Müzik | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | MZS377 | ||||||||
Ders İsmi: | Ses Sağlığı II | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SETA KÜRKÇÜOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Ses ve ses sağlığı üzerine genel bilgiler, diyaframın yeri ve doğru nefes alımının üzerine genel bilgiler, vücudun şarkı söyleme eylemi esnasında izlediği yol, öğrencinin ses eğitimi alanında ilerleyeceği ve ses sağlığının sürdürülebilirliğine yönelik bilgiler, ses hastalıkları. |
Dersin İçeriği: | Sesin özellikleri, nefes özellikle ve Diyafram nefesi kullanımı ile ilgili bilgileri edinecek. Ses ile ilgili tüm organlar ve işleyişleri. Ses sağlığı üzerine genel bilgiler . Ses hastalıkları ile ilgili tüm bilgiler edinilecek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Öğrencilere dersin tanıtılması. • Ses üzerine genel bilgiler. Sesin doğadaki yapısı. Frekans üzerine bilgiler. İnsan kulağının yapısı ve algıladığı ses aralıkları. • İnsan sesinin yolculuğu, ses eğitimi, performansa yönelik profesyonel ses eğitimi. • Elit ses kullanıcıları, sesin öneminin mesleklere göre dağılımı. | • Ses üzerine genel bilgiler, ses eğitimi ve elit ses kullanıcıları. |
2) | • Şarkı söyleme eylemi ve vücudun şarkı söyleme eylemi esnasında izlediği yol. • Burun, ağız bölgesi, farenks ve larenks (gırtlak) yapısı ve ses tellerinin işleyişi. • Ses tellerinin iç dokusu ve katmanların detaylı incelenmesi • Sesin işleyişine ait görsel materyallerin sunumu | • Sesle ilgili organlar, gırtlak yapısı ve ses tellerinin işleyişi. |
3) | • Sesle ilgili organlar, üst solunum yolları, alt solunum yolları, solunum sisteminin işleyişi, diyafram, akciğerler ve kaburgalar • Solunum işleyişine ait görsel materyalin sunumu | • Sesle ilgili organlar ve solunum işleyişi |
4) | • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Öğrencinin doğru şarkı söyleme eylemi için öneriler. • Ses perdeleri ve ideal ton yapısı anlatılması. • Profesyonel icracının hedefleri. | • Doğru şarkı söyleme eylemi için öneriler |
5) | • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Larenks, farenks ve ağız bölgesini gevşetici egzersizlerin gösterilmesi. • Ses hijyeni üzerine bilgilerin anlatılması. | • Larenks, farenks ve ağız gevşetici egzersizler • Ses hijyeni |
6) | • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Ses hastalıklarının sebeplerinin anlatılması. • Ses hastalıklarına giriş. | • Ses hastalıklarının sebepleri. |
7) | Genel Tekrar | |
8) | • Ara sınav • Ses üzerine genel bilgiler. • Ses verme eylemi ile ilgili organların anatomi ve işleyişleri. • Profesyonel ses kullanıcıları. • Ses perdeleri ve ideal ton yapısı. | • Ses üzerine genel bilgiler. • Ses verme eylemi ile ilgili organların anatomi ve işleyişleri. • Profesyonel ses kullanıcıları. • Ses perdeleri ve ideal ton yapısı. |
9) | • Ses hastalıklarının sebeplerinin anlatılması ve ses hastalıklarına giriş bilgilerinin tekrarlanması. • İlaç kullanımına dayalı ses hastalıklarının anlatılması. | • İlaç kullanımına dayalı ses hastalıkları. |
10) | • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Psikolojik sebeplere dayalı ses hastalıklarının anlatılması. | • Psikolojik sebeplere dayalı ses hastalıkları. |
11) | • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Yanlış ses kullanımına dayalı ses hastalıklarının anlatılması. | • Yanlış ses kullanımına dayalı ses hastalıkları. |
12) | • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Burun ve nazal bölgeye yönelik ses hastalıklarının anlatılması. | • Burun ve nazal bölgeye yönelik ses hastalıkları. |
13) | • Önceki ders verilen bilgilerin tekrarlanması. • Fizyolojik sebeplere dayalı ses hastalıklarının anlatılması. | • Fizyolojik sebeplere dayalı ses hastalıkları. |
14) | • Önceki derslerde anlatılan tüm konuların final sınavı öncesi tekrarlanması, soruların cevaplanması. | • Final öncesi bilgilerin tekrarlanması. |
15) | Genel Tekrar | |
16) | • Final Sınavı • Ses hastalıklarının sebepleri. • Sebeplerine dayalı olarak seçilen ses hastalıklarının semptom ve tedavilerine yönelik bilgilerin sorulması. | • Ses hastalıklarının sebepleri. • Sebeplerine dayalı olarak seçilen ses hastalıklarının semptom ve tedavilerine yönelik bilgilerin sorulması. |
Ders Notları / Kitaplar: | 1- Dr. İlter Denizoğlu - Clinical Vokology Book, Articles and Seminars / Klinik Vokoloji Kitabı, Makale ve Seminerleri 2- Prof. Dr. M. Akif Kılıç - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri 3- Prof. Dr. Haldun Oğuz - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri 4- Prof. Dr. Kürşat Yelken - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri 5- Gül Sabar - Our Voice Training and Protection Book / Sesimiz Eğitimi ve Korunması Kitabı 6- Prof. Dr. Mehmet Ömür - The Pursuit of Voice Book / Sesin Peşinde Kitabı |
Diğer Kaynaklar: | 1- Dr. İlter Denizoğlu - Clinical Vokology Book, Articles and Seminars / Klinik Vokoloji Kitabı, Makale ve Seminerleri 2- Prof. Dr. M. Akif Kılıç - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri 3- Prof. Dr. Haldun Oğuz - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri 4- Prof. Dr. Kürşat Yelken - Articles and Seminars / Makale ve Seminerleri 5- Gül Sabar - Our Voice Training and Protection Book / Sesimiz Eğitimi ve Korunması Kitabı 6- Prof. Dr. Mehmet Ömür - The Pursuit of Voice Book / Sesin Peşinde Kitabı |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi | |||||||||
2) Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek. | |||||||||
3) Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması | |||||||||
4) Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır. | |||||||||
5) Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır. | |||||||||
6) Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. | |||||||||
7) Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |||||||||
8) Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |||||||||
9) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |||||||||
10) Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Gelecek kuşaklara kendi meslek alanlarında yetkin ve bilgili bireylerin yetiştirilmesi | 5 |
2) | Öğrencinin eğitim süresi boyunca, yaratıcı gücünü açığa çıkarmak, sezgilerini geliştirmek. | |
3) | Öğrencilerin yaratıcılıklarını geliştirerek, alanlarında güçlü bir sanatçı olma ayrıcalığı, bilimsel düşünme ve üretme alışkanlıkları kazandırılması | |
4) | Alandan mezun olanlar aldıkları eğitim ile sanatçı kişilikleriyle ilgili alanlarda yetkin ve üretken bireyler olarak yer alacaklardır. | |
5) | Sanatın duygusallığı ve bilimin araştırıcılığı içinde toplumun maddesel ve ruhsal ihtiyaçlarına cevap verecek düzeye ulaşır. | |
6) | Estetik farkındalığa sahip olacaklardır. | |
7) | Müzik konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. | |
8) | Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. | |
9) | Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. | |
10) | Disiplinlerarası eğitimle donanım kazanacaklardır. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Bireysel Proje |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 18 |