Adalet (İkinci Öğretim) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | MADL236 | ||||||||
Ders İsmi: | Adalet Psikolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm/Fakülte Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. ALPER ÇELİKEL | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr. Süleyman Ceyhan |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere adli sistem içindeki olayları multidisipliner bir yaklaşımla çok yönlü ve sağlıklı değerlendirebilecek bakış açısı kazandırmaktır. Bu minvalde öğrenciler suç sistematiğini, eylemin biyolojik, psikolojik ve sosyal nedenlerini öğrenir ve nihayet tanık, hükümlü, mağdur ve yargıç psikolojisine dair bilgi sahibi olur. |
Dersin İçeriği: | Adalet psikolojisinin alanı, amacı, Psikolojinin tanımı ve hukukla ilişkileri Adalet Psikolojisinin yöntemleri Mağdur, sanık ve tanık psikolojisi, Yargıç psikolojisinin karar verme süreçlerine etkisi Ruhsal dengeyi bozan nedenler, ruhsal hastalıklar ve alkolizm Suç ve ceza, ceza sorumluluğu Medeni hakları kullanabilme ehliyeti Suça sürüklenen çocukların yargılanması Adli Gözlem Gücün Koruyucu amaçla kullanılması Empati ve Adalet Yazılı delillerin psikolojik yönden incelenmesi Hapsedilenlerin psikolojisi Cezaların psikolojik etkileri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Ders İzlencelerinin incelenmesi | |
2) | • Adalet psikolojisi ve yakın çalışma alanları. | Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme.ı. |
3) | • Adalet Psikolojisi ve bağlantılı çalışma alanları. | Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme. |
4) | • Adalet Psikolojisinin tarihsel gelişmesi ve yöntemi. | Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme. |
5) | • Adalet Psikolojisi ve Adli Psikoloji arasındaki farklar ile adli olgu kavramı | Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme. |
6) | • Adalet Psikolojisinin bölümleri | Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme. |
7) | Ara sınav | |
8) | • Suç Sistematiği, Suçlunun Kişiliği ve Eylem olarak suç ve biyolojik nedenleri. | Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme. |
9) | • Eylem olarak suç ve psikolojik nedenleri. | Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme. |
10) | • Eylem olarak suç ve sosyal nedenleri, sanık psikolojisi ve sorgulama çeşitleri. | Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme. |
11) | • Usul Psikolojisi, Olay yeri inceleme, delil ve delil çeşitleri, Tanık Psikolojisi. | Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme. |
12) | • Hükümlü psikolojisi, cezanın infazı ve cezaevleri. | Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme. |
13) | • Mağdur ve Yargıç Psikolojisi. | Ev Ödevi: Bir sonraki hafta yapılacak ders için gereken araştırmaları yapma, bu hafta yapılan dersi tekrar etme. |
14) | • Adli Tıp Kurumu ve diğer kurumlar ile Adli Tıp Raporu. | |
15) | Genel tekrar | ders notları |
16) | Final Sınavı | ders notları |
Ders Notları / Kitaplar: | Okuma materyali, ödev fotokopileri ile birlikte haftalık olarak verilecektir. Reading material will be given on weekly basis together with the assignment sheets |
Diğer Kaynaklar: | Adalet Psikolojisi Işıktaç, Yasemin ©2013 | Bilgi Üniversitesi Yayınları | Yayın Tarihi: 2013 | Mart ISBN: 9786053992899 Suç Bilimi Açısından Adalet Psikolojisi ( Suçlu Psikolojisi - Usul Psikolojisi - Mahpusun Psikolojisi ) Erem, Faruk ©1997 | Yayın Tarihi: 1997 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||
1) Bilgi kaynaklarına ulaşma ve değerlendirme yeteneğine sahip olması | |||||||||||||||
2) Bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme yeteneğine sahip olması | |||||||||||||||
3) Türkçe’yi yazılı ve sözlü bir biçimde etkin olarak kullanabilme yeteneğini haiz olması | |||||||||||||||
4) Yabancı dil olarak İngilizce’de temel bilgi düzeyini haiz olması, | |||||||||||||||
5) Hukuk dili ve adli yazışma tekniği konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması | |||||||||||||||
6) Etkin bir biçimde klavye kullanabilme becerisine sahip olması, | |||||||||||||||
7) Genel hukuk ilkelerine ve hukuk kavramlarına hâkim olması, bunları yorumlayabilme ve tartışabilme yeteneğini haiz olması | |||||||||||||||
8) Özel hukuk şahısları arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması | |||||||||||||||
9) Dava açma ve dava takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması | |||||||||||||||
10) İflas ve icra takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması | |||||||||||||||
11) Devletin yapısı, devleti oluşturan organları, bu organların görev ve fonksiyonları, temel hak ve özgürlükler rejimi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması | |||||||||||||||
12) Devlet-birey arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması | |||||||||||||||
13) Mesleki ve etik sorumluluk bilincini edinmiş olması | |||||||||||||||
14) Hukuku ilgilendiren mali, ekonomik ve finansal konularda, hukuksal bilişim sistemleri ve teknolojileri konularında, özellikle meclis oturumlarında, mahkeme duruşmalarında ve iş görüşmelerinde yaygın kullanılan bir yöntem olan stenografi konusunda, muhasebe ve bilgisayar alanında çalışma hayatında başarılı olabilecekleri düzeyde bilgi sahibi olması. | |||||||||||||||
15) Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bilgi kaynaklarına ulaşma ve değerlendirme yeteneğine sahip olması | |
2) | Bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme yeteneğine sahip olması | |
3) | Türkçe’yi yazılı ve sözlü bir biçimde etkin olarak kullanabilme yeteneğini haiz olması | |
4) | Yabancı dil olarak İngilizce’de temel bilgi düzeyini haiz olması, | |
5) | Hukuk dili ve adli yazışma tekniği konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması | |
6) | Etkin bir biçimde klavye kullanabilme becerisine sahip olması, | |
7) | Genel hukuk ilkelerine ve hukuk kavramlarına hâkim olması, bunları yorumlayabilme ve tartışabilme yeteneğini haiz olması | |
8) | Özel hukuk şahısları arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması | |
9) | Dava açma ve dava takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması | |
10) | İflas ve icra takibi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması | |
11) | Devletin yapısı, devleti oluşturan organları, bu organların görev ve fonksiyonları, temel hak ve özgürlükler rejimi konusunda yetkin bir bilgiye sahip olması | |
12) | Devlet-birey arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları hakkında bilgi sahibi olması ve bu kuralları yorumlayabilme yeteneğini haiz olması | |
13) | Mesleki ve etik sorumluluk bilincini edinmiş olması | |
14) | Hukuku ilgilendiren mali, ekonomik ve finansal konularda, hukuksal bilişim sistemleri ve teknolojileri konularında, özellikle meclis oturumlarında, mahkeme duruşmalarında ve iş görüşmelerinde yaygın kullanılan bir yöntem olan stenografi konusunda, muhasebe ve bilgisayar alanında çalışma hayatında başarılı olabilecekleri düzeyde bilgi sahibi olması. | |
15) | Atatürk İlkeleri konusunda bilinçli ve İnkılap Tarihi konusunda bilgi sahibi olmak |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 80 |
Küçük Sınavlar | 1 | 6 |
Final | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü | 144 |