MADL236 Adalet Psikolojisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Adalet (İkinci Öğretim)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Adalet (İkinci Öğretim)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MADL236
Ders İsmi: Adalet Psikolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm/Fakülte Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. ALPER ÇELİKEL
Dersi Veren(ler): Dr. Süleyman Ceyhan
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere adli sistem içindeki olayları multidisipliner bir yaklaşımla çok yönlü ve sağlıklı değerlendirebilecek bakış açısı kazandırmaktır. Bu minvalde öğrenciler suç sistematiğini, eylemin biyolojik, psikolojik ve sosyal nedenlerini öğrenir ve nihayet tanık, hükümlü, mağdur ve yargıç psikolojisine dair bilgi sahibi olur.
Dersin İçeriği: Adalet psikolojisinin alanı, amacı, Psikolojinin tanımı ve hukukla ilişkileri
Adalet Psikolojisinin yöntemleri
Mağdur, sanık ve tanık psikolojisi,
Yargıç psikolojisinin karar verme süreçlerine etkisi
Ruhsal dengeyi bozan nedenler, ruhsal hastalıklar ve alkolizm
Suç ve ceza, ceza sorumluluğu
Medeni hakları kullanabilme ehliyeti
Suça sürüklenen çocukların yargılanması
Adli Gözlem
Gücün Koruyucu amaçla kullanılması
Empati ve Adalet
Yazılı delillerin psikolojik yönden incelenmesi
Hapsedilenlerin psikolojisi
Cezaların psikolojik etkileri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Adalet Psikolojisinin yakın çalışma alanlarını bilir ve açıklar.
2) Adalet Psikolojisi ve bağlantılı çalışma alanlarını bilir.
3) Adalet Psikolojisinin tarihsel gelişimini bilir.
4) Adalet Psikolojisinin konusu olan adli olguyu bilir.
5) Adalet Psikolojisinin bölümlerini genel olarak bilir.
6) Suç Sistematiğini ve Suçlunun kişiliğini bilir.
7) Eylem olarak suç ve biyolojik nedenlerini bilir.
8) Eylem olarak suç ve psikolojik nedenlerini bilir.
9) Eylem olarak suç ve sosyal nedenlerini bilir.
10) Usul Psikolojisini genel olarak bilir.
11) Tanık psikolojisini bilir.
12) Hükümlü Psikolojisini bilir.
13) Mağdur Psikolojisini bilir.
14) Yargıç Psikolojisini bilir.
15) Adli Tıp Kurumu görevleri ve yapısı bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Ders İzlencelerinin incelenmesi
2) • Adalet psikolojisi ve yakın çalışma alanları. Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.ı.
3) • Adalet Psikolojisi ve bağlantılı çalışma alanları. Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.
4) • Adalet Psikolojisinin tarihsel gelişmesi ve yöntemi. Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.
5) • Adalet Psikolojisi ve Adli Psikoloji arasındaki farklar ile adli olgu kavramı Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.
6) • Adalet Psikolojisinin bölümleri Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.
7) Ara sınav
8) • Suç Sistematiği, Suçlunun Kişiliği ve Eylem olarak suç ve biyolojik nedenleri. Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.
9) • Eylem olarak suç ve psikolojik nedenleri. Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.
10) • Eylem olarak suç ve sosyal nedenleri, sanık psikolojisi ve sorgulama çeşitleri. Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.
11) • Usul Psikolojisi, Olay yeri inceleme, delil ve delil çeşitleri, Tanık Psikolojisi. Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.
12) • Hükümlü psikolojisi, cezanın infazı ve cezaevleri. Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.
13) • Mağdur ve Yargıç Psikolojisi. Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.
14) • Adli Tıp Kurumu ve diğer kurumlar ile Adli Tıp Raporu.
15) Genel tekrar ders notları
16) Final Sınavı ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Okuma materyali, ödev fotokopileri ile birlikte haftalık olarak verilecektir. Reading material will be given on weekly basis together with the assignment sheets

Diğer Kaynaklar: Adalet Psikolojisi
Işıktaç, Yasemin
©2013 | Bilgi Üniversitesi Yayınları | Yayın Tarihi: 2013 | Mart
ISBN: 9786053992899

Suç Bilimi Açısından Adalet Psikolojisi ( Suçlu Psikolojisi - Usul Psikolojisi - Mahpusun Psikolojisi )
Erem, Faruk
©1997 | Yayın Tarihi: 1997

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

Program Kazanımları
1) Bilgi kaynaklarına ulaşma ve değerlendirme yeteneğine sahip olması
2) Bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme yeteneğine sahip olması
3) Türkçe’yi yazılı ve sözlü bir biçimde etkin olarak kullanabilme yeteneğini haiz olması
4) Yabancı dil olarak İngilizce’de temel bilgi düzeyini haiz olması,
5) Hukuk dili ve adli yazışma tekniği konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
6) Etkin bir biçimde klavye kullanabilme becerisine sahip olması,
7) Genel hukuk ilkelerine ve hukuk kavramlarına hâkim olması, bunları yorumlayabilme ve tartışabilme yeteneğini haiz olması
8) Özel hukuk şahısları arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması
9) Dava açma ve dava takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
10) İflas ve icra takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
11) Devletin yapısı, devleti oluşturan organları, bu organların görev ve fonksiyonları, temel hak ve özgürlükler rejimi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
12) Devlet-birey arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincini edinmiş olması
14) Hukuku ilgilendiren mali, ekonomik ve finansal konularda, hukuksal bilişim sistemleri ve teknolojileri konularında, özellikle meclis oturumlarında, mahkeme duruşmalarında ve iş görüşmelerinde yaygın kullanılan bir yöntem olan stenografi konusunda, muhasebe ve bilgisayar alanında çalışma hayatında başarılı olabilecekleri düzeyde bilgi sahibi olması.
15) Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Bilgi kaynaklarına ulaşma ve değerlendirme yeteneğine sahip olması
2) Bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme yeteneğine sahip olması
3) Türkçe’yi yazılı ve sözlü bir biçimde etkin olarak kullanabilme yeteneğini haiz olması
4) Yabancı dil olarak İngilizce’de temel bilgi düzeyini haiz olması,
5) Hukuk dili ve adli yazışma tekniği konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
6) Etkin bir biçimde klavye kullanabilme becerisine sahip olması,
7) Genel hukuk ilkelerine ve hukuk kavramlarına hâkim olması, bunları yorumlayabilme ve tartışabilme yeteneğini haiz olması
8) Özel hukuk şahısları arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması
9) Dava açma ve dava takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
10) İflas ve icra takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
11) Devletin yapısı, devleti oluşturan organları, bu organların görev ve fonksiyonları, temel hak ve özgürlükler rejimi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması
12) Devlet-birey arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincini edinmiş olması
14) Hukuku ilgilendiren mali, ekonomik ve finansal konularda, hukuksal bilişim sistemleri ve teknolojileri konularında, özellikle meclis oturumlarında, mahkeme duruşmalarında ve iş görüşmelerinde yaygın kullanılan bir yöntem olan stenografi konusunda, muhasebe ve bilgisayar alanında çalışma hayatında başarılı olabilecekleri düzeyde bilgi sahibi olması.
15) Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 80
Küçük Sınavlar 1 6
Final 1 10
Toplam İş Yükü 144