MADL225 Hukuk Mesleği ve Etikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Adalet (İkinci Öğretim)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Adalet (İkinci Öğretim)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MADL225
Ders İsmi: Hukuk Mesleği ve Etik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ALPER ÇELİKEL
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. ALPER ÇELİKEL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı felsefe, etik, ahlak ve hukuk terimleri ve anlamlarının öğrenilmesini sağlayarak Etik ve Hukuk arasındaki temel benzerlikler ve farkları kavrayabilme yeteneğine sahip olunmasının yanında Hukukun içindeki etik ve yargısal etik kavramlarının öğretilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: • Etik, ahlak, adalet ve hukuk arasındaki ilişkiler
• Etik davranış ilkeleri
• Hakim, savcı, noter ve diğer yargı çalışanlarının davranış biçimleri
• Avukatlık mesleği etiği
• Avukatların yargı organlarıyla ilişkisi
• Avukat müvekkil ilişkisi
• Havana Kuralları ile Bangolar Yargı Etiği Kurallarının karşılaştırılması
• Etik mevzuatı ve işleyişi
• Türkiye Barolar Birliği Meslek Kuralları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Etik, ahlak, adalet ve hukuk arasındaki ilişkileri bilir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Etik mevzuatını ve işleyişini bilir
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) • Avukatlık mesleği etiğini bilir
Alana Özgü Yetkinlik
1) • Havana Kuralları ile Bangolar Yargı Etiği Kurallarını karşılaştırır
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders izlencesi ve kaynakları
2) • Etik ve ahlakla ilgili temel kavramlar. ders notları
3) • Etik, ahlak, adalet ve hukuk arasındaki ilişki ve hukuka aykırı işlemler ders notları
4) • Etik, ahlak, adalet kavramlarını açıklayan filozoflar ders notları
5) • Hakim ve diğer yargı çalışanlarının meslek ilkeleri, hukuki ve cezai sorumlulukları. ders notları
6) • Cumhuriyet savcılarının meslek ilkeleri, hukuki ve cezai sorumlulukları ders notları
7) Ara sınav ders notları
8) • Noter ve noter çalışanlarının meslek ilkeleri, hukuki ve cezai sorumlulukları ders notları
9) • Avukatlık mesleği ve özellikleri ile avukatın mahkeme, müvekkil ve meslektaşlarla ilişkileri ders notları
10) • 1136 Sayılı Avukatlık Kanununda mesleki ilke ve kuralları ders notları
11) • Havana Kuralları ders notları
12) • Avukatların Rolüne Dair Havana Kuralları ders notları
13) • Türkiye Barolar Birliği meslek kuralları ders notları
14) • Avrupa da Avukatlık Mesleğine İlişkin Temel İlkeler Tüzüğü ve Avrupa da Avukatların Tabi Olduğu Meslek Kuralları. ders notları
15) genel tekrar ders notları
16) Final Sınavı ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Okuma materyali, ödev fotokopileri ile birlikte haftalık olarak verilecektir. Reading material will be given on weekly basis together with the assignment sheets
Diğer Kaynaklar: Tuncay, A. Can; Hukuksal Etik (Legal Ethıcs) Ders Notları, İstanbul, 2013.

Uygur, Gülriz; Hukuk Etiğine Giriş,
http://www.bahum.gov.tr/bahumetik/kose_yazileri/makale_bilimsel_yazi/1_makale.htm, E.T. 08.09.2013.

İnceoğlu, Sibel; Devlette Etikten Etik Devlete, Yargıda Etik. TÜSİAD Raporu, İstanbul, 2012.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Bilgi kaynaklarına ulaşma ve değerlendirme yeteneğine sahip olması
2) Bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme yeteneğine sahip olması
3) Türkçe’yi yazılı ve sözlü bir biçimde etkin olarak kullanabilme yeteneğini haiz olması
4) Yabancı dil olarak İngilizce’de temel bilgi düzeyini haiz olması,
5) Hukuk dili ve adli yazışma tekniği konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
6) Etkin bir biçimde klavye kullanabilme becerisine sahip olması,
7) Genel hukuk ilkelerine ve hukuk kavramlarına hâkim olması, bunları yorumlayabilme ve tartışabilme yeteneğini haiz olması
8) Özel hukuk şahısları arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması
9) Dava açma ve dava takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
10) İflas ve icra takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
11) Devletin yapısı, devleti oluşturan organları, bu organların görev ve fonksiyonları, temel hak ve özgürlükler rejimi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
12) Devlet-birey arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincini edinmiş olması
14) Hukuku ilgilendiren mali, ekonomik ve finansal konularda, hukuksal bilişim sistemleri ve teknolojileri konularında, özellikle meclis oturumlarında, mahkeme duruşmalarında ve iş görüşmelerinde yaygın kullanılan bir yöntem olan stenografi konusunda, muhasebe ve bilgisayar alanında çalışma hayatında başarılı olabilecekleri düzeyde bilgi sahibi olması.
15) Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilgi kaynaklarına ulaşma ve değerlendirme yeteneğine sahip olması
2) Bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme yeteneğine sahip olması
3) Türkçe’yi yazılı ve sözlü bir biçimde etkin olarak kullanabilme yeteneğini haiz olması
4) Yabancı dil olarak İngilizce’de temel bilgi düzeyini haiz olması,
5) Hukuk dili ve adli yazışma tekniği konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
6) Etkin bir biçimde klavye kullanabilme becerisine sahip olması,
7) Genel hukuk ilkelerine ve hukuk kavramlarına hâkim olması, bunları yorumlayabilme ve tartışabilme yeteneğini haiz olması
8) Özel hukuk şahısları arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması
9) Dava açma ve dava takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
10) İflas ve icra takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
11) Devletin yapısı, devleti oluşturan organları, bu organların görev ve fonksiyonları, temel hak ve özgürlükler rejimi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
12) Devlet-birey arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincini edinmiş olması
14) Hukuku ilgilendiren mali, ekonomik ve finansal konularda, hukuksal bilişim sistemleri ve teknolojileri konularında, özellikle meclis oturumlarında, mahkeme duruşmalarında ve iş görüşmelerinde yaygın kullanılan bir yöntem olan stenografi konusunda, muhasebe ve bilgisayar alanında çalışma hayatında başarılı olabilecekleri düzeyde bilgi sahibi olması.
15) Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Ödev
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 80
Ara Sınavlar 1 5
Final 1 10
Toplam İş Yükü 143