ISG506 İş Sağlığı ve Güvenliğinde İstatistikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İş Sağlığı ve Güvenliği (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İş Sağlığı ve Güvenliği (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ISG506
Ders İsmi: İş Sağlığı ve Güvenliğinde İstatistik
Ders Yarıyılı: Güz
Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 10
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi IŞILAY BİLGİÇ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi TANER KARASOY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; kantitatif analiz teknikleri ile araştırma konularını sayısal bir biçimde ifade edilmektedir. Analize konu olan değişkenlerin belirlenmesi, verilerin toplanması, araştırmanın metodolojisinin belirlenmesi gibi konulara değinilerek daha sonra çeşitli analiz türlerinde kısıt altında optimizasyon sağlamak amacıyla izlenmesi gereken aşamalara yer verilecektir. Her analizin sonunda ise analiz sonuçlarından elde edilen objektif sonuçların ne şekilde yorumlanması gerektiği detaylı olarak incelenecektir.
Dersin İçeriği: İstatistiksel Analiz ve Karar Verme Dersi;belirsizlik altında karar vermeyi sağlayan teknik ve yöntemler bütününün öğretilmesidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • İstatistiksel olaylardaki değişkenleri belirler ve tanımlar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • İstatistiksel verileri nasıl belirleyeceğini, toplayacağını ve düzenleyeceğini belirler.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) • Optimal karar verme süreci için gerekli becerileri sağlar.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders izlencesini inceler. • Kantitatif analiz kavramını açıklar. • Kalitatif analiz kavramını açıklar. • Kantitatif analiz yaklaşımını açıklar.
2) • Araştırma problemini tanımlar. • Kantitatif analiz modeli geliştirmeyi analiz eder. • Araştırma sorusunun belirlenmesindeki önemli sorunları listeler. • Kantitatif analiz yaklaşımındaki olası sorunları listeler. Cinemre (2011), 1.Bölümün okunması, ss.1-30.
3) • Olasılık kavramını ve uygulamalarını açıklar. • İstatistiksel olarak bağımsız olayları açıklar. • İstatistiksel olarak bağımlı olayları açıklar. • Bayes teoreminin genel formunu tanımlar. • Rassal değişkenleri tanımlar. • Olasılık dağılımını analiz eder. Derste dağıtılan kaynakların okunması Taha (2010), 12. Bölüm, ss.471-484.
4) • Binom dağılımını analiz eder. • Normal dağılımı analiz eder. • F dağılımını analiz eder. • Üstel dağılımı analiz eder. • Poisson dağılımını analiz eder. Derste dağıtılan kaynakların okunması Taha (2010), 12. Bölüm, ss.484-496.
5) • Karar verme sürecindeki altı adımı listeler. • Karar verme yapısının türlerini açıklar. • Belirsizlik altında karar vermeyi tanımlar. • Belirsizlik altında karar vermenin türlerini listeler. • Risk altında karar vermeyi tanımlar. • Risk altında karar vermenin türlerini listeler Derste dağıtılan kaynakların okunması
6) • Karar ağaçlarını tanımlar. • Fayda teorisini tanımlar. • Fayda kavramını bir karar verme kriteri olarak açıklar. Derste dağıtılan kaynakların okunması
7) • Regresyon modelini açıklar. • Basit doğrusal regresyonu analiz eder. • Çoklu regresyon modelini analiz eder. • Doğrusal olmayan regresyon modelini analiz eder. Derste dağıtılan kaynakların okunması
8) Vize sınavı Vize sınavına yönelik çalışma
9) • Gelecek tahmini kavramını açıklar. • Gelecek tahmini türlerini tanımlar. • Zaman serisi bileşenlerini analiz eder. • Trend ve mevsimselliğe sahip regresyonu analiz eder. • Gelecek tahmini nasıl izleneceğini ve kontrol edileceğini analiz eder.
10) • Doğrusal program modellerini analiz eder. • Doğrusal programlamanın gerekliliklerini listeler ve açıklar. • Doğrusal programlama problemlerini formüle eder. • Doğrusal programlama probleminde grafik çözümün nasıl kullanılacağını gösterir. Cinemre (2011), 2.Bölümün okunması, ss.35-109.
11) • En küçükleme problemi çözer. • Doğrusal programlamada dört özel durumu analiz eder. • Duyarlılık analizini tanımlar ve açıklar. Cinemre (2011), 3.Bölümün okunması, ss.129-200.
12) • Pazarlama uygulamalarını belirler ve açıklar. • Üretim uygulamalarını belirler ve açıklar. • İş planlaması uygulamalarını belirler ve açıklar. • Finansal uygulamalarını belirler ve açıklar. • Bileşen karıştırma uygulamalarını belirler ve açıklar. • Ulaştırma uygulamalarını belirler ve açıklar. • Doğrusal programlama uygulamalarını sınıflandırır. • Doğrusal programlama problemlerini formüle eder. Derste dağıtılan kaynakların okunması
13) • Tam sayılı programlamayı analiz eder. • Hedef programlamayı analiz eder. • Doğrusal olmayan programlamayı analiz eder. • Hedef programlama ile doğrusal programlama arasındaki farkı tartışır. Cinemre (2011), 6. Bölümün okunması, ss.335-398.
14) • Oyun teorisini analiz eder. • Oyun teorisinin beş türünü listeler. • Oyun teorisi problemlerini doğrusal programlama ile çözer. Cinemre (2011), 11.Bölümün okunması, ss.691-734.
15) Final Sınavı Final sınavına yönelik çalışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yöneylem Araştırması
Nalan Cinemre
Evrim Yayınevi, Istanbul, 2011
ISBN : 9789755032078
Diğer Kaynaklar: Yöneylem Araştırması
Nalan Cinemre
Evrim Yayınevi, Istanbul, 2011
ISBN : 9789755032078

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili kapsamlı ve güncel bilgilere sahip olmak
2) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuatı bilmek ve güncel gelişmeleri takip etmek
3) Risk analizi konusunda bilgi sahibi olmak
4) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda araştırma yöntemleri ve kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak
5) Alanda kazandığı bilgi ve becerilere uygun yöntemler ve araçlar kullanarak birçok sektördeki çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit etme, çözüm önerileri üretme, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme becerisine sahip olmak
6) İş sağlığı ve güvenliğinde kullanılan kişisel koruyucu donanımları tanır ve bilir.
7) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda farklı alanlarda ortak kuralları kavrar, İş Sağlığı ve güvenliği ile ilgili sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.
8) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili başlıca konularda araştırma, sunum ve raporlama yapar.
9) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yaptığı çalışmalarda ve tüm akademik çalışmalarında bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili kapsamlı ve güncel bilgilere sahip olmak
2) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili mevzuatı bilmek ve güncel gelişmeleri takip etmek
3) Risk analizi konusunda bilgi sahibi olmak
4) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda araştırma yöntemleri ve kullanılan istatistik yöntemler hakkında bilgi sahibi olmak
5) Alanda kazandığı bilgi ve becerilere uygun yöntemler ve araçlar kullanarak birçok sektördeki çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit etme, çözüm önerileri üretme, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme becerisine sahip olmak
6) İş sağlığı ve güvenliğinde kullanılan kişisel koruyucu donanımları tanır ve bilir.
7) İş Sağlığı ve Güvenliği konusunda farklı alanlarda ortak kuralları kavrar, İş Sağlığı ve güvenliği ile ilgili sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur.
8) İş Sağlığı ve Güvenliği ile ilgili başlıca konularda araştırma, sunum ve raporlama yapar.
9) İş Sağlığı ve Güvenliği alanında yaptığı çalışmalarda ve tüm akademik çalışmalarında bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Bireysel Proje
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 90
Ödevler 15 30
Ara Sınavlar 1 25
Final 1 35
Toplam İş Yükü 225