Dersin Amacı: |
Makine Mühendisleri için Statik dersinin amacı; Vektörler, kuvvetler, dikdörtgen bileşenler, moment, çift, sonuç. İki ve üç boyutlu kuvvet sistemleri. İki ve üç boyutlu denge. Serbest cisim diyagramı. Düzlem kafes sistemler. Eklemler yöntemi. Kesit yöntemi, uzay kafes sistemleri, çerçeveler ve makineler. Kütle merkezleri ve sentroidler. Kablolar. Sürtünme. Sanal çalışma. |
Dersin İçeriği: |
Makine Mühendisleri Müfredatı için Statiği Belirleme
Newton’un hareket ve yerçekimi yasasının ifadesini tanımlayın, problemleri çözmek için genel bir rehber
Kuvvet vektörlerini, vektör pozisyonlarını, vektör toplama ve ürünü tanımlamak
Bir Parçacığın Dengesini, Serbest Cisim Diyagramı Kavramını, x bilinmeyen x denklemi problem çözmeyi tanımlamak
Kuvvet Sistemi Sonuçlarını, Bir Çiftin Anını ve Anını Tanımlayın
Katı Cisim Denge Denklemlerini Belirleme
Katı Cismin Serbest Cisim Diyagramı Kavramını Belirleme
Yapısal Analizi, Çerçeve Üyelerine Yönelik Kuvvetleri Belirleyin
Öğrencileri ara sınav ile değerlendirmek
İç Kuvvetlerin Yapısal Analizini, Bir Üyeye İç Yüklemeyi, İç Kesme ve Momenti, Yükü Destekleyen Kuvvet ve Kabloları Tanımlayın
Sürtünme kavramını, sürtünme kuvveti analizini, yuvarlanma direnci kavramını tanımlar
Geometrik Özellikleri, Merkez ve Ağırlık Merkezini, geometrik temelleri tanımlayabilme
Atalet Momenti, Atalet Kütle Momenti, Atalet Denklemleri kavramını tanımlar
Sanal Çalışma İlkesini, Potansiyel Enerji İşlevini ve Potansiyel Enerji Yöntemini tanımlamak
Öğrencileri final sınavı ile değerlendirme |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Makine Mühendisleri Müfredatı için Statiği Belirleme |
- |
2) |
Newton’un hareket ve yerçekimi yasasının ifadesini tanımlayın, problemleri çözmek için genel bir rehber |
- |
3) |
Kuvvet vektörlerini, vektör pozisyonlarını, vektör toplama ve ürünü tanımlamak |
- |
4) |
Bir Parçacığın Dengesini, Serbest Cisim Diyagramı Kavramını, x bilinmeyen x denklemi problem çözmeyi tanımlamak |
- |
5) |
Kuvvet Sistemi Sonuçlarını, Bir Çiftin Anını ve Anını Tanımlayın |
- |
6) |
Katı Cisim Denge Denklemlerini Belirleme |
- |
7) |
Katı Cismin Serbest Cisim Diyagramı Kavramını Belirleme |
- |
8) |
Yapısal Analizi, Çerçeve Üyelerine Yönelik Kuvvetleri Belirleyin |
- |
9) |
Öğrencileri ara sınav ile değerlendirmek |
- |
10) |
İç Kuvvetlerin Yapısal Analizini, Bir Üyeye İç Yüklemeyi, İç Kesme ve Momenti, Yükü Destekleyen Kuvvet ve Kabloları Tanımlayın |
- |
11) |
Sürtünme kavramını, sürtünme kuvveti analizini, yuvarlanma direnci kavramını tanımlar |
- |
12) |
Geometrik Özellikleri, Merkez ve Ağırlık Merkezini, geometrik temelleri tanımlayabilme |
- |
13) |
Atalet Momenti, Atalet Kütle Momenti, Atalet Denklemleri kavramını tanımlar |
- |
14) |
Sanal Çalışma İlkesini, Potansiyel Enerji İşlevini ve Potansiyel Enerji Yöntemini tanımlamak |
- |
15) |
Öğrencileri final sınavı ile değerlendirme |
- |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
4 |
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
4 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
2 |
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
3 |
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
3 |
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
1 |
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
3 |
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
2 |
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
1 |
12) |
En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. |
3 |
13) |
Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. |
4 |