Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilere bilgisayarla görü (Computer Vision) alanına kapsamlı bir giriş sunmaktır. Ders kapsamında temel bilgisayarla görü kavramları ve yaklaşımları tanıtılacak, modelleme ve gösterimin önemi vurgulanacaktır. Ayrıca bilgisayarla görü sistemlerini oluşturan temel bileşenler detaylı olarak ele alınarak, öğrencilerin bu sistemleri anlayabilmeleri sağlanacaktır. Dersin sonunda öğrenciler, alandaki güncel araştırma makalelerini takip edebilecek bilgi ve beceriye sahip olacak şekilde hazırlanacaklardır |
Dersin İçeriği: |
1. Giriş
2. Görüntüler ve görüntü filtreleme
3. Görüntü Yeniden Örnekleme ve Enterpolasyon
4. Özellik değişmezliği, özellik tanımlayıcıları ve eşlemesi
5. Görüntü dönüşümleri ve görüntü eğrilmesi, Görüntü hizalama
6. RANSAC, Kameralar
7. Panoramalar, Tek Görüşlü Modelleme
8. Binoküler Stereo, Çoklu Görüşlü Stereo
9. Yansıtma ve Fotometrik Stereo, İki Görüşlü Geometri
10. Hareketten Yapı Çıkartımı, Tanımaya Giriş
11. Görüntü Sınıflandırma, Evrişimli Sinir Ağları
12. Ters Grafikler ve Nöral Işınım Alanları (NeRF’ler), Derin Ağların Eğitimi
13. Görü Dönüştürücüler (Vision Transformers), Bilgisayarla Görü, Toplum ve Etik
14. Görüntü Çeşitlemeleri ve Görüntü Üretimi, Difüzyon Modelleri |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Giriş |
Szeliski, Bölüm1 |
2) |
Görüntüler ve görüntü filtreleme |
Szeliski, Bölüm 3.1-3.3 |
3) |
Görüntü Yeniden Örnekleme ve Enterpolasyon |
Szeliski, Bölüm 2.3.1, 3.4-3.5, 7.1 |
4) |
Özellik değişmezliği, özellik tanımlayıcıları ve eşlemesi |
Szeliski , Bölüm 7.1 |
5) |
Görüntü dönüşümleri ve görüntü eğrilmesi, Görüntü hizalama |
Szeliski: Bölüm 3.6, Bölüm 8.1 |
6) |
RANSAC, Kameralar |
Szeliski: Bölüm 8.1, |
7) |
Panoramalar, Tek Görüşlü Modelleme |
Szeliski Bölüm 11.1 |
8) |
Binoküler Stereo, Çoklu Görüşlü Stereo |
Szeliski :Bölüm 11.6 |
9) |
Yansıtma ve Fotometrik Stereo, İki Görüşlü Geometri |
Szeliski: Bölüm 2.2 & 13.1, Bölüm 11.3 and 12.1 |
10) |
Hareketten Yapı Çıkartımı, Tanımaya Giriş |
Szeliski , Bölüm 11.4, |
11) |
Görüntü Sınıflandırma, Evrişimli Sinir Ağları |
Szeliski , Bölüm 12.6, |
12) |
Ters Grafikler ve Nöral Işınım Alanları (NeRF’ler), Derin Ağların Eğitimi |
Szeliski Bölüm 5.4 |
13) |
Görü Dönüştürücüler (Vision Transformers), Bilgisayarla Görü, Toplum ve Etik |
Szeliski Bölüm 5.5.3, |
14) |
Görüntü Çeşitlemeleri ve Görüntü Üretimi, Difüzyon Modelleri |
Szeliski Bölüm 5.5.4, |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının
incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
|
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|