Hemşirelik (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | HEM594 | ||||||||
Ders İsmi: | Yenidoğan Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. GÜLZADE UYSAL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. GÜLZADE UYSAL |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Öğrencinin doğum öncesi, sırası ve sonrası dönemde aile merkezli yaklaşımla yenidoğan sağlığının izlem ve bakımını yapabilmesi ve yenidoğan yoğun bakım ünitesinde bebek için aile merkezli profesyonel bakımı planlayabilmesini, ağrı kontrolü/azaltılmasını ve yenidoğanın gelişimsel bakımını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: | I-YENİDOĞAN HEMŞİRELİĞİNE GİRİŞ • Dünda ve ülkemizde yenidoğan hemşireliği • Yenidoğan yoğun bakım ünitelerinin organizasyonu • Yenidoğan hemşireliğinde etik • Yenidoğanın transportu II- DOĞUM ODASINDA ve SONRASINDA DEĞERLENDİRME Prenatal risk faktörlerinin tanımlanması • Riskli gebeliklerin yenidoğana etkisi • Yenidoğanın uyumu • Yenidoğanın değerlendirilmesi • Yenidoğanın resusitasyonu • Doğum odasında bakım III- YENİDOĞANDA GELİŞİMSEL BAKIM IV- YENİDOĞAN BAKIMI • Yenidoğanın ısı kontrolünün sağlanması • Yeni doğanın sıvı elektrolit dengesinin sağlanması • Yenidoğan beslenmesi • Yenidoğan ünitelerinden enfeksiyon kontrolü V-- YENİDOĞANDA SOLUNUM SİSTEMİNE İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR • Yenidoğanda akciğer sorunları • Apne • Oksijen uygulamaları • Yardımcı solunum uygulamaları VI- YENİDOĞANDA KARDİYOVASKÜLER SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR VI- YENİDOĞANDA NÖROLOJİK SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR VII- YENİDOĞANDA SIK GÖRÜLEN METABOLİK SORUNLAR VIII- YENİDOĞANDA ENDOKRİN SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR IV- YENİDOĞANDA GASTROİNTESTİNAL SİSTEME İLİŞKİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR X- YENİDOĞANDA ÜRİNER SİSTEM HASTALIKLARI XI- YENİDOĞANDA HEMATOLOJİK HASTALIKLAR XII- YENİDOĞANDA ONKOLOJİK HASTALIKLARI XIII- YENİDOĞANDA KAS İSKELET SİSTEMİNE İLİKŞİN GÖRÜLEBİLECEK SORUNLAR XIV- YENİDOĞANDA CİLT SORUNLARI XV- YENİDOĞAN ENFEKSİYONLARI XVI- YENİDOĞANDA AĞRININ ÖNLENMESİ XVII- YENİDOĞANDANDA İLAÇ TEDAVİ İLKELERİ XVIII- YENİDOĞANLARIN TABURCULUK EĞİTİMİ |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Dağoğlu T., Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik İlkeleri. Yenilenmiş ikinci baskı, Nobel tıp kitabevleri. 2. Yurdakök M. (2012). Yenidoğan Hemşireliği. İkinci baskı. Rotatıp. |
Diğer Kaynaklar: | Törüner, E., Büyükgönenç, L. (2011). Çocuk Sağlığı: Temel Hemşirelik Yaklaşımları, 1. Baskı, Amasya, Göktuğ Yayıncılık. Hockenberry, M., & Wilson, D. (2013). Wong’s Essentials of Pediatric Nursing. (9th ed.). St. Louis, MO: Mosby Elsevier |
Ders Öğrenme Kazanımları | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||
1) Hemşirelik lisans düzeyi yeterliklerine sahip aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilmek | ||||||
2) İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilmek | ||||||
3) Sağlık alanında sorunların tanımlanmasına ve çözümüne yönelik planlanmış bir bilimsel araştırmayı yürütebilmek | ||||||
4) Sosyolojik bakış açısı ile toplumsal olayları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirebilme, kaynakları harekete geçirebilme, sektörlerarası işbirliği yapabilmek | ||||||
6) Atravmatik bakım, bütüncül bakım, aile merkezli bakım ve çocuğun bireyselliğini göz önüne alarak yasal ve etik ilkeler doğrultusunda primer, sekonder ve tersiyer düzeyde bakım verebilme becerisini göstermek | ||||||
7) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri öğretme | ||||||
8) Alanı ile ilgili bir sağlık sorununa çözüm bulabilme, hasta bakımı planlayabilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik lisans düzeyi yeterliklerine sahip aynı veya farklı bir alanda uzmanlık düzeyinde bilgilerini geliştirebilme ve derinleştirebilmek | |
2) | İlişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilmek | |
3) | Sağlık alanında sorunların tanımlanmasına ve çözümüne yönelik planlanmış bir bilimsel araştırmayı yürütebilmek | |
4) | Sosyolojik bakış açısı ile toplumsal olayları eleştirel olarak inceleyebilmek, geliştirebilme, kaynakları harekete geçirebilme, sektörlerarası işbirliği yapabilmek | |
6) | Atravmatik bakım, bütüncül bakım, aile merkezli bakım ve çocuğun bireyselliğini göz önüne alarak yasal ve etik ilkeler doğrultusunda primer, sekonder ve tersiyer düzeyde bakım verebilme becerisini göstermek | |
7) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleme ve bu değerleri öğretme | |
8) | Alanı ile ilgili bir sağlık sorununa çözüm bulabilme, hasta bakımı planlayabilme. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |