MCHT464 Computer Visionİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Elektrik-Elektronik Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MCHT464
Ders İsmi: Computer Vision
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MAHSA MIKAEILI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere bilgisayarla görü (Computer Vision) alanına kapsamlı bir giriş sunmaktır. Ders kapsamında temel bilgisayarla görü kavramları ve yaklaşımları tanıtılacak, modelleme ve gösterimin önemi vurgulanacaktır. Ayrıca bilgisayarla görü sistemlerini oluşturan temel bileşenler detaylı olarak ele alınarak, öğrencilerin bu sistemleri anlayabilmeleri sağlanacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, alandaki güncel araştırma makalelerini takip edebilecek bilgi ve beceriye sahip olacak şekilde hazırlanacaklardır
Dersin İçeriği: 1. Giriş
2. Görüntüler ve görüntü filtreleme
3. Görüntü Yeniden Örnekleme ve Enterpolasyon
4. Özellik değişmezliği, özellik tanımlayıcıları ve eşlemesi
5. Görüntü dönüşümleri ve görüntü eğrilmesi, Görüntü hizalama
6. RANSAC, Kameralar
7. Panoramalar, Tek Görüşlü Modelleme
8. Binoküler Stereo, Çoklu Görüşlü Stereo
9. Yansıtma ve Fotometrik Stereo, İki Görüşlü Geometri
10. Hareketten Yapı Çıkartımı, Tanımaya Giriş
11. Görüntü Sınıflandırma, Evrişimli Sinir Ağları
12. Ters Grafikler ve Nöral Işınım Alanları (NeRF’ler), Derin Ağların Eğitimi
13. Görü Dönüştürücüler (Vision Transformers), Bilgisayarla Görü, Toplum ve Etik
14. Görüntü Çeşitlemeleri ve Görüntü Üretimi, Difüzyon Modelleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bilgisayarla Görünün sağlayacağı kuramsal ve pratik yönlerini anlamak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Temel Bilgisayarla Görü algoritmaları hakkında bilgi sahibi olmak
2) Bilgisayarla Görü problemleri için çözüm geliştirebilmek
3) Gerçek dünya görevleri için bir bilgisayarla görme yöntemi uygulamak.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Szeliski, Bölüm1
2) Görüntüler ve görüntü filtreleme Szeliski, Bölüm 3.1-3.3
3) Görüntü Yeniden Örnekleme ve Enterpolasyon Szeliski, Bölüm 2.3.1, 3.4-3.5, 7.1
4) Özellik değişmezliği, özellik tanımlayıcıları ve eşlemesi Szeliski , Bölüm 7.1
5) Görüntü dönüşümleri ve görüntü eğrilmesi, Görüntü hizalama Szeliski: Bölüm 3.6, Bölüm 8.1
6) RANSAC, Kameralar Szeliski: Bölüm 8.1,
7) Panoramalar, Tek Görüşlü Modelleme Szeliski Bölüm 11.1
8) Binoküler Stereo, Çoklu Görüşlü Stereo Szeliski :Bölüm 11.6
9) Yansıtma ve Fotometrik Stereo, İki Görüşlü Geometri Szeliski: Bölüm 2.2 & 13.1, Bölüm 11.3 and 12.1
10) Hareketten Yapı Çıkartımı, Tanımaya Giriş Szeliski , Bölüm 11.4,
11) Görüntü Sınıflandırma, Evrişimli Sinir Ağları Szeliski , Bölüm 12.6,
12) Ters Grafikler ve Nöral Işınım Alanları (NeRF’ler), Derin Ağların Eğitimi Szeliski Bölüm 5.4
13) Görü Dönüştürücüler (Vision Transformers), Bilgisayarla Görü, Toplum ve Etik Szeliski Bölüm 5.5.3,
14) Görüntü Çeşitlemeleri ve Görüntü Üretimi, Difüzyon Modelleri Szeliski Bölüm 5.5.4,

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Computer Vision: Algorithms and Applications 2nd Edition,Richard Szeliski
Diğer Kaynaklar: Computer Vision: Algorithms and Applications 2nd Edition,Richard Szeliski

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Bireysel Proje
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 10
Projeler 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Proje 1 20 20
Ödevler 2 3 6
Ara Sınavlar 1 3 3
Rapor Teslimi 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 83