FTR525 Yutma Bozuklukları ve Rehabilitasyonuİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR525
Ders İsmi: Yutma Bozuklukları ve Rehabilitasyonu
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. EMİNE ATICI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yutma fonkiyonun anatomisi ve nöroanatomisini, fizyolojisi ve nörofizyolojisini ve yutmanın fazlarını tanımlamak, yutma bozukluklarının sınıflandırmak, mekanik ve nörojenik, yapısal kökenli yutma bozuklukları ve nedenlerini açıklamak, çocuk ve yetişkinde yutma bozukluklarının değerlendirme aşamaları ve aletsel değerlendirmeleri açıklamaktır.
Dersin İçeriği: Yutma Bozuklukları ve Epidemiyoloji;
normal yutma ve yutma bozukluğu/disfaji,
Yutma Bozukluklarının Anatomisi ve fizyolojisi,
Yutmanın Nöral kontrolü, Yutmanın Evreleri; oral hazırlık evresi, oral evre, farengeal evre ve özefageal evre,
Yetişkinlerde nörololojik, yapısal, mekanik bozukluklardan ve diğer hastalıklardan Kaynaklanan
Yutma Bozuklukları ve sınıflandırılması,
Çocuklarda beslenme ve yutma bozukluklarının etyolojisi, hastalıklar, sınıflandırılmas,
Çocuklarda beslenme ve yutma bozuklukları değerlendirme ve terapisi,
Yutma Bozukluklarının tarama ölçeklerinin,
Yutma Bozukluklarının Klinik ve aletsel Değerlendirmesi,
Yutma bozukluklarında rehabilitasyon yaklaşımları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) yutma fonkiyonun anatomisi (ve nöroanatomisi), fizyolojisi (ve nörofizyolojisini) ve yutmanın fazlarını tanımlamak, yutma bozukluklarının sınıflandırılması; mekanik ve nörojenik, yapısal kökenli yutma bozuklukları ve nedenleri, çocuk ve yetişkinde yutma bozukluklarının değerlendirme aşamaları ve aletsel değerlendirmeleri ve rehabilitasyon yaklaşımlarını açıklar
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş, dersin tanıtılması, ders işleyişi hakkında bilgi verilmesi Yutma bozukluklarında değerlendirme ve tedavi (The evaluation and treatment of swallowing disorders)
2) Yutma anatomisi ve nöranatomisi Yutma bozukluklarında değerlendirme ve tedavi (The evaluation and treatment of swallowing disorders)
3) Yutmanın fizyolojisi ve nörofizyolojik gelişimi Yutma bozukluklarında değerlendirme ve tedavi (The evaluation and treatment of swallowing disorders)
4) Yutma bozukluklarına neden olan durumlar Yutma bozukluklarında değerlendirme ve tedavi (The evaluation and treatment of swallowing disorders)
5) Yutma bozukluklarında görülen belirti ve bulgular Yutma bozukluklarında değerlendirme ve tedavi (The evaluation and treatment of swallowing disorders)
6) Yutmanın fazları ve problemleri
7) Yutmanın fazları ve problemleri
8) vize sınavları
9) Yutma bozukluklarının sınıflandırılması
10) Yutma bozukluklarında klinik değerlendirme yöntemleri
11) Yutma bozukluklarında klinik değerlendirme yöntemleri
12) Yutma bozukluklarında rehabilitasyon yaklaşımları
13) Yutma bozukluklarında rehabilitasyon yaklaşımları
14) Yutma bozukluklarında vaka çalışmaları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Pediatriden Geriatriye Yutma Bozuklukları | Doç. Dr. Müge Müzeyyen ÇİYİLTEPE
Diğer Kaynaklar: Pediatriden Geriatriye Yutma Bozuklukları | Doç. Dr. Müge Müzeyyen ÇİYİLTEPE

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Programdan mezun olanlar Bilim Uzmanı ünvanı alacaklardır.
1) Programdan mezun olan öğrenciler: kamu ve özel hastaneler, rehabilitasyon merkezleri, ortez-protez üniteleri, okullar, endüstri alanları, spor kulüpleri, huzur evleri, mesleki rehabilitasyon merkezleri, kaplıca merkezleri, termal oteller, engelli / özürlü merkezleri / okulları, fitnes merkezleri vb. yerlerde çalışabilir.
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi veren okulların lisans ve lisansüstü kuramsal / uygulamalı eğitimlerinin yürütülmesinde görev alabilirler.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Programdan mezun olanlar Bilim Uzmanı ünvanı alacaklardır.
1) Programdan mezun olan öğrenciler: kamu ve özel hastaneler, rehabilitasyon merkezleri, ortez-protez üniteleri, okullar, endüstri alanları, spor kulüpleri, huzur evleri, mesleki rehabilitasyon merkezleri, kaplıca merkezleri, termal oteller, engelli / özürlü merkezleri / okulları, fitnes merkezleri vb. yerlerde çalışabilir.
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi veren okulların lisans ve lisansüstü kuramsal / uygulamalı eğitimlerinin yürütülmesinde görev alabilirler.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Laboratuvar 14 2 28
Derse Özgü Staj 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 14 2 28
Proje 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 226