HEM594 Yenidoğan Hemşireliğiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Hemşirelik (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Hemşirelik (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM594
Ders İsmi: Yenidoğan Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. GÜLZADE UYSAL
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. GÜLZADE UYSAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencinin doğum öncesi, sırası ve sonrası dönemde aile merkezli yaklaşımla yenidoğan sağlığının izlem ve bakımını yapabilmesi ve yenidoğan yoğun bakım ünitesinde bebek için aile merkezli profesyonel bakımı planlayabilmesini, ağrı kontrolü/azaltılmasını ve yenidoğanın gelişimsel bakımını sağlamaktır.
Dersin İçeriği: I-YENİDOĞAN HEMŞİRELİĞİNE GİRİŞ
• Dünda ve ülkemizde yenidoğan hemşireliği
• Yenidoğan yoğun bakım ünitelerinin organizasyonu
• Yenidoğan hemşireliğinde etik
• Yenidoğanın transportu
II- DOĞUM ODASINDA ve SONRASINDA DEĞERLENDİRME Prenatal risk faktörlerinin tanımlanması
• Riskli gebeliklerin yenidoğana etkisi
• Yenidoğanın uyumu
• Yenidoğanın değerlendirilmesi
• Yenidoğanın resusitasyonu
• Doğum odasında bakım
III- YENİDOĞANDA GELİŞİMSEL BAKIM
IV- YENİDOĞAN BAKIMI
• Yenidoğanın ısı kontrolünün sağlanması
• Yeni doğanın sıvı elektrolit dengesinin sağlanması
• Yenidoğan beslenmesi
• Yenidoğan ünitelerinden enfeksiyon kontrolü
V-- YENİDOĞANDA SOLUNUM SİSTEMİNE İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR
• Yenidoğanda akciğer sorunları
• Apne
• Oksijen uygulamaları
• Yardımcı solunum uygulamaları
VI- YENİDOĞANDA KARDİYOVASKÜLER SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR
VI- YENİDOĞANDA NÖROLOJİK SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR
VII- YENİDOĞANDA SIK GÖRÜLEN METABOLİK SORUNLAR
VIII- YENİDOĞANDA ENDOKRİN SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR
IV- YENİDOĞANDA GASTROİNTESTİNAL SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR
X- YENİDOĞANDA ÜRİNER SİSTEM HASTALIKLARI
XI- YENİDOĞANDA HEMATOLOJİK HASTALIKLAR
XII- YENİDOĞANDA ONKOLOJİK HASTALIKLARI
XIII- YENİDOĞANDA KAS İSKELET SİSTEMİNE İLİKŞİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR
XIV- YENİDOĞANDA CİLT SORUNLARI
XV- YENİDOĞAN ENFEKSİYONLARI
XVI- YENİDOĞANDA AĞRININ ÖNLENMESİ
XVII- YENİDOĞANDANDA İLAÇ TEDAVİ İLKELERİ
XVIII- YENİDOĞANLARIN TABURCULUK EĞİTİMİ

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Dağoğlu T., Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. Yenilenmiş ikinci baskı, Nobel tıp kitabevleri.
2. Yurdakök M. (2012). Yenidoğan Hemşireliği. İkinci baskı. Rotatıp.
Diğer Kaynaklar: Törüner, E., Büyükgönenç, L. (2011). Çocuk Sağlığı: Temel Hemşirelik Yaklaşımları, 1. Baskı, Amasya, Göktuğ Yayıncılık.
Hockenberry, M., & Wilson, D. (2013). Wong’s Essentials of Pediatric Nursing. (9th ed.). St. Louis, MO: Mosby Elsevier

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Hemşirelik lisans düzeyi yeterliklerine sahip aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilmek
2) İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilmek
3) Sağlık alanında sorunların tanımlanmasına ve çözümüne yönelik planlanmış bir bilimsel araştırmayı yürütebilmek
4) Sosyolojik bakış açısı ile toplumsal olayları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirebilme, kaynakları harekete geçirebilme, sektörlerarası işbirliği yapabilmek
6) Atravmatik bakım, bütüncül bakım, aile merkezli bakım ve çocuğun bireyselliğini göz önüne alarak yasal ve etik ilkeler doğrultusunda primer, sekonder ve tersiyer düzeyde bakım verebilme becerisini göstermek
7) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri öğretme
8) Alanı ile ilgili bir sağlık sorununa çözüm bulabilme, hasta bakımı planlayabilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik lisans düzeyi yeterliklerine sahip aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilmek
2) İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilmek
3) Sağlık alanında sorunların tanımlanmasına ve çözümüne yönelik planlanmış bir bilimsel araştırmayı yürütebilmek
4) Sosyolojik bakış açısı ile toplumsal olayları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirebilme, kaynakları harekete geçirebilme, sektörlerarası işbirliği yapabilmek
6) Atravmatik bakım, bütüncül bakım, aile merkezli bakım ve çocuğun bireyselliğini göz önüne alarak yasal ve etik ilkeler doğrultusunda primer, sekonder ve tersiyer düzeyde bakım verebilme becerisini göstermek
7) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri öğretme
8) Alanı ile ilgili bir sağlık sorununa çözüm bulabilme, hasta bakımı planlayabilme.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %