Makine Mühendisliği (İngilizce) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ME306 | ||||||||
Ders İsmi: | Machine Design II | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi ALPER TEZCAN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Makine Tasarımı II dersinin amacı, mekanik yaylar, makaralı rulmanlar, dişliler gibi farklı makine elemanlarını sınıflandırma ve analiz etme tekniklerini araştırmak ve bu makine elemanlarının çeşitli tasarım kriterlerini tartışmaktır. |
Dersin İçeriği: | • Önemli konuların gözden geçirilmesi: statik denge; serbest cisim diyagramları; stres analizi; gerilme / basınç gerilmesi; eğilme stresi; burulma stresi • Kaynak, Yapıştırma ve Kalıcı Derzlerin Tasarımı: Kaynak Sembolleri; Alın ve Fileto Kaynakları • Kaynak, Yapıştırma ve Kalıcı Derzlerin Tasarımı: Burulma Kaynaklı Derzlerdeki Gerilmeler; Bükülmüş Kaynaklı Eklemlerdeki Gerilmeler • Mekanik Yaylar: Helisel Yaylardaki Gerilmeler; Eğrilik Etkisi; Helisel Yayların Sapması • Mekanik Yaylar: Sıkıştırma Yayları; istikrar • Mekanik Yaylar: Yay Malzemeleri; Statik Servis için Helisel Sıkıştırma Yayı Tasarımı • Rulmanlar: Rulman Tipleri; Rulman Ömrü; Nominal Güvenilirlikte Rulman Yük Ömrü • Yuvarlanma-Temaslı Rulmanlar: Güvenilirlik ve Yaşam; Yük, Ömür ve Güvenilirlik, Birleşik Radyal ve İtme Yüküne İlişkin • Ara sınav • Makaralı Rulmanlar: Değişken Yükleme; Bilyalı ve Silindirik Makaralı Rulmanların Seçimi; Konik Makaralı Rulmanların Seçimi • Dişliler: Dişli Çeşitleri; İsimlendirme; Eşlenik Eylem; Özellikleri Dahil Et • Dişliler: Temel bilgiler; Temas Oranı; Girişim; Dişli Dişlerin Oluşumu; • Dişliler: Düz Konik Dişliler; Paralel Helisel Dişliler; Sonsuz Dişliler; Diş Sistemleri • Dişliler: Dişli Trenleri; Kuvvet Analizi-Düz Dişli; Kuvvet Analizi-Konik Dişli • Final Sınavı |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | • Önemli konuların gözden geçirilmesi: statik denge; serbest cisim diyagramları; stres analizi; gerilme / basınç gerilmesi; eğilme stresi; burulma stresi | - |
2) | • Kaynak, Yapıştırma ve Kalıcı Derzlerin Tasarımı: Kaynak Sembolleri; Alın ve Fileto Kaynakları | - |
3) | • Kaynak, Yapıştırma ve Kalıcı Derzlerin Tasarımı: Burulma Kaynaklı Derzlerdeki Gerilmeler; Bükülmüş Kaynaklı Eklemlerdeki Gerilmeler | - |
4) | • Mekanik Yaylar: Helisel Yaylardaki Gerilmeler; Eğrilik Etkisi; Helisel Yayların Sapması | - |
5) | • Mekanik Yaylar: Sıkıştırma Yayları; istikrar | - |
6) | • Mekanik Yaylar: Yay Malzemeleri; Statik Servis için Helisel Sıkıştırma Yayı Tasarımı | - |
7) | • Rulmanlar: Rulman Tipleri; Rulman Ömrü; Nominal Güvenilirlikte Rulman Yük Ömrü | - |
8) | • Yuvarlanma-Temaslı Rulmanlar: Güvenilirlik ve Yaşam; Yük, Ömür ve Güvenilirlik, Birleşik Radyal ve İtme Yüküne İlişkin | - |
9) | • Ara sınav | - |
10) | • Makaralı Rulmanlar: Değişken Yükleme; Bilyalı ve Silindirik Makaralı Rulmanların Seçimi; Konik Makaralı Rulmanların Seçimi | - |
11) | • Dişliler: Dişli Çeşitleri; İsimlendirme; Eşlenik Eylem; Özellikleri Dahil Et | - |
12) | • Dişliler: Temel bilgiler; Temas Oranı; Girişim; Dişli Dişlerin Oluşumu; | - |
13) | • Dişliler: Düz Konik Dişliler; Paralel Helisel Dişliler; Sonsuz Dişliler; Diş Sistemleri | - |
14) | • Dişliler: Dişli Trenleri; Kuvvet Analizi-Düz Dişli; Kuvvet Analizi-Konik Dişli | - |
15) | Final | - |
Ders Notları / Kitaplar: | Shigley’s Mechanical Engineering Design by Richard G. Budynas and J. Keith Nisbett. |
Diğer Kaynaklar: | Machine Design – An Integrated Approach by Robert N. Norton. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||||
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||||
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||||
4) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||||
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||||
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||||||||
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||||||||
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||||
12) En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. | ||||||||||||
13) Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 3 |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | 2 |
4) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. | 3 |
13) | Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. | 3 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 15 |
Ödev | 3 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 116 |