HEM555 Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Hemşirelik (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM555
Ders İsmi: Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 15
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÜLZADE UYSAL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. KERİME DERYA BEYDAĞ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Prekonsepsiyondan başlamak üzere gebelik, doğum anı ve sonrası dönemlerde normal gebe, fetüs, anne ve yenidoğan aile üyelerinin bakım gereksinimlerinin tanılanması ve karşılanmasına ilişkin bilgi ve uygulamalar. Uygulamalı eğitimde ilgili diğer becerilerin yanı sıra öğrencinin spontan doğum yaptırarak yeterlik kazanması sağlanır.

Dersin İçeriği: Prekonsepsiyondan başlamak üzere gebelik, doğum anı ve sonrası dönemlerde normal gebe, fetüs, anne ve yenidoğan aile üyelerinin bakım gereksinimlerinin tanılanması ve karşılanmasına ilişkin bilgi ve uygulamalar. Uygulamalı eğitimde ilgili diğer becerilerin yanı sıra öğrencinin spontan doğum yaptırarak yeterlik kazanması sağlanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kadın sağlığı ve üreme sağlığına ilişkin temel kavramları, ulusal ve uluslararası göstergeleri yorumlar,
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kadının tüm yaşam evrelerine özgü bakım gereksinimlerine yönelik hemşirelik girişimlerini uygular,
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kadın Hastalıklarını tanımlar ve gerekli hemşirelik girişimlerini uygular,
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) TNSA 2018 Verileri Doğrultusunda Kadın Sağlığının Değerlendirilmesi
2) Dünyada ve Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumu ve Sorunları
3) Kadının Toplumdaki Yeri ve Toplumsal Cinsiyet
4) Kadın Sağlığında Etik Konular (Kürtaj, Cinsiyet seçimi, Genetik çalışmaları, kök hücre uygulamaları, tüp bebek uygulamaları, kızlık zarı incelemesi ve Etik)
5) Aile Planlamasında Yenilikler
6) Antenatal Bakım ve Doğuma Hazırlık Sınıfları Antenatal sınıf çeşitleri, Ülkemizde ve Dünyada Antenatal Eğitim Sınıflarının Durumu, Antenatal sınıfların gebelik ve doğuma etkisi
7) Kadın Sağlığı ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları (Suda doğum, Müzik ile tedavi, Yoga, Reiki, Akupessure, Akupunktur vb.)
8) Üreme Sağlığı ve Kültürlerarası yaklaşım, Prenatal ve postnatal dönemde, kültürel yaklaşım, İnfertilite ve Kültürel yaklaşım
9) Çalışma hayatı ve Üreme sağlığı (kimyasalların üreme sağlığına etkileri)
11) Doğum ve kadın hastalıkları hemşireliğinde kanıt temelli uygulamalar, çalışma örnekleri (Genital enfeksiyonlardan korunmada , aile planlamasında, infertilitede, menapozda)
12) Kadının Yaşam Dönemlerinde Cinsellik ve Cinsel Sağlık
13) Prenatal tanı ve tedavi yöntemleri, güncel yaklaşımlar
14) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Taşkın L . Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Genişletilmiş VI. Baskı, Sistem Ofset Matbaacılık, Ankara, 2009.
2.Hemşirelere ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları, Kızılkaya Beji N (Ed). Nobel Tıp Kitapevleri İstanbul, 2015.
3. Ebelere Yönelik Kapsamlı Doğu , Demirgöz Bal M, Yılmaz Dereli S. (Ed).Akademisyen Kitapevi, İstanbul, 2017.
4.Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi . Coşkun A (Ed). İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2008.
5. Ayhan A., Durukan T., Günalp S., Gürgan T., Önderoğlu L.S., Yaralı H., Yüce K.. Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi. Güneş Tıp Kitabevi, 2008.
Diğer Kaynaklar: Simpson, K.R., Creehan, P.A. (2008). Perinatal Nursing. 3rd Edition. Lippincott, Williams& Wilkins.
Orshan, S.A. (2008). Maternity, Newborn, and Women's Health Nursing: Comprehensive Care Across. Lippincott, Williams& Wilkins.
Littleton, L.Y., Engebretson, J.C. (2005). Maternity Nursing Care.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Hemşirelik lisans düzeyi yeterliklerine sahip aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilmek
2) İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilmek
3) Sağlık alanında sorunların tanımlanmasına ve çözümüne yönelik planlanmış bir bilimsel araştırmayı yürütebilmek
4) Sosyolojik bakış açısı ile toplumsal olayları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirebilme, kaynakları harekete geçirebilme, sektörlerarası işbirliği yapabilmek
6) Atravmatik bakım, bütüncül bakım, aile merkezli bakım ve çocuğun bireyselliğini göz önüne alarak yasal ve etik ilkeler doğrultusunda primer, sekonder ve tersiyer düzeyde bakım verebilme becerisini göstermek
7) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri öğretme
8) Alanı ile ilgili bir sağlık sorununa çözüm bulabilme, hasta bakımı planlayabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik lisans düzeyi yeterliklerine sahip aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilmek
2) İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilmek
3) Sağlık alanında sorunların tanımlanmasına ve çözümüne yönelik planlanmış bir bilimsel araştırmayı yürütebilmek
4) Sosyolojik bakış açısı ile toplumsal olayları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirebilme, kaynakları harekete geçirebilme, sektörlerarası işbirliği yapabilmek
6) Atravmatik bakım, bütüncül bakım, aile merkezli bakım ve çocuğun bireyselliğini göz önüne alarak yasal ve etik ilkeler doğrultusunda primer, sekonder ve tersiyer düzeyde bakım verebilme becerisini göstermek
7) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri öğretme
8) Alanı ile ilgili bir sağlık sorununa çözüm bulabilme, hasta bakımı planlayabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Sunum / Seminer 14 3 42
Rapor Teslimi 14 3 42
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 246