olasılık aksiyomları, Bayes Formülü, rastgele değişken, dağılım fonksiyonu, olasılık fonksiyonları, Chebyshew eşitsizliği, kesikli ve sürekli dağılımlar, düzgün dağılım, Bernoulli, Poisson, geometric, hypergeometric, normal, üstel, gama ve beta dağılımları. Moment üreten fonksiyonlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mühendislik problemlerini olasılık teorisini kullanarak çözer.
2) Mühendislik problemlerini rassal süreçler kullanarak çözer.
3) Gerçek yaşam problemlerinin rassal teori bazlı modellerini oluşturur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kesikli Rastgele Değişkenler Sürekli ve Genel Rastgele Değişkenler Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
2) Rastgele Vektörler Rastgele Değişkenlerin Fonksiyonları Beklenen Değer, Varyans, Koşullu Beklenen Değer Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
3) Sınırlar: Jensen, Markov, Chebyshev, Chernoff Büyük Sayılar Yasası, Merkezi Limit Teoremi Rastgele Grafikler Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
4) **Mini-Lab**: Python'a Giriş, Rastgele Grafiklerde Faz Geçişleri, Müzayedeler Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
5) Kesikli Zamanlı Markov Zincirleri (örn. PageRank) Markov Zincirleri için Büyük Sayılar Yasası Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
6) Poisson Süreci Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
7) Sürekli Zamanlı Markov Zincirleri ve Kuyruklar Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
8) **Mini-Lab & Proje**: Arama Motorları (PageRank), Dijital İletişim, Markov Karar Süreçleri (örn. Settlers of Catan) Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
9) İstatistiksel Çıkarım Hipotez Testi Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
10) Maksimum Olabilirlik Tahmini Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
11) Bayes Çıkarımı Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
12) Güven Aralıkları Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
13) **Mini-Lab & Proje**: Gerçek dünya uygulamaları (örn. Sinyal İşleme, İletişim Sistemleri) Ders kitabının uygun bölümünün okunması.
14) Tekrar Tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Probability and Statistics for Engineers and Scientists, Ronald E. Walpole, Raymond H. Myers, Sharon L. Myers, Keying Ye, Pearson Ed.
ISBN 13: 978-0-321-62911-1
Diğer Kaynaklar: Lecture Notes- Ders notları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Güç elektroniği ve temiz enerji sistemleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Güç elektroniği alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
4) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
5) Güç elektroniği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
7) Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
8) Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Güç elektroniği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Güç elektroniği ve temiz enerji sistemleri alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Güç elektroniği alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
4) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
5) Güç elektroniği problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
7) Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
8) Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Güç elektroniği uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 3 45
Ara Sınavlar 2 15 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 140