Dersin Amacı: |
Havalandırma, Isıtma, Havalandırma ve İklimlendirme dersinin amacı; Havalandırma sistemleri, nemli hava özellikleri ve iklimlendirme işlemleri, konfor ve sağlık-kapalı çevre kalitesi, bina yapılarında ısı iletimi, alan ısıtma yükü, güneş radyasyonu, soğutma yükü, enerji hesaplamaları ve bina simülasyonu, akış, pompalar ve boru dizaynı, hava difüzyonu, fanlar ve bina hava dağıtımı, doğrudan temasla ısı ve kütle transferi, genişletilmiş yüzeyli ısı değiştiriciler, soğutma. |
Dersin İçeriği: |
YGY Müfredatını Belirleyin
Termodinamiğin Temellerini Belirlemek, Akışkan Akışının Temelleri, Isı Transferinin Esasları
Yük Tahmininin Esaslarını Belirle, Termal Direnişi Tanır, Malzemelerin Termal Özelliklerini Tanır, Hava Yükü Bileşenleri
Isıtma Yükü Hesaplamasını Belirleme, Isı Kaybılarını Duvarlar, Çatılar ve Cam Alanı Üzerinden Tanınabilir
Gradın Altındaki Duvarlardan Isı Kaybını, Gradın Altındaki Taban'dan Isı Kaybını Belirleyin, U Değeri
Döşeme Levhasındaki Isı Kaybını Belirleme, Havalandırma ve Sızma Isı Kaybı'nı Tanıma
Bir Katta Isıtma Yükünü, Bir Evdeki Isıtma Yükünü, Pompa Basıncını Belirleyin
Psikometri, Soğutma, İdeal Gaz Yaklaşımı, Nem, Psikometrik Tabloları Tanır
Soğutma Yükü Hesaplamalarına Giriş, Transfer Fonksiyonu Yöntemi, Isı Kazancı
Soğutma Yükü Hesaplama Prosedürünü, Belirtilen Malzemelerden Soğutma Yükünü Tanıyın
Soğutma Yükü Faktörü, Özgül Yük Faktörü
Kanal Tasarımının Girişini, Sistem Kayıplarını Tanıyın
Kanal Sistemi Tasarımı, Kanal Tasarımı Prosedürlerini Belirleyin
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
YGY Müfredatını Belirleyin |
|
2) |
Termodinamiğin Temellerini Belirlemek, Akışkan Akışının Temelleri, Isı Transferinin Esasları |
|
3) |
Yük Tahmininin Esaslarını Belirle, Termal Direnişi Tanır, Malzemelerin Termal Özelliklerini Tanır, Hava Yükü Bileşenleri |
|
4) |
Isıtma Yükü Hesaplamasını Belirleme, Isı Kaybılarını Duvarlar, Çatılar ve Cam Alanı Üzerinden Tanınabilir |
|
5) |
Gradın Altındaki Duvarlardan Isı Kaybını, Gradın Altındaki Taban'dan Isı Kaybını Belirleyin, U Değeri |
|
6) |
Döşeme Levhasındaki Isı Kaybını Belirleme, Havalandırma ve Sızma Isı Kaybı'nı Tanıma |
|
7) |
Identify the Heating Load in a Floor, Heating Load in an Apartment, Pump Pressure |
|
8) |
Psikometri, Soğutma, İdeal Gaz Yaklaşımı, Nem, Psikometrik Tabloları Tanır |
|
9) |
Ara sınav |
|
10) |
Soğutma Yükü Hesaplama Prosedürünü, Belirtilen Malzemelerden Soğutma Yükünü Tanıyın |
|
11) |
Soğutma Yükü Hesaplama Prosedürünü, Belirtilen Malzemelerden Soğutma Yükünü Tanıyın |
|
12) |
Soğutma Yükü Faktörü, Özgül Yük Faktörü |
|
13) |
Kanal Tasarımının Girişini, Sistem Kayıplarını Tanıyın |
|
14) |
Kanal Sistemi Tasarımı, Kanal Tasarımı Prosedürlerini Belirleyin |
|
15) |
Final sınavı ile öğrencileri değerlendirmek |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Ali Vedavarz, Sunil Kumar, Muhammed Iqbal Hussain, Handbook of Heating, Ventilation and Air Conditioning for Design and Implementation, Industrial Place Inc. New York, 2007 |
Diğer Kaynaklar: |
S. Don Swenson, HVAC - Heating, Ventilating, and Air Conditioning, Third Edition, Amer Technical Pub; 3rd edition (May 2003)
TS 825 BİNALARDA ISI YALITIM KURALLARI, Thermal insulation requirements for buildings, 2009
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
4 |
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
4 |
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
1 |
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
3 |
5) |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
2 |
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. |
1 |
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
1 |
9) |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. |
3 |
10) |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
3 |
12) |
En az birinde derinlik kazanmak üzere, kimya bilgisi ve matematiğe dayalı fizik bilgisi; çok değişkenli matematik ve türevsel denklemleri de kapsayacak biçimde, ileri matematik bilgisi; istatistik ve lineer cebir konularına aşinalık. |
1 |
13) |
Hem ısıl sistemler hem de mekanik sistemler alanlarında, bu tür sistemlerin tasarım ve gerçekleştirilmesi de dahil olmak üzere, çalışabilme becerisi. |
4 |