HEM582 Ameliyathane Hemşireliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Hemşirelik (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM582
Ders İsmi: Ameliyathane Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR ÇALIŞKAN
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Cerrahi hastasının ameliyat döneminde ekibin bir üyesi olarak hemşirelik süreci doğrultusunda nitelikli bakım verebilecek bilgi, beceri ve davranışları kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Ameliyathane hemşireliğinde temel kavramlar, ameliyathane hemşiresinin görev, rol ve sorumlulukları, ameliyathanede güvenlik önlemleri, ameliyathanede hemşirelik bakımı, anestezi uygulamaları ve hemşirenin sorumlulukları , asepsi, sterilizasyon, cerrahi enstrümanlar

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ameliyathane hemşiresinin rol ve sorumluluklarını bilir Ameliyat sırası hemşirelik bakımını bilir Güvenli cerrahiyi bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ameliyathane hemşiresinin rol ve sorumluluklarını açıklayabilir Ameliyat sırası hemşirelik bakımını açıklayabilir Güvenli cerrahiyi açıklayabilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Ameliyat sırası hasta bakımını bilir
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ameliyathane hemşireliğine giriş Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
2) Ameliyathane Hemşireliğinde Temel Kavramlar (Ameliyathane Hemşiresinin Görev, Rol ve Sorumlulukları, Hasta merkezli bakım modeli, ekip çalışması, etkili iletişim, ameliyathane hemşireliği standartları) Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
3) Ameliyathanenin Tarihçesi ve Mimari Yapısı Ameliyathanede organizasyon ve yönetim Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
4) Ameliyathane Ortamı ve Çevre Güvenliği Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
5) Ameliyathanede çalışan güvenliği Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
6) Hasta Güvenliği ve Risk Yönetimi Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
7) Enfeksiyondan Korunma ve Önlem Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
8) Ameliyathanede Hasta Hazırlığı Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
9) Anestezi Uygulamaları ve Hemşirenin Rolü Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
10) Ameliyathanede Hasta Pozisyonları Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
11) Cerrahi Enstrümanlar Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
12) Doku örnekleri Kanama kontrolü Yara İyileşmesi, Pansumanlar ve Drenler Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
13) Ameliyathane temizliği ve dezenfeksiyon Ameliyathanede Atık Yönetimi Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
14) Geriatrik cerrahi Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
15) Ameliyathanede yeni gelişmeler Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi
16) Final sınavı Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği İzmir Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Van Gıersebergen YM, Kaymakçı Ş. (2015). Ameliyathane hemşireliği
İzmir
Aksoy G., Kanan N., Akyolcu N. (2012). Cerrahi Hemşireliği I, Nobel Tıp Kitabevleri, , İstanbul, Nobel Matbaacılık
Diğer Kaynaklar: Karadakovan A., Aslan E. F.(2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Genişletilmiş 2. Baskı, Adana, Nobel Kitapevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Hemşirelik lisans düzeyi yeterliklerine sahip aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilmek
2) İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilmek
3) Sağlık alanında sorunların tanımlanmasına ve çözümüne yönelik planlanmış bir bilimsel araştırmayı yürütebilmek
4) Sosyolojik bakış açısı ile toplumsal olayları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirebilme, kaynakları harekete geçirebilme, sektörlerarası işbirliği yapabilmek
6) Atravmatik bakım, bütüncül bakım, aile merkezli bakım ve çocuğun bireyselliğini göz önüne alarak yasal ve etik ilkeler doğrultusunda primer, sekonder ve tersiyer düzeyde bakım verebilme becerisini göstermek
7) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri öğretme
8) Alanı ile ilgili bir sağlık sorununa çözüm bulabilme, hasta bakımı planlayabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik lisans düzeyi yeterliklerine sahip aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilmek 5
2) İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilmek 5
3) Sağlık alanında sorunların tanımlanmasına ve çözümüne yönelik planlanmış bir bilimsel araştırmayı yürütebilmek 5
4) Sosyolojik bakış açısı ile toplumsal olayları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirebilme, kaynakları harekete geçirebilme, sektörlerarası işbirliği yapabilmek 5
6) Atravmatik bakım, bütüncül bakım, aile merkezli bakım ve çocuğun bireyselliğini göz önüne alarak yasal ve etik ilkeler doğrultusunda primer, sekonder ve tersiyer düzeyde bakım verebilme becerisini göstermek 5
7) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri öğretme 5
8) Alanı ile ilgili bir sağlık sorununa çözüm bulabilme, hasta bakımı planlayabilme. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 3 16 48
Sunum / Seminer 1 50 50
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 188