DİY109 Sağlıklı Beslenme İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar DiyalizÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Diyaliz
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DİY109
Ders İsmi: Sağlıklı Beslenme
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. BEKİR KÜRŞAT AYDIN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, sağlıklı beslenme ilkeleri hakkında temel bilgileri kazandırmak, makro ve mikro besin öğelerinin vücutta rolünü öğretmek ve beslenmeye bağlı hastalıklar hakkında farkındalık oluşturmaktır.
Dersin İçeriği: Hafta 1: Beslenmenin tanımı ve önemi
Hafta 2: Enerji ve besin öğeleri (Karbonhidratlar)
Hafta 3: Enerji ve besin öğeleri (Proteinler)
Hafta 4: Enerji ve besin öğeleri (Yağlar)
Hafta 5: Vitaminler ve işlevleri
Hafta 6: Mineraller ve işlevleri
Hafta 7: Su ve elektrolit dengesi
Hafta 8: Ara sınav (Vize)
Hafta 9: Sağlıklı beslenme ve besin grupları
Hafta 10: Beslenme durumunun değerlendirilmesi
Hafta 11: Beslenme ile ilişkili hastalıklar (Obezite, Diyabet)
Hafta 12: Beslenme ile ilişkili hastalıklar (Kalp-damar hastalıkları, Hipertansiyon)
Hafta 13: Beslenme ve kronik hastalık ilişkisi
Hafta 14: Genel değerlendirme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sağlıklı beslenmenin temel ilkelerini açıklar.
2) Makro ve mikro besin öğelerinin vücuttaki görevlerini tanımlar.
3) Sağlıklı beslenme ile ilişkili temel hastalıkları tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlıklı beslenme ile ilgili temel bilgileri günlük hayatta uygular.
2) Besin gruplarını ve bu grupların sağlık üzerindeki etkilerini açıklar.
3) Sağlıklı ve dengeli bir beslenme alışkanlığı geliştirmek için temel ilkeleri tanımlar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Sağlıklı beslenme ile ilgili temel bilgileri çevresine aktarabilir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Beslenme ile ilgili doğru bilgiye ulaşma ve değerlendirme becerisi kazanır.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Diyaliz hastaları ve sağlıklı bireyler için temel beslenme farkındalığını geliştirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Sağlıklı beslenme alışkanlıklarını kişisel hayatında uygulayabilir ve bu konuda bilinçli kararlar alır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Beslenmenin Tanımı ve Önemi Ders kitabı, TÜBER kılavuzu
2) Enerji ve Besin Öğeleri: Karbonhidratlar Ders notları, bilimsel makaleler
3) Enerji ve besin öğeleri (Proteinler) Energy and nutrients (Proteins)
4) Enerji ve besin öğeleri (Yağlar) Güncel bilimsel araştırmalar
5) Vitaminler ve işlevleri Beslenme kitapları, WHO raporları
6) Mineraller ve işlevleri Ders notları, makaleler
7) Su ve elektrolit dengesi Sağlık Bakanlığı rehberleri
8) Ara sınav (Vize) -
9) Sağlıklı beslenme ve besin grupları Ders kitabı, TÜBER kılavuzu
10) Beslenme durumunun değerlendirilmesi Ders notları, bilimsel makaleler
11) Beslenme ile ilişkili hastalıklar (Obezite, Diyabet) Ders kitabı, akademik makaleler
12) Beslenme ile ilişkili hastalıklar (Kalp-damar hastalıkları, Hipertansiyon) Güncel bilimsel araştırmalar
13) Beslenme ve kronik hastalık ilişkisi Beslenme kitapları, WHO raporları
14) Genel değerlendirme General evaluation
15) Final sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Baysal, A. (2019). Beslenme İlkeleri ve Uygulamaları
Türkiye Beslenme Rehberi (TÜBER)
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) ve Sağlık Bakanlığı yayınları
Diğer Kaynaklar: Baysal, A. (2019). Principles and Applications of Nutrition
Turkish Nutrition Guide (TÜBER)
Publications from the World Health Organization (WHO) and the Ministry of Health

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
5) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
6) - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
9) - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
12) - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 4
1) -Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 5
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. 3
2) - Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 5
3) - Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 4
4) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 3
5) - Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 5
6) - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 4
7) - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. 4
9) - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 5
12) - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 5 75
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 116