KHYL526 Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulüİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Kamu Hukuku YL(Tezsiz )Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Kamu Hukuku YL(Tezsiz )
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: KHYL526
Ders İsmi: Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulü
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SİNEM ŞİRİN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, devlet organlarının ve özellikle yargılama organlarınca gerçekleştirilen temel hak ihlallerinin giderilmesini sağlayan bireysel başvuru usulünün uygulayıcılar tarafından ayrıntılı biçimde öğrenilmesi, usul hukukuna ilişkin Anayasa Mahkemesinin gelişmekte olan içtihadının tartışılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste, Anayasa Mahkemesine bireysel başvurunun ortaya çıkışı ve temel özellikleri, başvuru koşulları ve kabul edilebilirlik kriterleri, karar türleri ile Mahkemenin usul hukukuna ilişkin içtihadı açıklanıp tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Anayasa Mahkemesine bireysel başvuruya ilişkin temel kavramları ve kabul edilebilirlik kriterlerini öğrenir.
2) Anayasa Mahkemesinin bireysel başvuru usulüne ilişkin içtihada hakim olur ve bireysel başvuru yolunda verilen karar türlerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bireysel Başvuru Yolunun Tanımı, Amacı, Özellikleri ve Ortaya Çıkışı
2) Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolunun Temel Özellikleri ve Başvuruların İncelenmesi
3) Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından)
4) Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından)
5) Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından)
6) Başvuru yollarının tüketilmesi ve istisnaları
7) Başvuru süresi
8) Açıkça dayanaktan yoksun olmama kriteri
9) Anayasal ve kişisel önem ve önemli zarar ölçütü
10) Bireysel Başvuru Usulünde Karar Türleri
11) Örnek karar incelemeleri
12) Karar İncelemesi/Sunumlar
13) Karar İncelemesi/Sunumlar
14) Karar İncelemesi/Sunumlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: T.C. 1982 Anayasası Metni, 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun, Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi, Anayasa Mahkemesi ve İHAM İçtihatları
Diğer Kaynaklar: • Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, Ankara Üniversitesi Yayını, 1998.
• Ece Göztepe, “Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Hakkının (Anayasa Şikâyeti) 6216 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi”, TBB Dergisi, Sayı: 95, 2011, ss. 13-40.
• Fazıl Sağlam, “Anayasa Mahkemesi’nin Ürettiği Yapay Bir Kavram: Ortak Koruma Alanı”, Metin Günday Armağanı, Atılım Üniversitesi Yayınları, 2. Cilt, ss. 1101-1164, 2020.
• Korkut Kanadoğlu, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru, XII Levha Yayınları, 2015.
• Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013.
• Sibel İnceoğlu, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Modelleri, XII Levha Yayınları, 2017.
• Tolga Şirin, Türkiye’de Anayasa Şikayeti, XII Levha Yayınları, 2013.
• Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018.
• Ulaş Karan, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru Rehberi, İstanbul Bilgi Üniversitesi yayınları, 2015.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Kamu hukuk alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerine ait kavram ve kurumlara ya da yöntemlere ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme
2) Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri hukuk kuramı ve uygulamasına ilişkin konu ve sorunların analizinde kullanma
3) Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme
4) Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma
5) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme
6) Kaynak tarama ve düzenleme, bilgi aktarımı/sunumu gibi araştırma becerilerini teknolojiden yararlanarak kullanma
7) Araştırmanın bulgularını akademik bir dilde sözlü ve yazılı olarak uzmanlık düzeyinde ve etik kurallar çerçevesinde ifade etme
8) Tek başına veya grup içinde kamu hukuku alanındaki bir araştırmayı uygun yöntemleri kullanarak yürütme
9) Kamu hukukuna ilişkin kavramları uluslararası boyuta analitik olarak inceleyip yorumlama

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Kamu hukuk alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerine ait kavram ve kurumlara ya da yöntemlere ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme
2) Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri hukuk kuramı ve uygulamasına ilişkin konu ve sorunların analizinde kullanma
3) Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütme
4) Kamu hukuku alanında ve kamu hukukunun alt disiplinlerinde edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiler ile hukuk kuram ve uygulamasına ilişkin güncel gelişmeleri yazılı ve sözlü olarak sistemli biçimde aktarma
5) Hukuk kavram ve kurumları, yerleşik hukuk uygulaması ve hukuk kurallarını eleştirel bir gözle sorgulayarak gerektiğinde bunları geliştirme
6) Kaynak tarama ve düzenleme, bilgi aktarımı/sunumu gibi araştırma becerilerini teknolojiden yararlanarak kullanma
7) Araştırmanın bulgularını akademik bir dilde sözlü ve yazılı olarak uzmanlık düzeyinde ve etik kurallar çerçevesinde ifade etme
8) Tek başına veya grup içinde kamu hukuku alanındaki bir araştırmayı uygun yöntemleri kullanarak yürütme
9) Kamu hukukuna ilişkin kavramları uluslararası boyuta analitik olarak inceleyip yorumlama

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 74