Kamu Hukuku YL(Tezsiz ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | KHYL526 | ||||||||
Ders İsmi: | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulü | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SİNEM ŞİRİN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste, devlet organlarının ve özellikle yargılama organlarınca gerçekleştirilen temel hak ihlallerinin giderilmesini sağlayan bireysel başvuru usulünün uygulayıcılar tarafından ayrıntılı biçimde öğrenilmesi, usul hukukuna ilişkin Anayasa Mahkemesinin gelişmekte olan içtihadının tartışılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste, Anayasa Mahkemesine bireysel başvurunun ortaya çıkışı ve temel özellikleri, başvuru koşulları ve kabul edilebilirlik kriterleri, karar türleri ile Mahkemenin usul hukukuna ilişkin içtihadı açıklanıp tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bireysel Başvuru Yolunun Tanımı, Amacı, Özellikleri ve Ortaya Çıkışı | |
2) | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolunun Temel Özellikleri ve Başvuruların İncelenmesi | |
3) | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından) | |
4) | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından) | |
5) | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından) | |
6) | Başvuru yollarının tüketilmesi ve istisnaları | |
7) | Başvuru süresi | |
8) | Açıkça dayanaktan yoksun olmama kriteri | |
9) | Anayasal ve kişisel önem ve önemli zarar ölçütü | |
10) | Bireysel Başvuru Usulünde Karar Türleri | |
11) | Örnek karar incelemeleri | |
12) | Karar İncelemesi/Sunumlar | |
13) | Karar İncelemesi/Sunumlar | |
14) | Karar İncelemesi/Sunumlar |
Ders Notları / Kitaplar: | T.C. 1982 Anayasası Metni, 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun, Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi, Anayasa Mahkemesi ve İHAM İçtihatları |
Diğer Kaynaklar: | • Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, Ankara Üniversitesi Yayını, 1998. • Ece Göztepe, “Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Hakkının (Anayasa Şikâyeti) 6216 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi”, TBB Dergisi, Sayı: 95, 2011, ss. 13-40. • Fazıl Sağlam, “Anayasa Mahkemesi’nin Ürettiği Yapay Bir Kavram: Ortak Koruma Alanı”, Metin Günday Armağanı, Atılım Üniversitesi Yayınları, 2. Cilt, ss. 1101-1164, 2020. • Korkut Kanadoğlu, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru, XII Levha Yayınları, 2015. • Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013. • Sibel İnceoğlu, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Modelleri, XII Levha Yayınları, 2017. • Tolga Şirin, Türkiye’de Anayasa Şikayeti, XII Levha Yayınları, 2013. • Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018. • Ulaş Karan, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru Rehberi, İstanbul Bilgi Üniversitesi yayınları, 2015. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||
1) Kamu hukuk alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerine ait kavram ve kurumlara ya da yöntemlere ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme | ||||||||
2) Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri hukuk kuramı ve uygulamasına ilişkin konu ve sorunların analizinde kullanma | ||||||||
3) Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme | ||||||||
4) Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma | ||||||||
5) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme | ||||||||
6) Kaynak tarama ve düzenleme, bilgi aktarımı/sunumu gibi araştırma becerilerini teknolojiden yararlanarak kullanma | ||||||||
7) Araştırmanın bulgularını akademik bir dilde sözlü ve yazılı olarak uzmanlık düzeyinde ve etik kurallar çerçevesinde ifade etme | ||||||||
8) Tek başına veya grup içinde kamu hukuku alanındaki bir araştırmayı uygun yöntemleri kullanarak yürütme | ||||||||
9) Kamu hukukuna ilişkin kavramları uluslararası boyuta analitik olarak inceleyip yorumlama |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kamu hukuk alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerine ait kavram ve kurumlara ya da yöntemlere ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme | |
2) | Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri hukuk kuramı ve uygulamasına ilişkin konu ve sorunların analizinde kullanma | |
3) | Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme | |
4) | Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma | |
5) | Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme | |
6) | Kaynak tarama ve düzenleme, bilgi aktarımı/sunumu gibi araştırma becerilerini teknolojiden yararlanarak kullanma | |
7) | Araştırmanın bulgularını akademik bir dilde sözlü ve yazılı olarak uzmanlık düzeyinde ve etik kurallar çerçevesinde ifade etme | |
8) | Tek başına veya grup içinde kamu hukuku alanındaki bir araştırmayı uygun yöntemleri kullanarak yürütme | |
9) | Kamu hukukuna ilişkin kavramları uluslararası boyuta analitik olarak inceleyip yorumlama |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 74 |